דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיסוי קבוצות רכישה 

מאת    [ 12/05/2011 ]

מילים במאמר: 491   [ נצפה 4649 פעמים ]

מיסוי קבוצות רכישה:

 

בשל עליית מחירי הדירות ובמטרה למנוע בועת נדל"ן, החליטה הממשלה על מספר צעדים על מנת לבלום את עליית מחירי הדיור והגדלת היצע הדירות למגורים. יחד עם זאת, תיקון מס’ 69 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), הכולל מספר תיקונים בהקשר של קבוצות רכישה:

1.    הגדרת קבוצת רכישה: סעיף 1 לחוק מיסוי מקרקעין מגדיר "קבוצת רכישה": כ"קבוצת רוכשים המתארגנת לרכישת זכות במקרקעין ולבנייה על הקרקע של נכס שהוא אחד המפורטים להלן, באמצעות גורם מארגן  ובלבד שהרוכשים מחויבים למסגרת חוזית : (1) נכס שאינו דירת מגורים; (2) נכס שהוא דירה המיועדת לשמש למגורים". היסוד החשוב לעניין הגדרת "הגורם המארגן" הוא: מי שפועל בעצמו או באמצעות אחר לארגון קבוצת הרוכשים לצורך הרכישה והבנייה, והכל בתמורה (לרבות בשווה כסף).

   בהצעת חוק ההסדרים הוצע לראות בקבוצה של עשרה רוכשים או יותר אשר רוכשת זכות במקרקעין לשם בנייה על הקרקע כקבוצת רכישה, אולם בנוסח החוק הסופי נוסח זה לא הוכנס. לפיכך, מספר החברים בקבוצה לא יהווה עוד גורם מכריע לסיווגה כקבוצת רכישה, אלה  עובדת קיום גורם מארגן המקבל תמורה.  

2.   מס רכישה במסגרת קבוצת רכישה: סעיף 9 (א) לחוק מיסוי מקרקעין קובע: מכירת זכות במקרקעין לרוכש הנמנה עם קבוצת רכישה לגבי נכס שאינו דירת מגורים יהא שווי המכירה – שווי המכירה של הנכס הבנוי שאינו דירת מגורים. כלומר, תשלום מס הרכישה יהיה לפי שווי נכס כשהוא במצב מוגמר (בנוי), וזאת גם עם בשלב קניית הנכס טרם בשלו התנאים להתחלת בנייה ויתכן ורק בעוד כמה שנים יוכלו הרוכשים ליהנות מנכס מוגמר.

 

3.    הוספת תשלום מע"מ: סעיף 16 (א)(2) לחוק מיסוי מקרקעין קובע: במכירת זכות במקרקעין לרוכש הנמנה עם קבוצת רכישה, יש להמציא אישור מע?מ, שהמס המגיע לפי חוק מע?מ בשל המכירה שולם או שניתנה ערובה לתשלומו במועדו. בעקבות תיקון זה יצא תיקון מס' 40 לחוק מס ערך מוסף (חוק מע"מ): מכירת זכות במקרקעין לקבוצת רכישה בידי אדם שאין עיסוקו במכירת מקרקעין תסווג כעסקת אקראי החייבת במע"מ. התיקון גם קובע, כי חבות המס חלה על מוכר הזכות!! . לפיכך, נדרשת זהירות כפולה ומכופלת בעת מכירת קרקע לאדם הנחזה להיות אדם פרטי אשר יתכן והינו נאמן/מארגן אשר מאחוריו קבוצת רוכשים ובעקבותיו גם חבות במע"מ.

 

עו"ד מרי יעקובי, מתמחה בעסקאות מקרקעין מורכבות, וייצוג שוטף של קבלנים ליווי וניהול עסקאות בקבוצות רכישה, רכישת נכסים מחברות בנייה וקבלנים פרטים, ליוויים בנקאיים וכן טיפול בתמ"א 38. מנהלת את המחלקה העוסקת בתמ"א 38 בחברת עו"ד אברהם ללום ושות'. בעלת ניסיון רב בייצוג דיירים, קבלנים ויזמים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב