דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על חומרי הסיפור בכתיבת סיפור חיים 

מאת    [ 15/05/2011 ]

מילים במאמר: 361   [ נצפה 2472 פעמים ]

 כולנו מחפשים אחר הסיפור שלנו, זהו חלק מהטבע האנושי. זה מתחיל בדרך כלל מעניין בסיפור משפחתי: מילים ומשפטים שנאמרו בבית ונחרטו בזכרון, דרמה משפחתית שבמהלך שנות ילדות שלמות אספנו והצלבנו אודותיה פיסות מידע או שמות של אנשים, קרובי משפחה שלא הכרנו ולשמם נקשר רגש מיוחד. חלקי סיפור שנלכדו בזכרון, במשך שנים הם שכבו בנחת, באין מפריע, נשכחו כמעט, אבל יום אחד הם מבקשים לצאת ולהפוך לסיפור שלם.
אחרי שהתבגרנו והתברגנו, אחרי שגדלו הילדים, מגיע הרגע הזה, הרגע בו אנחנו רוצים לדעת את הכל. בהתחלה אנחנו שואלים, במידה ונשאר את מי לשאול. לפעמים נמצא את עצמנו נוברים בתמונות ומסמכים ישנים, מחטטים, תרים אחר פיסות מידע חסרות להשלמת הפאזל. למה לא שאלנו קודם, למה לא בררנו, למה לא הקלטנו, תיעדנו, כתבנו, אנחנו מתייסרים. כתגובה, אנחנו תופסים קדחת של תיעוד, ופתאום אנחנו מוצאים את עצמנו מתקשרים לאיזו דודה רחוקה כדי לברר איזו פיסת מידע. אנחנו תרים אחרי הסיפור האבוד. האינפורמציה מצטברת, אבל הסיפור נעלם, הוא מתחמק מאיתנו, ובכל יום רק צצות שאלות נוספות.
אנחנו מחפשים אחר הסיפור האישי שלנו, של המשפחה שלנו, אך כדי להבין את באמת את הסיפור המשפחתי, כדי להבין איך התגלגלו העניינים ולענות על השאלות שנשארו פתוחות צריך מרחק. כדי לכתוב סיפור חיים של אדם אנחנו צריכים להכיר את העובדות, את נסיבות חייו, את הפרטים של עולמו. אלו הם חומרי הגלם, אבני הסיפור. אתם מכירים את המידע הזה, צברתם אותו כששאלתם שאלות, כשראיינתם את אותה דודה שכוחה וכשנברתם באלבומי התמונות. לפעמים, בטעות, אנחנו מחשיבים את הפרטים האלו לסיפור חיים, אבל למעשה אלו הן רק עובדות מתועדות, מאין רשימת מכולת של אירועי חיים. סיפור חיים ממשי מכיל יותר מכך. סיפור חיים נגזר מהבנת העובדות, מהמשמעות של רצף האירועים בחייו של אותו אדם, מההחלטות שהוא קיבל ומהבחירות האמיצות אותן עשה.
הפרטים והעובדות הם החומר, המלט והלבנים, אך אלו לבדם לא בונים בית. כדי לבנות צריך אדם שידע להשתמש בחומר, אך גם להפוך אותו למבנה בעל צורה ממשית, ואם הוא בעל מקצוע טוב, הוא יהפוך אותו לבית שנעים לגור בו.
כולנו מחפשים אחר הסיפור שלנו, זהו חלק מהטבע האנושי. סיפור מכיל עובדות, אך מה שנותן לנו את המענה לדבר אותו אנחנו מחפשים הוא הבנתן. רק אחרי שנראה את העובדות, נעבד אותן, נבין אותן ונסיק מהן את המסקנות יפתרו השאלות, ויושלם החיפוש.

ענת קידר חוט השני -  שוזרים זכרונות לסיפור www.shaniestory.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב