הסודות מאחורי המדפים – האם הכסף הקטן, הוא זה שעושה את הכסף הגדול ?
יובל לובנשטיין
רובנו מקדישים את החשיבות לכספנו ביחס ישר לגודל ההוצאה.
במילים אחרות להוצאה גדולה מקדישים יותר כבוד, אם כי פחות זמן באופן יחסי ומנגד לכסף הקטן או ולהוצאה הקטנה, אנו נוטים לתת פחות חשיבות.
מבולבלים - קדימה לדרך ולהתרת הפלונטר.
הייתם פעם באיקאה - תנסו לשחזר לרגע את ההוצאה שלכם שם.
על מה הוצאתם שם כסף - סביר להניח שרובכם יעהו, על כל מיני "שטויות" מוצר כזה, נר אחר, אגרטל ואו תמונה.
רוב הציבור מוציא את כספו שם על אביזרים ולאב דווקא על מוצרים גדולים ומורכבים, אם כי ניתן להחריג את תחום המטבחים והארונות ואיתם את מוצרי החשמל, אשר בהם יש לאיקאה פעילות ייחודית.
תנסו לחשוב גם על ההוצאה שלכם בימי ששי, בהם אתם משוטטים להנאתכם בקניון ואו במרכז קניות אחר.
על מה הולך לכם הכסף - על פיתה עם לבנה, חפץ מקרמיקה, פטנט לכביסה, גלידה ואולי חולצה, כלומר גם כאן עיקר ההוצאה שלכם היא על מוצרים קטנים, אשר ביחד סכום ההוצאה שלהם גדול מאוד, עד כי לפעמים אנו שואלים, על מה הלך לנו הכסף ?
בקמעונאות קוראים לסוג זה של קניה, קנייה אימפולסיבית, להבדיל מקניה מתוכננת.
ישנן רשתות אשר, קניה זו הפכה להיות למרכז "העשייה הציבורית" שלהן, לדוגמא רשתות כמו הכול ב-$. ברשת זו מוצעים מוצרים ברמות מחיר של עד 5 שקלים ליחידה והציבור, צובר שם בסלסילת הקניות שלו, מספר רב של מוצרים שכל אחד אומנם זניח, אך במצטבר הוא מוציא בכל קניה שם כמה עשרות שקלים.
על בסיס זה כמה תעשיה אדירה של מוצרי אימפולס, אותם ניתן לפגוש בדרך כלל ליד הקופות ואו במבצעי קופאית וכן במעברים הראשיים ואו בצידי הגונדולות או שורות המדפים.
מוצרים אלה לא יעלו על ערך של 20-25 שקל ליחידה, נחשבים למוצרים אשר "הבעל אינו נדרש לקבל את הסכמת האישה" ועל כן החלטת הקניה בגינן נחשבת קלה ולא מסובכת באופן יחסי.
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר