דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד להימנע ממס בולים כאשר חברה ישראלית מנפיקה בחול 

מאת    [ 16/05/2011 ]

מילים במאמר: 680   [ נצפה 2657 פעמים ]

 

מאת:
אריה ליבוביץ, עו"ד

 

חברה ישראלית הרשומה בחו"ל ומנפיקה מניות בבורסה בחו"ל האם תתחייב במס בולים? מחד המדובר בפעולה/מעשה הנעשה בחו"ל ומכאן שמעשה ההנפקה אינו נכנס בגדר הוראת החיוב הקבועה בסעיף 2 לחוק מס הבולים (להלן: "החוק" )[1]. מאידך, מניה, הינה נכס ערטילאי המגלם אגד של זכויות בחברה [2] הרשומה בישראל האם המדובר ב - "נכס בישראל" ובשל כך קמה חובת ביול?
בפסיקה נתקבל הכלל לפיו מקומה של זכות ערטילאית ייקבע בהתאם למקום בו ניתן לאכוף את אותה זכות. בין פסקי הדין שחזרו על הכלל האמור ניתן למנות את פסקי הדין הבאים: עניין אינדמניטי [3]; עניין רוזין עליון [4], עניין [5] ALDA, עניין שפאר [6], סיטון ושות' [7], עניין אגמון [8], עניין קסוטו [9] ועוד. לכאורה על פי הפסיקה האמורה יש לקבוע כי מקומה של המניה הוא בישראל ולכן יש לחייב את המסמכים המוצאים סביב הנפקתה במס הבולים!!
מנגד יש להבחין, כי ישראל אינה המקום בו ניתן לטפל/לסחור וכו' במניה. פנקס החברים בו רשומה המניה מצוי בחו"ל . ואכן בבג"ץ בעניין אמסטרדם [10], נקבע כי מיקום המניות הוא המקום בו נמצא פנקס החברים של החברה ובו אפשר לטפל במניות טיפול אפקטיבי. בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ קבע כי לעניין מניות, מקומן הוא במקום: "בו אפשר להעביר את הזכויות הצפונות בהן, באופן שהעברה זו תהא בת - תוקף חוקי כלפי החברה" [11]. מכאן לכאורה שמקום המניה גם הוא בחו"ל ולכן המסמכים הקשורים בהנפקתה לא יתחייבו במס הבולים!!
מכל מקום כל דעה מן השתיים שתאומץ על ידי רשויות המס יש בה בכדי להשפיע השפעה ישירה על ביול מסמכים הקשורים בהנפקת מניות זרות בבורסה בישראל.
אנו סבורים; כי לצורך הטלת מס הבולים יש לנקוט דווקא בגישת בית המשפט העליון בפסק הדין בעניין אמסטרדם . יחד עם זאת, חברה המבקשת "לבטח" את עצמה מפני חבות במס בולים במקרים אלו, יכול שתקבע בתקנונה, כי כל תביעה בגין הזכויות אותן מגלמות המניות המונפקות בחו"ל תוגש רק בבית משפט בחו"ל. במקרה מעין זה זכות התביעה גם היא בחו" וכך ניתן יהיה "לצאת ידי חובת" שתי הדעות.

__________________________________________

1. סעיף 2 לחוק קובע כדלקמן:
"מסמך מהמסמכים המפורטים בתוספת א', שנחתם בישראל, או שנחתם מחוץ לישראל, והוא מתייחס לנכס או לדבר אחר שבישראל או למעשה שנעשה או עומד להיעשות בישראל, יהא חייב מס בולים (להלן - המס) בסכום או בשיעור שנקבעו בתוספת א'."

2. ראו הגדרת מניה בסעיף 1 לחוק החברות:
"מניה" - אגד של זכויות בחברה הנקבעות בדין ובתקנון."

3. ע"ש 618/80 אינדמניטי משרד שמאות בע"מ נ' מס ערך מוסף , תקליטור "מסים ועוד". דובר בזכות התביעה של עולים חדשים את חברת הביטוח שביטחה את מטענם שהגיע לארץ.

4. ע"א 418/86 רוזין נ' מנהל המכס , מסים ג/4 ה-4. ראו בנוסף: ע"ש 360/85 רוזין נ' מנהל המכס והמע"מ, מסים א/2 ה-18. נקבע, כי המערער - עורך דין המטפל בתביעה של תושבי חוץ בגין נזקי תאונת דרכים שארעה להם בהיותם תיירים בישראל - אינו זכאי לשיעור אפס (לצורכי מע"מ) בגין שכר טרחתו. בית המשפט קבע שהנכס בו מדובר: זכות תביעה, הוא נכס המצוי בישראל היות וזכות התביעה היא נכס שמקומו במקום הגשת תביעת הנזיקין – ישראל. בית המשפט קבע שמקומה של הזכות הוא המקום בו ניתן לאוכפה באופן אפקטיבי ובמקרה זה מקום אירוע הנזק, מקום מושבו של החייב ומקום המצא רכושו, כל אלה הם ישראלים.

5. ה"פ 1177/96 ALDA REISEBURO G.M.B.H נ' מנהל מע"מ, מסים יד/4 ה-22. גם במקרה זה נדונה הטבת מס בשיעור אפס (לעניין מע"מ) על שכר טרחת עורכי דין שייצגו חברה אוסטרית בתובענה שהוגשה על-ידי חברה ישראלית ובהליכי בוררות. גם במקרה זה נקבע שאין להחיל שיעור אפס היות והנכס לגביו ניתן השירות הוא זכות התביעה שניתנת לאכיפה בישראל.

6. ע"ש 10/94 שפאר, סיטון ושות', שותפות נ' מנהל מע"מ , מסים ט/1 ה-29. במקרה זה קבע בית המשפט פרשנות רחבה להלכת רוזין בעליון.

7. ע"ש 738/95 אגמון נ' מנהל מס ערך מוסף , מסים יב/5 ה-27.

8. ע"א 41/96 קסוטו סוכנויות ביטוח בע"מ נ' מנהל מס ערך מוסף , מסים יג/2 ה-2; ע"ש 85/94 קסוטו סוכנויות ביטוח בע"מ נ' מנהל מס ערך מוסף, מסים י/1 ה-30.

9. זאת על אף שפעמים רבות חברת הרישומים, גם היא תושבת ישראל.

10. בג"ץ 279/51 הרץ אמסטרדם נ' שר האוצר , פ"ד ו 945 (להלן: בג"ץ אמסטרדם).

11. בג"ץ אמסטרדם.
(2.6.05)

 

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד.
מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544, מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב