דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


And isn't it ironic... don't you think 

מאת    [ 03/06/2011 ]

מילים במאמר: 422   [ נצפה 2522 פעמים ]

אחרי המגה-להיט של אליניס מוריסט מתוך אלבום הפריצה שלה Jagged Little Pill ("גלולה קטנה ומשוננת"), יש הטוענים כי התקבעה בתודעה האנושית משמעות קצת שונה למונח "אירוניה", שנסמכת הרבה יותר על האופן שבו נדרשה אליו מוריסט באותו השיר, שכתבה בעצמה "Ironic". מילות השיר לא בהכרח מתארות תמיד מצבים שהם אירוניים.

אם ניגש רגע לגניאולוגיה של המונח "אירוני", המגיע במקור מן השפה היוונית[1], נגלה שהוא מתאר בין השאר מצבים בו הגורל כביכול "צוחק על האדם", אשר שואף להביא לתוצאה רצויה, ואז לכשזה מצליח להגשים אותה, הגורל, הקוסמוס או גורם אנושי אחר, הופכים את המציאות, כך שפעולתו הפכה לחסרת כל תוכן ומיותרת מלכתחילה.

והמקרה שהיה כך היה; רק סוף אוקטובר האחרון יצאו בהכרזה חגיגית, משרד המשפטים והנהלת בתי המשפט והצהירו על מהלך עליו בירך גם יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, בדבר החלטת שר המשפטים לחתום על תיקון לתקנות בתי המשפט, המשנה את מועד פגרת הקיץ בבתי המשפט, שחלה עד אז באופן מסורתי בין ה- 15 ליוני ועד ל- 31 לאוגוסט.

הנימוק לשינוי הייתה החפיפה בין המועד שנקבע לתחילת שנת הלימודים בבתי הספר, לבין המועד שנקבע לתחילת שנת המשפט, שניהם בראשון לספטמבר. דבר, שעל פי הנטען, יצר קושי בקרב מרבית ההורים (הן בקרב ציבור עורכי הדין והן בקרב עובדי מזכירויות בתי המשפט), החפצים ללוות את ילדיהם בימים הראשונים של תחילת הלימודים.

השבוע גילנו שכל המהלך הזה היה מיותר ואיבד את כל התכלית שלו. עוד למדנו עד כמה רצה אצה הדרך לאותם גורמים בלשכה ובמשרד המשפטים, לשנות מסורת עתיקת יומין, וזאת, מן הסתם, לאור פרסום החלטת שר החינוך, גדעון סהר, ליישם מהלך על כוונתו כבר הכריז לפני למעלה משנה (בכנס "מצב האומה" 2010), לקצר את החופש הגדול ולהתחיל את שנת הלימודים כבר ב-26 באוגוסט.

אז מה הואילו כל אותם חכמים בתקנתם?! מעבר להיבט האירוני, המגחיך את כל המהלך, שהפך עתה לחסר כל תוכן ומיותר מלכתחילה, יש כאן גם מקרה קלאסי של חלמאות וחוסר תיאום בין שני משרדי ממשלה ("סוף מעשה במחשבת תחילה"!), שכנראה גם לא כל כך מתקשרים ביניהם, למרות שבראשם יושבים שני משפטנים מאוד מוכשרים, הן בחכמה, והן בתבונה פוליטית.

מבחינת מערכת בתי המשפט, לא ברור כעת אם הגלגל בכלל עוד ישוב בחזרה, זה בוודאות לא יקרה בעונת המשפט הנוכחית, במסגרתה כבר נקבעו ביומנים של בתי המשפט השונים מועדים לדיונים לפי מועדי הפגרה החדשים. נקווה שלקראת השנה הבאה ימצא מי שיחזיר את עטרת הפגרה ליושנה, כדי לצמצם בחזרה את המרחק בין סיום פגרת הקיץ לפגרת חגי תשרי.

 

[1] על פי מילון אלקלעי (הוצאת מסדה) אירוניה היא לעג, לגלוג, היתול, מהתלה, צחוק ושיננה. אירוני - לועג, מהתל, לגלג, עוקצני, מתלוצץ.

עו"ד אדיר בנימיני, משרד עורכי הדין "אילת ודוד גולן". בעל תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה ותואר שני במדע-המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. יועץ שר הפנים, אברהם פורז וחבר מועצת עיריית נתניה ה-13 (2003-2008).




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב