דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים לטיול ברומא 

מאת    [ 20/05/2011 ]

מילים במאמר: 1396   [ נצפה 5663 פעמים ]

 

כבר עשיתם הכנות, ישבתם על תכנון מדוקדק של הטיול ברומא עם אהוב לבכם או עם כל המשפחה. כבר חרשתם את הרשת בחיפוש אחר תמונות שעושות חשק ומדריך טיולים כזה או אחר. כמובן שסגרתם על טיסה מאוד זולה ובוודאי שגם על המלון שהחברה הייתה בו פעם ואפילו יש לכם מפה שמסומנת בה הפיצרייה הכי טובה ברומא. הבוס שיחרר אתכם מהעבודה מייד כשהוא שמע שמדובר בטיול ברומא, והוא אפילו טען שמזג האוויר ברומא צפוי להיות נפלא. בקיצור – כנראה שהכל בעצם מוכן, נותר רק לעשות הרבה כיף, לא? טוב, בעצם אולי לא ממש... נשארה המטלה העיקרית חברים וכדי להסביר אותה אני אצוטט את מיגואל סרוונטס, שאולי לא שמעתם את שמו אבל אני בוודאי לא הראשון שמצוטט את האמרה המבריקה שלו – ברומא התנהג כרומאי. הוא כנראה ידע דבר או שניים, אם הבין כבר בימים ההם שכדי למצות טיול ברומא יש להשתלב בחיי המקומיים, ללמוד מהם ואותם ולנהוג כמותם. אני מתגורר ברומא כבר לא מעט שנים ואני עדיין לומד את השיעור של סרוונטס בכל פעם מחדש, וממעמד זה הרשו לי להמליץ: בשביל להרוויח חוויה אמיתית של טיול ברומא, תהיו חייבים להשקיע מחשבה או שתיים בציטוט הלעוס הזה לפני החופשה ברומא ואף במהלכה, אולי גם אפילו תיאלצו לעשות שיעורי בית.

 

אל תיבהלו, אני כאן בשבילכם. צברתי שנים של ניסיון כמטייל, כתושב וכמדריך טיולים ברומא ובמהלכן הצלחתי לגבש מספר טיפים שיעזרו למי שרוצה חופשה ברומא האמיתית, בעיר הנצחית, לא סיור תיירותי מרוחק אלא חוויה אותנטית ומעשירה. הכנתי עבורכם את רשימת הטיפים שלי כדי שתבינו קצת מה קורה סביבכם, ותפצחו את הקודים המקומיים – מעבר לכיף הגדול ב'לשחק' רומאי ברומא, זה גם יחסוך לכם הרבה זמן, כסף, בושות ואנרגיה יקרה בהתנהלותכם בחופשה ברומא.

 

ראשית כל – ולא במקרה, בתי הקפה:


-          מתי וכמה?

כבר נתקלתי לא פעם ולא פעמיים במטיילים שרציתי להזמינם לכוס קפה והם ענו לי שהם לא חובבי קפה דגולים, או שהם שתו כבר בבוקר, ויש גם כאלה שאולי יבוא להם אחר כך אבל עכשיו הם לא בעניין ותירוצים דומים. אגב תירוצים, הקפה ברומא הוא לגמרי תירוץ, תירוץ איכותי שעשוי טוב. מה שאני מנסה להגיד זה שזה פשוט לא רלוונטי אם רק התעוררתם, או שאתם על הרגליים שעות וכבר עייפים, תרגישו חופשי חברים, לא צריך סיבה כדי לשתות קפה בטיול רומא! רומאי ממוצע בוודאי יסיים בין ארבע לשש כוסות של אספרסו ביום. הפסקת הקפה היא פשוט הפסקה, זמן לקשקש עם העוברים ושבים, מפגש שאפילו הקתוליים שברומאים רואים בו קודש חפוז. בשלב כלשהו בריטואל יחליף הרומאי המקומי מילה עם בעל הבית, שהוא גם זה שבדרך כלל מכין את הקפה כמובן. הוא יפטפט עם עוברי אורח תוך כדי שיקרא עיתון וישוחח (בלי ציפיות – הכוונה לשיחות בטלות לחלוטין, אולי על ברלוסקוני או טוטי) עד הלגימה האחרונה, לאותה הדקה בכל אופן.

 

-          השולחן או הבר? 

כדאי לשים לב לכך שבטיול ברומא הקפה בבר הוא לא הקפה של השולחן, לפחות לא במחיר. הקפוצ'ינו שתשתו בבר יעלה לכם בערך 1.50 אירו והאספרסו יעלה כ- 80 סנט. לעומת זאת, כאשר תשבו ליד שולחן תשלמו פי שתיים ולעיתים פי שלוש מכך. מי שהחליט לחסוך וליהנות מהשתייה בעמידה בבר ישלם קודם בקופת המקום וייתן את הקבלה לאיש הקפה. רוצים שולחן? את הנוהל הזה תם מכירים, פשוט התיישבו והמתינו, מישהו (טוב לא תמיד, אבל בדרך כלל) ייגש אליכם תוך כמה דקות. טיפ קטן נוסף: אל תתביישו לקרוא למישהו אם לא הגיעו אליכם תוך כמה דקות.

-          איך להזמין 'הפוך'?

בואו קודם כל נחליף מילה על המונח: אם הזמנתם 'קפה' תקבלו אספרסו; אם הזמנתם 'מקיאטו' תיתקלו בוודאי במבט תמוה והמקומיים יחשבו שאתם סתם התבלבלתם. המינוח המדויק הינו 'קפה מקיאטו'. רוצים קפוצ'ינו? פשוט בקשו 'קפוצ'ינו', ואם תרצו להרגיש מחוברים יש סלנג שימושי: לבקש 'קפוצ'ו'. יחד עם זאת, אני לא רוצה להטעות אתכם – העניין לא עד כדי כך פשוט, הקפוצ'ינו שייך לבוקר, כמובן שלא לצהריים (ואל תטעו, זהו טאבו שאיטלקי לא יתנגד לו). כנראה שמקור העניין הוא בסברה שחלב צריך לשתות אך ורק בבוקר. אז מה עלי לעשות כדי לקבל הפוך במקום הזה?! לצערי, תשובתי היא שאתם פשוט בבעיה. האיטלקים שמרנים למדי והקפה שלהם הוא סוג של דת, וכמו שצוין לעיל זהו קפה שלא נוהגים לשתות פה ברומא. אני יכול להציע אלטרנטיבות כמו לטה מקיאטו או גרנדה קפוצ'ינו ולמי שמוכן לשתות קפה חזק – אפשר גם לבקש קפה לטה פורטה. יחד עם זאת אני מודה שכמעט ולא זכורים לי מקרים בהם הזמנת ה'הפוך' התקבלה בברכה, אז בלי ציפיות לקפה מהבית, סוג של הפוך על הפוך...

 

המלצות על מסעדות ברומא

 

אחת הסיבות המשמעותיות להצלחה של איטליה כיעד תיירות היא המטבח האיטלקי, ואני מניח שרק אקלקל אם אכתוב עליו יותר מדי. עם זאת, המטיילים שביניכם בוודאי כבר למדו שתיירים שיצאו מסביבת המחייה שלהם לחפש מסעדה די יורים באפילה. כשתשאלו איפה המסעדה עם האוכל הכי טוב, או איפה הגלידריה והפיצריה הטובות בעיר, או אפילו אם תשאלו מה שעות הפתיחה של המסעדה, כנראה שלא תקבלו תשובות מועילות. מה עושים? התייר הממוצע פשוט מתיישב במקום שנראה נעים או שהוא פשוט מתיישב ברגע שהוא רעב או עייף מהליכה ומופיעה לנגד עיניו מסעדה. המקומיים, כמו מקומיים כבר מכירים את הנוהל, הם מאוד מתורגלים בליצור משוואה בין האוכל הסביר, המגע האיטלקי בשירות והמזומנים הרבים שהתייר היקר נפרד מהם בצאתו מהמסעדה. מסיבה זו חשבתי שאגבש לכבודכם כמה טיפים שימנעו במידת מה את עוגמת הנפש והכיס העשויות להיגרם:

 

קופרטו: הקופרטו שייך לשלב בו התייר באמת מרגיש שסידרו אותו, כשהוא מקבל את החשבון. המשפט החוזר בסצנה הזו (שנאמר בפנים זועפות) הוא "אבל בכלל לא אכלתי קופרטו!". ידידיי, קופרטו, לצערכם הרב, לא אוכלים. ההמצאה האיטלקית המופלאה הזו מאפשרת לבעל הבית לגבות בין 2 ל-3 יורו על הישיבה במסעדה שלו, ולמזלכם, כלולים במחיר גם: חימום הכיסא, כיבוס המפה, שימוש במפיות ואפילו שטיפת הכלים. גם אם תזמינו רק מים (אבל כאן אני כבר קופץ לטיפ הבא), הקופרטו יתווסף למחירם. זו שיטה שמקובלת כמעט בכל מסעדה באיטליה, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר במסעדת תיירים באיטליה, כך שאם עדיין לא אכלתם קופרטו, כשתכירו אותו בוודאי תרגישו שאכלתם אותה...

 

מים: מי המזרקות ברומא זורמים בכל ימי השנה. מקור המים בנביעות הזורמות בעיר מזה אלפי שנים באמצעות האקוודוקטים. מי הברז ברומא נהדרים, ולמרות זאת זה לא מקובל לבקש קנקן מים במסעדה ברומא. למען האמת מעולם לא ראיתי מקומי שמזמין מי ברז במסעדה ברומא. אני לא בטוח אם מדובר בפוזה או במנהג, אבל כך או כך כשישאל המלצר 'דה ברה?' ('לשתות?') ותענו לו 'מים', הוא ישאל אתכם באופן מיידי 'אקווה קון גאס או סנצה גאס?' ('עם או בלי גז?'). אני באמת ממליץ לכם לחסוך את המרמור והמבוכה, אל תנסו בכלל להזמין מי ברז. אני מודה שפעם אחת הסתכנתי וביקשתי מי ברז והמלצר ענה בפשטות שבמסעדות ברומא זה לא חוקי לתת מי ברז ללקוח.

 

מוצרלה: היא ככל הנראה שיא האיטלקיות בגבינות, אבל אנא הבחינו: יש מוצרלה ויש מוצרלה. המוצרלה די באפלו היא המוצרלה הנחשבת ביותר, ולא בכדי. היא עשויה כמובן מחלב באפלו ומוצאה הוא נאפולי ונוהגים להחשיב אותה כמעדן עילאי, ובצדק רב. ההבדל בינה ובין המוצרלה הפשוטה ניכר, ומעבר למרכיבים והטעם הבדל משמעותי הוא שהמוצרלה די באפלו הרבה יותר יקרה והרבה פחות שכיחה. מה תמצאו במסעדות ברומא? לרוב תמצאו מוצרלה המורכבת מ 80% חלב בקר ו 20% חלב באפלו בלבד (כמובן תחת השם 'מוצרלה די באפלו'...). אם כן היזהרו, גם למקומי רומאי זה לא יהיה פשוט להבחין רק ממבט בכדור הגבינה השמנוני, כדי להבין במבט ראשון האם זוהי המוצרלה האמיתית דרוש מומחה אמיתי. אתן לכם טיפ קטן שאולי יסייע בכל זאת: בחודשי הקיץ הרבה יותר קשה למצוא את המוצרלה די באפלו, כך שאם הגעתם לרומא בעונה החמה אולי עדיף לשחרר את הפנטזיה על המוצרלה היוקרתית. ההסבר לכך שהמוצרלה היא מאכל חורפי ועוד טיפ קטן: את המוצרלה יש להגיש בטמפרטורת החדר, היא אינה נשמרת במקרר ובחורף אפילו נוהגים לשטוף אותה במים חמים לפני ההגשה.

 

טיפ: חדשות טובות – ברומא ובכלל באיטליה לא נהוג להשאיר טיפ והדבר תקף גם לגבי המסעדה, גם לגבי המונית וגם לגבי החופף החביב במספרה. אם כבר עבדו עלינו עם הקופרטו והמים, בואו נהנה מהעובדה המשמחת הזו, לפחות נשווה את ההוצאת עם הטיפים... המנהג הכי קרוב לטיפ שקיים ברומא הוא לעגל כלפי מעלה את ה'ספיצ'י' – האגורות, ולהשאיר אירו או שניים, רק בשביל ההרגשה הטובה.

 

 

אורי חרש, מדריך טיולים ברומא ומייסד חברת 'רומא בסט' המעניקה שירותים למטיילים ברומא | http://www.romabest.co.il | info@romabest.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב