דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ארגונומיה - תיאוריה ומעשה 

מאת    [ 18/05/2011 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 2170 פעמים ]

 

אורח החיים המודרני הביא עמו לחצים רבים, הבאים לידי ביטוי לאורך כל שעות היממה – בנהיגת הבוקר, במהלך יום העבודה, במטלות הבית ואף בשעות הפנאי. כתוצאה מכך, רובנו סובלים מכאבים ובעיות שונות – החל מכאבי גב וצוואר, כאבי ברכיים וכאבי ראש מתמשכים, דרך עייפות כרונית וחוסר ריכוז, וכלה בלחץ נפשי ומחלות לב ודם.

רופאים ומטפלים רבים מתקשים להתמודד עם ריבוי הבעיות ואף פוטרים אותן כתופעות לוואי הכרחיות של העידן המודרני.

אלא, שמסמכים מתקופות קודמות, עוד בימי היפוקרטס, מוכיחים לנו כי בעיות היו גם אז. ההבדל הוא שאז לא רק טיפלו בבעיות – אלא גם ניסו למנוע את היווצרותן.

הארגונומיה, תורה קדומה שמקורה ביוון העתיקה  (ארגו=עבודה, נומוס=חוק), עוסקת בתכנון ועיצוב של סביבת עבודה, חיים ומוצרים. בבסיס תורת הארגונומיה עומדת התפישה לפיה ככל שאדם יימצא בסביבה בריאה, בטוחה ונוחה יותר, כך ירגיש טוב יותר, התנהלותו תהיה יעילה יותר ותפוקתו – הן בחיי היום-יום והן במקום עבודתו – תגדל משמעותית.

היוונים דאז הקפידו על יישום השיטה. כך למשל היפוקרטס, אבי הרפואה הקלאסית, דיבר רבות על העיצוב הנכון לבתי חולים, חדרי ניתוח, חדרי מיון וחדרי החלמה. כמו-כן, ארגונומים קדמונים המציאו כד חרס בעל שתי ידיות, אשר מקל על פעולת המזיגה ומונע כאבי גב עתידיים – והדוגמאות עוד רבות.

דווקא במאה הקודמת, כשהטכנולוגיה החלה "תוקפת" אותנו מכל הכיוונים וניתן דגש למכונות ולא לעומדים מאחוריהן, נזנחה הארגונומיה וחזרו הכאבים הכרוניים.

ייעוץ ארגונומי עדיין לא הפך לחלק בלתי נפרד משגרת העסק, כמו פגישה עם רואה-חשבון או ספירת מלאי שנתית. עם זאת, ניתן לראות מגמה הולכת ומתחזקת של חברות וארגונים המבינים את ערך המוסף בהדרכת ארגונומיה ומקפידים על תכנון ארגונומי של המשרד ועמדות העבודה.

גם עבור אלה הסובלים כרונית מכאבי גב או תחלואים אחרים, מדובר ב"גלגל הצלה" – היכולת ללמוד, להבין וליישם אורח חיים נכון ובריא יותר, מאפשר להם – לראשונה - לחיות לאורך זמן ללא כאבים.

ארגונומיה מעשית מהי?

מתוך הבנה שהארגונומיה ניתנת ליישום בכל תחומי החיים, נקבעו כללים מובנים המאפשרים לכל אדם לשפר את איכות חייו לאין שיעור. 

למשל:

בנהיגה – מספר שעות הנהיגה, תנוחת הישיבה ברכב, מיקום הידיים על ההגה (או על בלם היד), תנועת הרגליים וכיו"ב.

בעבודה – מיקום העמדה, מבנה כסא העבודה, המרחק ממסך המחשב, מיקום העכבר וכו'. הניסיון מלמד כי תכנון ארגונומי של המשרד משפר באופן ישיר את תפוקת העובד.

במטלות הבית – הדרך הנכונה לשטיפת הכלים, "שילובים" מזיקים (כגון בישול תוך החזקת שפופרת הטלפון), מיקום נכון לחפצים ומאכלים ועוד.

בשינה – כיצד לבחור מזרן, תנוחות לשינה בריאה, בחירת כרית ומיקומה, טעויות הפוגמות במנוחת הגוף ועוד.

בגידול הילדים – הנקה ללא יצירת עומס, האכלה מבקבוק תוך שמירה על הגוף, תנוחות ישיבה מול ילדים, הנפה והרמה, "שק קמח" ללא נזק ועוד.

לסיכום, מרגע שהתעורר ועד הרגע ששב לישון, כמו גם במהלך השינה עצמה, חשוף האדם להרגלים יוצרי כאב. שינוי ההרגלים הישנים שומר על הגוף, עוקר את הבעיה מן השורש - ומשפר, הלכה למעשה, את איכות החיים

 

שמי יואל לוי והתמחותי היא בייעוץ ארגונומי. כספורטאי לשעבר, סבלתי מפציעות רבות ועברתי טיפולים שהקלו על הבעיה אך לא מנעו או עקרו אותה מהשורש. 20 שנה בענף היהלומים (הגרסה המוקדמת לענף ההיי-טק של היום), שעות עבודה ארוכות, כאבי גב מתמשכים וחוסר האפשרות לקבל פתרון ולא רק טיפול, הביאו אותי לבצע שינוי מקיף באורח החיים, בעיצוב ותכנון סביבת העבודה שלי ובהתנהלות האנטומית היומיומית.כך הגעתי אל הארגונומיה המעשית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב