דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השומרים - ביקורת DVD 

מאת    [ 01/06/2011 ]

מילים במאמר: 632   [ נצפה 2596 פעמים ]

 

גיבורי-על נחלקים לשני זנים. לזן הראשון משתייכים אלה שלובשים תחפושת משונה, אבל מתחתיה הם בעצם אנשים רגילים עם יכולות רגילות (פלוס קצת אימוני קונג-פו וניפוח שרירים בחדר הכושר). לזן השני משתייכים אלה שלובשים גם הם תחפושת משונה, אבל מתחתיה הם בעצם יצורים חריגים עם כוחות-על אמיתיים. הראשונים הם בני-אדם שמנסים לשדרג את עצמם לחצאי-אלים, והאחרונים הם חצאי-אלים שמנסים לעשות מעין uninstall – לפחות חיצונית – ולהפוך לבני-אדם מהיישוב. כרגיל, אף אחד לא מרוצה ממה שיש לו.


בהשומרים שיצא להשכרה ומכירה ב-DVD בשנת 2009, סרט גיבורי-על לא שגרתי שמבוסס על קומיקס באותו השם, יש דמויות משני הזנים: אמנם רק אחת מהן משתייכת לזן השני, אבל הכוחות שלה גדולים מספיק כדי לגמד את עמיתותיה מהזן הראשון, ולהדגיש את התהום שבין מי שבבסיסו הוא אנושי לבין מי שכבר מזמן הפסיק להיות כזה.

העלילה מתרחשת ב-1985, אבל לא בשנה הזכורה לנו מהעבר הלא-רחוק, אלא בהיסטוריה אלטרנטיבית שבה ארה"ב ניצחה במלחמת וייטנאם, וניקסון נבחר לנשיאות בפעם החמישית. בהיסטוריה הזו, גיבורי-על מהזן הראשון – מעין נוקמים מחופשים שהקימו לעצמם גילדה מקצועית ויצאו לצוד פושעים – היו, למשך תקופה ארוכה, חלק אינטגראלי מהחברה האמריקאית ועזרו לרשויות החוק. אבל אז, בעקבות צו נשיאותי, פעילותם הוכרזה כבלתי-חוקית. רובם פרשו מהמקצוע; אחד נשאר לעבוד בשביל הממשלה במגוון פרויקטים חסויים ומלוכלכים; ואחד אחר "יצא מארון התחפושות", חשף בפומבי את הקשר בין הדמות המחופשת לבין זהותו האמיתית והפך לסלבריטי ולאיש העשיר בעולם.

ומול כל אלה, ישנו גיבור-העל האמיתי – 'ד"ר מנהטן', לשעבר פיזיקאי בן-תמותה, שנכלא בתוך גנראטור מתוחכם והפך לישות עשויה אנרגיה, שמתקיימת מעבר לגבולות הזמן והמרחב המוכרים. ד"ר מנהטן, בעל היכולות הבלתי-מוגבלות, עובד גם הוא בשביל ממשלת ארה"ב ובזכותו יש לה עדיפות מכרעת, אינסופית, על כל יריבותיה. הוא גם זה שניצח, תוך יומיים, את הווייטנאמים. ככה זה כשאתה יכול להעלים גייסות אויב בהינף אצבע כחלחלה.

הסיפור מתחיל ברצח של אחד מגיבורי-העל שפרשו, מקרה שלוכד את תשומת לבו של הגיבור היחיד שעדיין פועל, כמו בעבר, מטעם עצמו – 'רורשאך'. הגיבור עוטה המסכה, שרודף עצמאית אחרי פושעים ומבוקש בעצמו על-ידי החוק, מאמין שמישהו מנסה לחסל את הגיבורים שפרשו. הוא יוצא להזהיר אותם, ולאט-לאט מתברר שמשהו גרוע בהרבה מתבשל מאחורי הקלעים. כל זה קורה על רקע החרפה מסוכנת במלחמה הקרה, שמקרבת את העולם אל סף מלחמה גרעינית כוללת בין ארה"ב לברית המועצות. רק ד"ר מנהטן יכול לעצור את השואה המתקרבת, אבל למרבה הצער, הוא מתחיל לפתח מיאוס קל משיגיונותיו של המין האנושי, שנראים מיותרים לגמרי מנקודת מבטו המולטי-ממדית.

השומרים הוא סרט ארוך – שעתיים וחצי – שמנסה ולרוב גם מצליח להציב אלטרנטיבה לכל מה שמוכר לנו מהז'אנר. גיבורי-העל שלו הם אנשים עייפים, שבעי-קרבות, ובעיקר – באופן די חריג בקולנוע – בעלי אישיות מורכבת, וכך גם האויבים שלהם. אפילו המזימה הגלובלית ההכרחית, שמתגלה בחלקו האחרון של הסרט, מתוחכמת ועמוקה (יחסית, יחסית) במשמעויותיה המוסריות, וכך גם מה שמתרחש בעקבותיה.
הסצנות הראשונות בו עשויות להטעות, אבל זה לא עוד סרט אקשן שטותי. כן, יש בו מנת-יתר קטלנית של אפקטים ממוחשבים, וכן, לפעמים הוא הולך לאיבוד וחושף עקבות לכך שגם תהליך יצירתו היה כאוס אפוקליפטי, אבל רק מהסוג המשפטי – תודות למלחמות אולפנים ושאר מדורי גיהינום הוליוודיים מצויים. ובכל זאת, נדמה שאפילו העולם בסדרת סרטי באטמן, שכולם אוהבים להחמיא לה בתואר "אפלה", רחוק מלהיות חשוך ואמביוולנטי עד כדי כך. גיבורי-העל – המחופשים או האמיתיים – לא ממש חדורי מוטיבציה, הרשעים לאו-דווקא מנסים להשתלט על העולם, וההיסטוריה החלופית הקשה נראית אפשרית ואמינה לגמרי – אם לא אז, ולא עכשיו, אז בסיבוב הבא. יוצרי הסרט לא עשו הנחות לקהל ולא רידדו את עלילת הקומיקס, והתוצאה מצדיקה את ההתעקשות שלהם ללכת במסלול הלא-בטוח והלא-ברור מאליו. סרט הוליוודי שעוסק בגיבורי-על בצורה ביקורתית ואינטליגנטית, וזונח את שיטת הג'אנק-פוד הקולנועי לגיל הרך? כן, זה אפשרי. אם סרטים היו גיבורי-על בעצמם, השומרים היה בוודאי שייך לסוג השני – לאלה שלא רק מתחפשים, אלא גם מחביאים מתחת למסכה כוחות אמיתיים לגמרי.

 

 

זמנים מודרניים
ספריית DVD ואתר למכירת והשכרת סרטים ומדיה מכל העולם




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב