דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קלפים טיפולים - כלים אפקטיבים ויצירתיים לתהליכי אימון וטיפול 

מאת    [ 23/05/2011 ]

מילים במאמר: 500   [ נצפה 3591 פעמים ]

 

קלפי הקס"ם  -  קלפי סיפור ודמיון מאויירים

הצירוף קלפי קס"ם נולד מראשי התיבות של המילים : "קלפי סוד מאוירים" וכמו בובת בבושקה הטומנת בקרבה בובה נוספת , נפתח ס"וד ומגלה את טיבו והריהו "סיפור ודמיון" .

תמונות ודימויים שימשו מאז ומתמיד כשפה הטבעית של הנפש, שפה העוקפת את האינטלקט, את השכל, את "הראש החושב"  ומגיעה למקומות רגשיים ועמוקים בתוכנו. הקלפים הטיפוליים הם אכן כלי מאד אפקטיבי בעבודה אישית וקבוצתית. הקלפים מאוירים בציורים, בסמלים ובארכיטיפים מעולם הסיפורים והמיתולוגיה ומהתת-מודע הקולקטיבי. המבחר העצום של הציורים, המציג מגוון רחב של מצבים הלכי רוח ורגשות, מעורר בנו משהו עמוק, מאפשר לנו לפתוח דלת לעולם הלא מודע שלנו ולראות בבהירות את הסיפור הפנימי הקיים שם.

"האדם המתבונן החוצה חולם. האדם המתבונן פנימה מתעורר", קארל יונג.

קלפי הקסם הם קלפים אסוציאטיביים המאפשרים התנסות חווייתית על בסיס של תהליכי השלכה. בשימוש במשחקי קלפים אלה אנו נתקלים בכל פעם מחדש בהקבלה בין מה שאנו רואים בקלפים לבין עצמנו. "משחקי הקלפים האסוציאטיביים מעניקים למשתתפים חופש מוחלט בעיצוב המשחק כראות עיניהם וכך מעודדים פיתוח גישה עצמאית ויצירתית לחיים הממשיים."[1] העבודה עם הקלפים מעודדת שימוש בדמיון וביצירת מטאפורות. החיבור אל המחשבות והאסוציאציות העולות בראשנו, מתוך ים רחב ידיים המשותף לכולנו, הוא החיבור שלנו למה שקרל יונג כינה "המאגר הלא מודע הקולקטיבי".

קלפים מהווים כלי עוצמתי, מעורר ובונה להתפתחות אישית, זוגית, קבוצתית ועסקית. קלפים היו מאז ומעולם דרך מעמיקה ומהנה להעברת מסרים וידע , התחברות האדם עם עצמו ועם העולם שמחוצה לו.  השימוש בקלפים מאפשר לתקשר עם עולמם הפנימי , תוך התמקדות בכאן ועכשיו. הקלפים מתמקדים בדרך ולא במטרה . הם משקפים את המציאות בצורה הרמונית וללא שיפוט. באמצעות הקלפים ניתן לגעת ברעיונות ודילמות של האדם ולבחון מקרוב סוגיות מרכזיות בחיינו כמו: אהבה, שינוי, אומץ, פחד, שקט, יצירתיות, זוגיות, הורות ועוד...

אלברט איינשטיין אמר " לא נוכל לפתור בעיות באמצעות אותה צורת חשיבה שהשתמשנו כשיצרנו אותם". באמצעות עבודה עם הקלפים המאוירים והמצולמים , אנחנו עוקפים את הקוגניציה, את השכל את "הראש החושב" ומפנים את השאלות אל עולם הדמיון, האינטואיציה, הרגשות, התת מודע ,אל עולמנו הפנימי.  בתהליך זה, מתוך העולם הפנימי , אנו מנסים לבטא במילים את אשר אנו חשים ומנסים לתת מקום לתשובות המתחילות לצוף ולהופיע כמעט מאליהן כמו במעטה קסמים.

ערכות קלפי קס"ם - קלפי סיפור ודמיון מאוירים פותחו בשיתוף פעולה בין פסיכולוגים, אנשי מקצוע טיפוליים ואמנים. הקלפים מאפשרים פיתוח הדמיון, יצירת סיפורים אישיים, לשימוש במטפורות וביצירתיות. העבודה באמצעות הקלפים מזמינה אותנו לחשיבה משוחררת וגמישה יותר, מסייעת לנו לפתח יצירתיות ומודעות עצמית, ולהרחיב את מעגל התודעה שלנו.

בעבודה עם הקלפים טמון פוטנציאל רב של אפשרויות משחק וניתן לשלב עבודה עם קלפים ככלי אבחון ,הדרכה ,טיפול וייעוץ בתהליכי עבודה ,הוראה וצמיחה אישית, במפגשים אחד*אחד, במפגשי קבוצות ובמפגשי חוויה.

הנושאים איתם ניתן לעבוד באמצעות הקלפים הם מגוונים ורבים כגון: תקשורת בין אישית, ניהול שינויים, מנהיגות, מערך תפקידים, התמודדות עם  קונפליקטים, התמודדות במצבי לחץ, התמודדות עם מצבי פרידה ואובדן, עבודה עם הילד שבנו, עם הנשיות, הגבריות, הדימוי העצמי, מערכות היחסים שלנו, פיתוח יצירתיות בילדים ומבוגרים, ייעוץ והכוון, ייעוץ זוגי ומשפחתי, ובנושאים כגון תזונה נכונה לגוף ולנפש, גמילה מסמים ואלכוהול ועוד נושאים רבים אחרים

1] וולטרוד קירשקה, סוד הקלפים המספרים - קלפי סיפור ודמיון מאויירים, הוצאת נורד, 1999

 

 

אביגיל גליבטר- יועצת ארגונית ומאמנת מוסמכת בכירה EMCI .מגשרת למשפחה ולגירושין ומנחת קבוצות. מומחית לעבודה עם קלפים בתהליכי אימון וטיפול ומנחה אנשי מקצוע בתחום.


מומחית להובלת שינויים בתחום האישי ובתחום העסקי והמקצועי לאנשים בתחילת הקריירה ובמהלכה, במסגרת אישית ובמסגרת קבוצתית. http://www.avigailg.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב