דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אזרחות פולנית ככרטיס לאירופה 

מאת    [ 09/09/2007 ]

מילים במאמר: 482   [ נצפה 4844 פעמים ]

האיחוד האירופי, המבקש להפוך לגוש הכלכלי המוביל בעולם, נמצא בשנים האחרונות בהתרחבות ניכרת, עם הצטרפותן של חברות חדשות מן הגוש המזרחי - ובהן פולין, רומניה, בולגריה הונגריה ומדינות נוספות. הצטרפות פולין לחברות האיחוד האירופי, ב - 1 במאי 2004, הביאה למצב בו אזרחות הפולנית, שלא זכתה בעבר להתעניינות רבה, הפכה לדבר נחשק בקרב רבים, שהם או בני משפחותיהם הינם בעלי שורשים בפולין. זאת לאור העובדה כי אזרחות פולנית וכן דרכון פולני, מהווים כיום הלכה למעשה כרטיס לאיחוד האירופי אשר עשוי להבטיח לחבריו עבודה במדינות האיחוד, זכות תנועה והגירה קלה וזכויות נוספות שאינן מבוטלות, כדוגמת הזכות ללימודים גבוהים במוסדות אירופה השונים, ועוד.
בנוסף, אזרחות פולנית מאפשרת לקבל אשרת שהיה בארה"ב, ללא קושי רב ובכפוף להשקעה כספית נמוכה בעסק בארה"ב (לעתים אף 25 אלף דולר בלבד), לנוכח אמנה הקיימת בין המדינות.
על רקע זה, גוברת בשנים האחרונות המגמה המתבטאת בנהירת עשרות ומאות אלפי בני אדם בעלי שורשים פולניים, במרוץ להשבת אזרחות פולנית, אשר אבדה או נשללה על ידי שלטונות פולין, שלא כדין.
מגמה זו בולטת במיוחד בישראל, בה ישראלים רבים, אשר בעבר נרתעו מהשגת אזרחות פולנית מטעמים שונים, וכן בשל ההיסטוריה וההקשרים הבעייתיים הנוגעים לפולין, החלו בשנים האחרונות לפעול במרץ לקבלת אזרחות פולנית או לשם השבת
אזרחות פולנית אשר נשללה מהם בעת שהיגרו מפולין, על מנת להבטיח את עתידם ואת עתיד משפחותיהם.
מספרם של הישראלים אשר החלו את התהליך לקבלת אזרחות פולנית , נאמד בלמעלה מ 4000, כאשר לפי אומדנים שונים, מספר הזכאים הפוטנציאליים לקבלת אזרחות פולנית מקרב הישראלים, עולה על מאה אלף.
מספר הזכאים נגזר מהוראותיהם של דברי החקיקה הרלוונטיים בפולין, המסדירים את הכללים בדבר אזרחות פולנית, והם חוקי האזרחות הפולנית משנת 1920, 1951 ו 1962. חוקים אלו קובעים כללים שונים בנוגע לזכאות לאזרחות פולנית, וכך, אדם שעזב את פולין בתקופה מסוימת, תחול לגביו, ככלל, החקיקה שהיתה תקפה באותה תקופה.
מחוקים אלו עולה בין היתר, כי אדם שעזב את פולין לפני שנת 1951, וקיבל אזרחות זרה או שירת בכוחות צבא זרים, איבד את אזרחותו, ולא יהיה זכאי להשיבה. זאת בשונה מתושבי פולין שעזבו את המדינה לאחר שנת 1951, אשר יהיו זכאים להשיב את אזרחותם (אף שזכות זו אינה חלה ביחס לאלו שויתרו על אזרחותם ואף לעתים אינה תקפה לגבי ילדיהם של הזכאים לאזרחות פולנית).
החוק משנת 1962 מרחיב מעבר לכללים אלו, וקובע שאזרחותם של אלו שעזבו את פולין בצורה חוקית, לא תישלל באופן גורף ובהתאם, רבים שעזבו את פולין החל משנת 1962 (לרבות ילדיהם), יהיו זכאים לקבל אזרחות פולנית.
בעקבות חקיקה מקילה זו אשר הביאה לנהירת רבים אחר אזרחות פולנית, נשמעים לאחרונה קולות של גורמים מקרב מדינות שונות, המבקשים להגביל את היקף הזכאים לאזרחות פולנית או דרכון פולני וכן את זכויותיהם של אזרחי פולין, באיחוד
האירופי.
על רקע זה וכן בשל הקשיים בהם נתקל האיחוד האירופי בקליטת מהגרים ממדינות מזרח אירופה העניות, יש המניחים, כי צפויות התפתחויות שיביאו ללחץ פוליטי מצד מדינות האיחוד האירופי לשינוי חוק האזרחות הפולנית לשם צמצום מספר הזכאים לאזרחות פולנית ולכרטיס הכניסה לאיחוד, ובהם מספר גבוה של ישראלים, דבר המדגיש את חשיבות השגתה של אזרחות פולנית, טרם תמורות אפשריות בנושא.
אלעד שרון משמש כיועץ משפטי לאתר אזרחות פולנית - דרכון פולני



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב