הסודות מאחורי המדפים – "אי קולי" האם קיים סיכוי שיפרוץ גם כאן ?
יובל לובנשטיין
מגיפת "האי קולי", הפכה להיות לאחד הנושאים המדוברים ביותר כיום בתחום המזון הטרי בכלל ובקניות בסופרים ובמרכולים בפרט.
מדינות אירופה המערבית ובראשן גרמניה, נקטו שורה של צעדים, בלתי מתפשרים, על מנת לבלום תופעה זו ולהקטין את מידת החשיפה של הציבור לחיידקים אלימים אלה.
חיידקי האי קולי "הרגילים", נמצאים דרך קבע במעי האדם, אולם כאן כנראה מדובר על זן אלים אשר גורם לחולי ולתמותה.
האם קיים סיכוי שבישראל תפרוץ מגיפה זו - במה שונה השוק בישראל מהשוק האירופאי ?
האם התוצרת הישראלית מפוקחת ?
החקלאות הישראלית, נחשבת לאחת המפותחות ביותר בעולם בעיקר בזכות השילוב בין גורמי המחקר השונים לעוסקים בתחום.
המחקר הישראלי מתקדם במיוחד הכול הקשור לפיתוח זנים וטכנולוגיות אשר משיאות את התוצרת ליחידת שטח או יחידת ייצור.
ייצוא התוצרת הטרייה, נשען על בסיס זה, הצליח למצוא את הנישות שלו בשווקי העולם, בעיקר בזכות פיתוח זנים וניצול אזורי אקלים, אשר מקדימים את אספקתם לשווקים ובכך נהנים ממחירי תוצרת גבוהים יחסית הרבה מעבר לסחורה הרגילה.
אספקת הסחורה לאירופה, חייבה את המגדלים המקומיים, להתאים את איכויות הסחורה, לדרישות ניקיון החלקות והמתקנים, למלחמה במזיקים, כמו זבוב הים התיכון, לניקיון הסחורה משאריות חומרי הדברה, לפיתוח והקפדה על שרשרת קירור, לאריזות ולשאר הסטנדרטים המקובלים באירופה.
גם רשתות השיווק הישראליות, אשר התעוררו קצת מאוחר, מצליחות בשנים האחרונות לצמצם את הפער בינן לבין המקבילות בחו"ל ומתחילות להבין שאין מחיר לאיכות טובה ומבוקרת.
רשתות המזון מבינות היום שהמחלקות הטריות, מהוות היום מוקד משיכה אדיר ללקוחות והחלו להשקיע לא רק במחיר ובנראות המוצרים ובתאורה בנקודת המכירה, אלא גם באיכות הגידול.
איכות זו מושגת בין השאר על ידי בחירה במגדלים המתאימים, דרך הקפדה על הגידול והשימוש בחומרי הדברה מאושרים ופיקוח על כמות השימוש, דרך שמירה על קירור נאותה של הסחורה, הימנעות מחשיפתה לשמש לאחר הקטיף ואריזתה באופן שיבטיח חיי מדף ממושכים וטריות מקסימאלית.
מגיפה כזו יכולה לפרוץ גם בישראל, אם כי נראה, שבגלל גודלה הקטן של המדינה ומהעובדה שהמשק הישראלי הוא משק אשר כמעט סגור ליבוא של תוצרת טרייה, הסיכוי לשלוט בבעיה טוב הרבה יותר.
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר