דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מערך שיעור איך עושים את זה? 

מאת    [ 06/09/2007 ]

מילים במאמר: 1133   [ נצפה 37027 פעמים ]

מערך שיעור מצויין - איך עושים את זה?

כשנרצה לבנות יחידת שיעור פרונטלית, נדע שלפנינו שלבים רבים שהמרכזי מביניהם יהיה בניית "מערך השיעור".
מערך השיעור - הוא קובץ המכיל מספר עמודים שבהם מפורטות הנחיות למהלכי השיעורים. מערך השיעור הנו למעשה הכלי המרכזי שישמש את המדריך להעברת השיעור בפועל. מערך שיעור איכותי נחוץ בעיקר להנחיית סדנאות, משום שהמדריך בסדנא אמון על העברת תהליך דינאמי ומאתגר לקבוצה.
אם נרצה לדוגמא לכתוב הנחיות למצגת פרונטלית , נעדיף לצרף את ההנחיות כדפי מידע לעיני המדריך בלבד, ולא "להפריד" את ההנחיות למדריך מהמצגת.
מערך טוב יעביר את המסר ואת ההנחיות לאיך לבצע את השיעור בצורה מקצועית, ברורה, ומפורטת.
למה נועד מערך השיעור ?
בעזרתו למדריך יהיה קל להעביר את השיעור, המסר ישמר אחיד גם אם מספר רב של מדריכים יעבירו את אותו השיעור. בנוסף, ודמן ההכנה יקטן. בנוסף, כל עוד התכנים ישארו רלוונטיים המערך ישאר עוד לשימוש רב.
אז.... איך מכינים מערך מנצח ?
במאמר זה אציג את הכללים והכלים הנראים לי החשובים ביותר לבניית מערך שיעור איכותי. אני אעשה את זה עזרת דימוי של מסע, שתפקיד מפתח ההדרכה הוא להכין למדריך את הערכה המלאה והמאובזרת ביותר לפני היציאה למסע, שהרי לא היינו רוצים שהוא יתקל בחיות רעות בדרך ללא כל הגנה, נכון?

המצפן
לא נצא למסע ללא מצפן, שכל הזמן ישמר עלינו שלא נסטה מהדרך ושנגיע לאן שייחלנו להגיע עוד בהתחלה.
כך בהכנת מערך שיעור אנחנו זקוקים למצפן שיעזור לנו לקבל החלטות בדרך לבניית היחידה, ושכל הזמן יהיה לנגד עינינו להזכיר לנו מהו היעד, מיהו מורה הדרך, ואיזה שינוי אנחנו רוצים לחולל במטיילים.
כדי לבנות לנו מצפן איכותי אנו צריכים לקבל את כל הפרטים אודות יחידת הלימוד במלואם. הם יאפשרו לנו להתאים את בניית השיעור: לחלק נכון את הזמנים, להתאים את התכנים והמתודות לקהל היעד, ולחתור בכל בניית המערך להשגת המטרות שנרצה להשיג.
בנוסף, המדריך יזכה לקבל שירטוט המלא של יחידת הלימוד דבר שיקל עליו בהכנה לשיעור.
נכין תבנית עם השאלות המרכזיות, או נשתמש בתבנית המוצעת בסוף המאמר ומלבד שתכיל את הפרטים הבאים:
- נושא השיעור
- מטרה ומסר
- פירוט אודות קהל יעד: הטרוגניות, מידת ההכרה עם החומר הנלמד, מספר הלומדים, גיל.
- משך יחידת הלימוד.
- פריסת כל יחידת הלימוד לתתי- פרקים
- ניתן להוסיף פרטים רלוונטים כגוון: רקע לבניית היחידה,אמצעים טכנולוגיים, תנאי שטח ועוד..


מה לשים במזוודה -
נרצה שמורה הדרך ידע עוד לפני היציאה למסע מהם כל הדברים שעליו לקחת עמו: ובינינו, למי לא קרה פעם שהוא נתקע רעב מאוד, באמצע טיול, עם קופסת תירס עסיסית ביד, ואף לא פותחן קופסאות אחד לרפואה @% !!
על רשימת הציוד לשיעור להיות מסודרת, מפורטת, וכתובה במקום בולט לפני תחילת בניית המערך, גם על- מנת שיספיק למדריך מבט אחד מרפרף על המערך על- מנת לדעת מהם כל הדברים הנחוצים לו לביצוע השיעור.
עזרים נלווים לדוגמא :
- 10 מעטפות ריקות
- דפי תצפית כמספר המשתתפים (יצורף למערך השיעור)
- כלי כתיבה כמספר המשתתפים
- 5 בריסטולים בגודל A 4ועליהם שם תת הקבוצה (פירוט בהמשך)
- דיסק של "חברים", מכוון לתחילת הקטע שבו פיבי מבצעת מכירות יוצאות לפי תסריט.

ניווט: לפעולה ולא אמירות כללית
השפה של המערך צריכה להיות ממוקדת, ברורה, ומפורטת.
אנו צריכים לצאת מנקודת הנחה שהמדריך לא קרא מעולם את החומר שכתוב במערך, וכמה דקות לאחר שהוא יקרא את ההנחיות הכתובות בו, הוא יוכל לבצע אותן בפשטות. אם כך בואו נעזור למורה הדרך שלנו לנווט היטב, בכך שנחזור על מרכיבי השפה כפי שהזכרנו אותם בתחילה:


אל תעשה-
אמירות כלליות: במשחק יהיו מתצפתים, ושתי קבוצות שישחקו משחק, נבצע תיצפות על המשחק על- ידי 2 מהמשתתפים בחדר.
עשה-
הנחיות לפעולה: הקבוצה תחלק באופן שווה, המתצפתים בסוף המשחק יאמרו לנו את התרשמותם. הקבוצות יהיו שוות בגודלן.
הנחיית מתצפתים כ-5 דקות לפני תחילת המשחק, נבחר 2 מתנדבים ונמסור להם את כרטיסיית ההנחיה לתצפית המשחק, כלי כתיבה, ודף ריק.
הנחיית הקבוצה- נחלק את הקבוצה ל- 2 כך שכמות החדשים והמנוסים בכל קבוצה יהיה שווה.
נבחר "ראש קבוצה" ונמסור לו את דף ההנחיות למשחק.
את המשחק יש לשחק במעגל על הריצפה.

אל תעשה-
אמירות כלליות:נבצע דיון
עשה-
הנחיות לפעולה: לאחר סיום ניתוח הסימולציות, נפתח בדיון.השאלה הראשונה אותה נפנה לקבוצה: "..אם כך מה יקרה לדעתכם במצב בו הלקוח יתנגד לקניית המוצר..?"

כתיבת תוואי הדרך
נתחיל לכתוב את השיעור לפי תתי- הפרקים שכתבנו בחלק הראשון (קראנו לו "המצפן")
1. שם הפרק - חלק 1- היכרות
2. ליד השם נכתוב את משך זמן הפרק בדקות. במידה וקיימת חלוקה פנימית יש לכתוב גם אותה.
3. מתחת, בשורה אחת נכתוב את נושא הפרק ( לדוג' : "טיפול בהתנגדויות")
4. נכתוב מהי המתודה השלטת בפרק (סימולציה, ניתוח אירוע, משחק, דיון, וכו..)
5. נכתוב את סדר הפעולות שעל המדריך לבצע לפי סדר כרונולוגי, ובצורה ברורה ומפורטת.

יש לנו את הדרך, אבל.... איך עוברים אותה?
כשנתדרך את המדריך פנים מול פנים נמסור המון "טיפים" בעל- פה בלי בכלל לשים לב כמו:
"תקפיד שיהיה מתצפת לסימולציה, אה.. ותנסה לבחור תצפיתן שנראה דקדקן ויסודי.."
"אחרי השמעת השיחה תתן לכולם 2 דקות לכתוב על דף הניתוח, ואל תמשיך עד שתעבור בינהם לוודא שהם בכיוון.."
"אם נשאר לך רבע שעה והספקת רק 2 סימולציות, אל תבצע את הסמולציה השלישית, תוכל לבצע בדיקת הבנה במקום.." "אה, ו... עוד משו ...." וכשאנו ממירים את ההסבר על איך להעביר את השיעור למערך שיעור כתוב,
אנו משמיטים את ה"תורה שבעל- פה"
וכאן נעוצה אחת הטעויות הנפוצות במערך שיעור.
אנו כותבים את המטרה, את לוח הזמנים, את ההפעלות והתכנים ומשמיטים את ה"תורה שבעל- פה".
אמירות שנראות לנו פשוטות ולא מרכזיות, לעיתים דווקא הם אילו הגורמות לשיעור אחד להשיג את התוצאות, ולשיעור השני לא. אם נרצה לתאר למדריך את המכשולים בדרך, ולאפשר לו לקבל החלטות המותאמות להשגת המטרה, עלינו לכתוב במערך גם את ה"תורה שבעל- פה".
נבדל את הנחיות שכביכול היינו אומרים בעל- פה על- ידי זה שנכתוב אותן בגוף ראשון, ונשנה את צבע או את צורת הפונט, לדוגמא : מדריך, שים לב: בשלב זה יש לצאת עם שני המתנדבים מהחדר, הרחק אותם אחד מהשני על- מנת שלא ישוחחו בינהם ומסור להם את הכרטיסיות ההנחיה לסימולציה"

הגעתי למטמון -
על- מנת למקסם את השגת המטרות ואת הצלחת מתודות בשיעור, נתאר בפני המדריך איך נרצה שהתוצאה תראה. לדוגמא:
בסוף הדיון על הלוח להיות כתובים 5 דרכים איכותיות לטיפול בהתנגדויות שנאמרו על- ידי המתצפתים וחברי הקבוצה. ה"שורה התחתונה" עוזרת למדריך להיות "מפוקס" במטרה, לדעת בבירור מהם המשימות שעליו לחתור ולהגיע אליהם בזמן.
בנוסף, ברגע שהמדריך יודע בבירור מה הוא צריך להשיג, הסיכויים להשגת המטרה והאחידות בין המדריכים יגדלו פלאים.
ככותבי המערך נוכל לדעת אם הוא "עובד" אחרי שנמסור אותו כתוב למדריך והוא יעביר את השיעור ללא מאמץ לפי המערך, וישיג את המטרות שנכתבו בחלק הראשון של המערך ב"מצפן".

בהצלחה בבניית מערך השיעור !

טמפלט הכנת מערך שיעור

נושא:_____________________________

מטרה:
בסוף יחידת הלימוד, ארצה שהלומד________________________________________

מטרות ביניים:
________________________________________
________________________________________
________________________________________

מסר:
אם הלומד יפנים משפט אחד בלבד בעקבות השיעור, המשפט יהיה :
_____________________________________________________________________

משך יחידת הלימוד ______דקות

קהל יעד:
עד כמה הלומדים מכירים את הנושא?
_____________________________________________________________________

איך עד עכשיו הלומדים רגילים ללמוד?
_____________________________________________________________________

גיל הלומדים________

האם יש פערי ידע בין הלומדים -
______________________________________________________________

מפת השיעור:
בגדול, השיעור יראה כך: ________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________


בהצלחה בכתיבת המערך, אתם מוזמנים לצור קשר לשאלות נוספות בנושא.
merav@maftechot.co.il
מרב סדובסקי - חברת מפתחות
אנו עוסקים גם בפיתוח מערכי שיעור ייחודיים
מרב 050-9008282 077-5002872
WWW.maftechot.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב