דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תכנון גינות - אבני חיפוי 

מאת    [ 29/05/2011 ]

מילים במאמר: 868   [ נצפה 4277 פעמים ]

אבני חיפוי, יכולים להוות תוספת משמעותית לשדרוג של חצר או גינה. ניתן לחפות באמצעותם מגוון של שטחים, הם נותנים איזשהו ערך מוסף לגינה (בכך שנותנים מראה שהוא מעט קצת אחר מהאלמנטים המקובלים והמוכרים לכולנו בתוך גינה כמו לדוגמא: דשא, פרחים וצמחייה). מעבר לכך, ניתן למנות לאבני חיפוי עוד מגוון יתרונות חשובים נוספים:

  • אבני חיפוי הם בעלי אורך חיים נצחי. להבדיל מדשא שמתייבש, או צמחייה שנובלת אחרי כמה זמן – על אבני חיפוי לא משפיעים, לא נזקי הזמן ולא פגעי מזג האוויר.
  • אבני חיפוי חסכוניים במים - להבדיל מדשא או אדמה, אבנים לחיפוי אינם מצריכים כלל השקיה. יתרון שהוא בבחינת משמעותי מאד, למדינה כמו שלנו הנמצאת בעיצומו של משבר מים חמור. משבר שבו מבהירים לנו כל הזמן - כמה חשוב לחסוך בכל טיפה וטיפה.
  • אבני חיפוי מונעים הצצה של עשבייה – בכך הם שומרים על אסתטיקה של הגינה, ובמקביל גם ממעיטים את השימוש בחומרי ריסוס לצורך הדברת עשבייה.
  • אבני חיפוי כמעט ואינם מצריכים טיפול או אילו שהן עבודות גינון ותחזוקה. ברגע שמניחים אותם על גבי הקרקע, הם שומרים על מראה קבוע ואסתטי לאורך הרבה מאד זמן (יתרון זה הוא חשוב ביותר, כיוון שהוא גם חוסך הרבה שעות עבודה ומאמץ, וגם בבחינת חסכון כספי, אם היה לשלם לגנן שיתחזק את הגינה).
  • אבני חיפוי מווסתים את הטמפרטורה של הקרקע. הם מונעים התאדות של מים, וגם שומרים על מידת הלחות שיש באדמה. יתרון זה הוא משמעותי, כיוון שהוא מצמצם את כמות מי ההשקיה. הוא גם מאפשר לצמחים ליהנות בצורה יותר יעילה מן המים, כיוון שהמים מחלחלים דרכם הרבה יותר טוב אל תוך האדמה.
  • אבני חיפוי, מונעים בעת השקיה שלהם (או של הסביבה הקרובה) התזת בוץ – אם זה על הקירות או על שבילי הדריכה.
  • אבני החיפוי מגנים בצורה מאד טובה על תשתית ההשקיה (אם יש) שקיימת מתחתם.

אבני החיפוי, שנחשבים היום להכי נפוצים בשוק, הם חלוקי הנחל ואבני הטוף. במרבית הגינות, שתראו בהם חיפוי קרקע, סביר מאד להניח שתיתקלו באחד מתוך שני הסוגים הללו. בעזרת חלוקי נחל ואבני טוף, אפשר ליצור מגוון רחב של עיצובים בתוך הגינה, כמו לדוגמא: כיסוי של שטחים, יצירת שבילים, מדרכות, מסלעות, יצירה של גבולות בין כל מיני חלקים בגינה, תיחום של קטעים, פסים בכל מיני צבעים ועוד ועוד. נסביר כעת במאמר זה, מעט על סוגי האבנים השונים, ואיך מיישמים את השילוב שלהם בתוך המראה של הגינה.

סוג החיפוי הראשון שבו נתמקד הוא הטוף. הטוף הוא סלע וולקני (נוצר כתוצאה מהתפרצות של הרי געש). משקלו קל מאד, הוא אוורירי ונקבובי. תכונות אלו הופכות אותו לחומר חיפוי אידיאלי עבור כיסוי של שטחים נרחבים, היות ומים מחלחלים דרכו בקלות. הוא יעיל בשמירת הלחות בתוך האדמה ומונע אידוי של מים – בכך הוא גם חסכוני מאד עבור בעלי גינות שרוצים לצמצם בכמויות מי ההשקיה. אבני הטוף מגיעים במגוון של צבעים: אדום, שחור וצהוב (ניתן גם להזמין אבני טוף מעורבים שמכילים את כל מגוון הצבעים). גם מבחינת גודל – יש לאבני טוף כמה גדלים שונים. כל גודל מתאים למטרה שונה: הגדלים הקטנים ביותר (עד 8 מ"מ) מתאימים לפיזור בתוך אדניות וליצירה של שבילים ומשטחי דריכה. הגדלים הגדולים יותר (4 – 20 מ"מ) מתאימים לחיפויי נוי (לדוגמא כשרוצים לייפות אזורים שבהם משלבים צמחים) ואפילו במקום מרבדים של דשא. כשמניחים את הטוף על פני הקרקע, נהוג לפרוש בשלב ההכנה, יריעת ניילון שתפקידה לשמש מצע נוח, וגם למנוע הצצה של עשבייה בין האבנים. מבחינת צפיפות החומר, כדאי לפזר טוף לפחות בשכבה בגובה של 5 – 10 ס"מ, ליצירת כיסוי מלא, וליצירת שכבה אחידה ויפה.

סוג חיפוי נוסף, ושהוא גם כן מאד נפוץ בעיצובים של גינות, הם חלוקי הנחל. חלוקי הנחל מגיעים במגוון של צבעים:  לבן שהוא הפשוט (והזול ביותר) ביותר, ויש גם חלוקי נחל בגוונים שהם יותר אפורים וחומים כמו אבני בזלת, אבני גרניט ועוד. חלוקי הנחל, בדומה לאבני הטוף, מגיעים גם הם, במגוון של צורות וגדלים. הגדלים היותר קטנים (עד 5 מ"מ) משמשים לחיפוי של אדניות ולמשטחי דריכה. בעזרת הגדלים היותר גדולים (12 – 14 ס"מ) ניתן ליצור שבילי דריכה, מתחמים מעוצבים באזורים שיש בהם צמחיה, פסי צבע, ואפילו להדביק אותם על קירות או על בטון כתחליף לחיפוי. כשמחפים בעזרת חלוקי נחל, נהוג גם כאן לפני פיזור שכבת האבנים, להניח יריעת פלסטיק מגנה כבסיס ומצע. אחרי זה נהוג לפזר את האבנים בשכבה אחידה של לפחות 7 ס"מ – בכדי ליצור רמת צפיפות גבוהה.

אם כן, לסיכום - גינת נוי שמשלבת אבני חיפוי היא גינה הרבה יותר מעוצבת ויפה. בנוסף, היא גם גינה שהיא הרבה יותר חסכונית במים, מאשר גינה שמורכבת ברובה ככולה רק מדשא או מצמחייה. במדינה כמו שלנו, כאשר משק המים נמצא במצב של משבר, וכל טיפה של מים היא חשובה – כדאי לנצל את הרעיון הזה של אבני חיפוי, גם בכדי פחות לבזבז את כסף הכיס שלנו, וגם בכדי לחסוך קצת מהמים שעוד נותרו כאן במדינה... בנוסף, ציינו גם את היתרונות הנוספים של אבני החיפוי – אם זה היופי שלהם, הערך העיצובי שהם מביאים איתם, התרומה שלהם לבריאות הגינה, והקלות שיש בהם מבחינת תחזוקה. ללא צל של ספק, אבני החיפוי הם פתרון נהדר, וכל מי שיש לו גינה ועדיין לא חשב על לנסות אותם – מומלץ בחום, כי בתחום של עיצוב גינות, הם נחשבים היום ל: ה-ד-ב-ר!

המאמר באדיבות אתר טוב תודה - אתר להשוואת מחירים בין בעלי מקצוע. האתר מספק מידע רב לגולשים בתחום בעלי המקצוע כגון: טיפים והמלצות בבחירת בעלי מקצוע, תשובות לשאלות נפוצות בתחומי השירותים השונים, השוואת מחירים לשירותים הנפוצים ביותר, המלצות על בעלי מקצוע ועוד. 


המאמר נכתב ע"י אודליה משורר - מנהלת תוכן ראשית של האתר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב