דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיפור הבטיחות באמצעות הטמעת שיטת פוקה-יוקה למניעת טעויות אנוש של העובד 

מאת    [ 30/05/2011 ]

מילים במאמר: 757   [ נצפה 4677 פעמים ]

ממחקרים שהתפרסמו בעולם, בהם נבחנו הגורמים העיקריים לתקלות, כשלים, תאונות דרכים ותאונות עבודה, התברר, שטעויות אנוש, שנובעות מחוסר בתשומת לב או בהיסח הדעת והתנהגות לא בטיחותית, הן הגורם העיקרי להתרחשותן. לדוגמא, פורסם שבשנת 2006 רוב התרסקויות המטוסים נבעו מטעויות הטייסים ? מטעויות אנוש (Human Errors), בתחום התעופה, בו מתופעלות המערכות ההנדסיות המשוכללות ביותר, התחזוקה היא המודרנית ביותר והגורם האנושי הוא המוכשר והמיומן ביותר.  

 

מניעת טעויות מתמקדת בקשר בין האדם למכונה או בין העובד לתהליך ומטרתה לפתח וליישם טכניקות ושיטות להתגברות על טעויות האנוש על מנת למנוע את התרחשותן של תקלות ותאונות. הדבר מתאפשר באמצעות הטלת "מגבלות" מסוגים שונים, כך שניתן למנוע מהאדם מלבצע טעויות מחוסר בתשומת לב, ובמידת האפשר, אף לכוונו לבצע רק את הפעולה הרצויה/הנכונה.

 

"פוקה-יוקה" (Poka Yoke) היא שיטה למניעת טעויות אנוש, שנובעות מהיסח הדעת ומחוסר בתשומת לב אצל העובד. את שיטת ה"פוקה-יוקה" ניתן להגדיר כ"פילוסופיה" בטיחותית או כמעין "תרבות" עבודה הנותנת בידי העובד "כלי-עבודה" שבאמצעותו ניתן למנוע את התרחשותן של טעויות אנוש. השיטה ניתנת ליישום במגוון פעילויות בתעשייה, בשירותים, בתחבורה ובחיי היומיום [3]. יישום מוקדם, עוד בשלבי פיתוח המוצר או התהליך, של שיטת ה"פוקה-יוקה", אפשרי כתוצאה מביצוע תהליך ניהול סיכונים מקדים, המאפשר את איתורם של נקודות בעלות פוטנציאל לתקלה ונטרולם. ניתן לסווג את יישום שיטת ה"פוקה-יוקה" כפעילות פרואקטיבית-מניעתית-אפקטיבית, שתאפשר צמצום ניכר בתקלות ובתאונות עבודה, דבר שממילא ישפר את רמת הבטיחות במקום העבודה.

  

חשוב להדגיש ולהבהיר שמדובר בשיטה למניעת טעויות אנוש שמקורן בהיסח הדעת ו/או בחוסר בתשומת לב כגון : שכחה, חוסר הבנה, טעות בזיהוי, עייפות, חוסר ניסיון, חיפזון, חוסר הקפדה, עצלות, הפתעה וכד', והיא שיטה שאיננה מונעת טעויות ושגיאות של עובד שמקורן בשיקול דעת מוטעה או מתוך זדון. 

 

 המונח "פוקה-יוקה" מקורו משתי מילים בשפה היפנית: "yokeru" שפירושה ? מניעה, ו- "poka" שפירושה טעויות שנובעות מחוסר בתשומת לב ופירושן של שתי המילים הוא "מניעת טעויות". קיימים מספר נוסף של מונחים שפירושם מניעת טעויות כמו: "Mistake Proofing",
"Fool Proof", "Error Proofing" ו ? "Idiot Proof".

 

השיטה פותחה ביפן במהלך שנות ה- 60 של המאה הקודמת, על ידי מהנדס ייצור שעבד בחברת  Toyota, בשם Shigeo Shingo, שפיתח את השיטה למניעת התרחשותן של טעויות אנוש
Human Errors בקו לייצור המכוניות. 

 

בשיטת ה"פוקה-יוקה" מניעת הטעויות מתבצעת באמצעות הטמעה והרכבה של אביזרים הנדסיים פשוטים וזולים, ובכך בעצם, ניתן למנוע מטעות האנוש שתוביל לכדי תקלה או תאונת עבודה. עלותם של אביזרי ה"פוקה-יוקה" היא בדרך כלל נמוכה מאוד, והם צריכים להיות ניתנים לבדיקה ולכוונון. על פי "חוקי" ה"פוקה-יוקה", אין להמתין עד לביצוע מושלם של מניעת הטעות, אלא ליישם ולהרכיב את האביזרים בהקדם, ובמידת הצורך לשפר בהמשך.

 

דוגמאות לאביזרים הנדסיים פשוטים, שמיועדים למנוע התרחשותן של טעויות אנוש, על פי שיטת ה"פוקה-יוקה":
- שקע תקע ייעודיים במחשב.
- רק כשידית ההילוכים משולבת במצב Park ניתן לשלוף את המפתח ממתג ההתנעה.
- התאמת קוטר הדלקן לקוטר מיכל הדלק במכונית כך שניתן לתדלק רק באותו סוג הדלק. 
- הפעלת מכונות תעשייתיות באמצעות לחיצה בשתי הידיים.
- הפעלת מחרטת CNC רק שהמיגון לבטח סגור.
- הפעלת מכונת כביסה רק שהדלת סגורה.
- הפרדה בין הנתיבים בכביש באמצעות גדר הפרדה.
- הפעלת מכסחת דשא רק שהמפעיל אוחז בידית.
- הפעלת ברז המים במשתנה באמצעות גלאי מרחק-תזוזה אלקטרוני.

 

המוסד לבטיחות ולגיהות הינו תאגיד ציבורי המוביל את נושא הבטיחות והבריאות בעבודה בישראל, ומשמש כתובת מרכזית למידע, הדרכה וייעוץ בנושאים הקשורים לתחומים אלה. תפקידיו של המוסד לבטיחות ולגהות הן לנהל פעולות הסברה והדרכה במקומות עבודה  באמצעות מחוזותיו הפרושים בכל רחבי  הארץ; לערוך ולפרסם מחקרים וסקרי סיכונים במקומות עבודה; לסייע לבחירת נאמני בטיחות ולהקמתן של ועדות בטיחות במקומות עבודה, להדריכם ולעודדם בפעולתם; לייעץ ולקדם פעולות לסילוק מפגעי בטיחות ומפגעים בריאותיים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב