דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרופיל הנטיות התעסוקתיות 

מאת    [ 24/05/2011 ]

מילים במאמר: 417   [ נצפה 3581 פעמים ]

אחד הכלים המשמשים את היועצים התעסוקתיים הינו בחינת פרופיל הנטיות התעסוקתיות של הנועץ. באמצעות הפרופיל ניתן לעתים לשקף לנועץ את הקושי שבפניו הוא נמצא, בייחוד אם הוא מבטא צירוף של נטיות שקשה מאוד לממשו. לדוגמה, פרופיל של נועץ הכולל משיכה חזקה לכיוון אמנותי ובד בבד לעיסוקים המכונים קונבנציונאליים, שהם בעיקרם עיסוקים משרדיים שגרתיים. בדרך כלל, הנטייה האמנותית מאופיינת בחשיבה נונקונפורמיסטית, תוך שימוש רב בדמיון ופתיחות להתנסויות ולרעיונות חדשים. הנטייה הקונבנציונאלית מאופיינת בנטייה לקונפורמיות, תוך שימת דגש על סדר, היצמדות לנהלים ושיטתיות. לפיכך, הסיכוי למציאת מקצוע המשלב בין שני תחומי נטיות אלה, שבעיקרם סותרים זה את זה, קלוש.

עד כה תהליך הייעוץ לבחירת מקצוע התבסס על הנחת יסוד שהבחירה המקצועית מכוונת למחזור חיים אחד. לכן סביר מאוד שהיועץ ישקף לנועץ את הקונפליקט בין העדפותיו ובין הקושי לממשן. לאחר מכן, ינסה לבדוק עם הנועץ את ההתייחסות לגורמים כמו כישרונו האמנותי הרלוונטי של הנועץ, התייחסותו למצבי אי ודאות וירידה בביקושים, הנגזרים מהעיסוק האמנותי. בסופו של דבר על הנועץ יהיה להכריע בין הקונפליקטים באישיותו ובין צורכי התלות והעצמאות. בקיצור, הייעוץ יתמקד בהכרח לבחור בין שתי הנטיות הסותרות, אף ששתיהן דרות בכפיפה אחת בלבו של אותו נועץ. אם הנחת היסוד של תוחלת החיים המוכרת תשתנה, ייווצר צורך לעבור לתכנון קריירות ועידוד הנועצים לחתור להחלטה ברוח זו. לפתע תשתנה האקסיומה של צורך להביא את הייעוץ לכלל בחירה, וייעשה מאמץ לעידוד הנועץ למצוא פתרון ושימור שני התחומים. עדיין יהיה על הנועץ להכריע לגבי הקריירה הראשונה והעכשווית, אולם תחושת ההחמצה לגבי ההחלטות שיקבל תצטמצם עד מאוד.

כאשר ההנחה הינה של מחזור חיים נוסף, הייעוץ ישתנה גם אם הנטיות ברורות יותר. כיום ההכוונה של היועץ הינה לקבל החלטה בין כמה מקצועות לפי הפרופיל הדומיננטי. עם השינוי בגישה יהיה צורך לאתר נטיות גם עם בולטות משמעותית, הגם שאינן דומיננטיות בשלב הנוכחי.

למעשה, ייעוץ שיפתור רק את הבעיה הנוכחית, שלשמה כביכול הגיע הנועץ, יעודד בעצמו תחושת החמצה בעתיד. נקודה חשובה זו צריכה לעמוד כנר לרגלי היועץ, גם אם הוא מטיל ספק בקיומו העכשווי של המחזור השני. זאת כיוון שתחושת ההחמצה כבר אופיינית לשלהי המחזור הראשון בכל מקרה. בגלל הקושי הידוע לעבור למה שידוע כקריירה שנייה, זו שספר זה רואה בה תקופת מעבר, הייעוץ התעסוקתי הפסיכולוגי דורש כבר היום שיפור בתחושה הסובייקטיבית של איכות החיים. מעולם לא התייחסה ההגדרה הטיפולית בתחום אך ורק לטווח המיידי של החיים, ולכן היא חייבת להתמודד עם המציאות המשתנה.

 

קטע מתוך הספר mega life שיוצא לאור בימים אלה במהדורה בינלאומית ובעברית. הפרק נכתב בייעוצה של הפסיכולוגית התעסוקתית המומחית אורית בן שאול 

ליווי מנהלים במסגרת "אור יישומים בע"מ", מרצה אודות ספריו: "למות כלכלית ולהישאר בחיים" (פרדס,2007), "מחזור החיים השני" (ספרות עכשיו, 2008), ו"Mega life" מהדורה בינלאומית שתצא לאור בתחילת 2011, מתעמק בגרונטולוגיה.  אתר המחבר: http://www.benshaul.co.il להתקשרות: benshaul@benshaul.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב