דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להיכן התאדה הכסף? 

מאת    [ 12/05/2011 ]

מילים במאמר: 609   [ נצפה 1920 פעמים ]

עסקים בינוניים וקטנים מנוהלים תוך רצון עז להרוויח כסף. בעלי העסקים עובדים קשה ומשקיעים זמן, אנרגיה ומאמץ אדיר על מנת להגיע לרווחיות בשוק התחרותי הקיים. בעלי העסקים מעסיקים אנשי שיווק, מכירות, וקניינים על מנת שכל המערכת המשומנת של העסק "תדפיס כסף".

כשבעל העסק מקבל את דו"ח רווח והפסד (לאותו יום) הוא מחייך מאוזן לאוזן בגלל הדיווחים החיובים והרווח המוצהר בדו"ח. בעל העסק עובר, עם מנהל/ת החשבונות, על השורות ומוודא שאין חריגות בהוצאות ו/או חובות אבודים שלא משולמים בזמן. אופטימי נוסע בעל העסק לבייתו, קורא עיתון, אוכל ארוחת ערב עם המשפחה והולך לישון. גם הבוקר המפציע לא מרמז לבעל העסק על העומד לקרות. בשעת בוקר מוקדמת מקבל,בהפתעה, בעל העסק טלפון ממנהל הבנק ששואל כיצד בעל העסק מתכוון לכסות את המינוס (שבדרך כלל חורג בכ-100,000 ש"ח לפחות מהמסגרת). בעל העסק לא מבין כיצד את הקשר בין דו"ח רואה-החשבון החיובי שקרא ערב קודם למינוס בבנק. איך יתכן שעסק כה חיובי חרג מהמסגרת שלו.

 

במאמר מוסגר נזכיר כי מסגרת בנקאית שונה ממסגרת של תמונה. במסגרת של תמונה שמים ציור, הדפס או כל דבר חיובי אחר. המסגרת הבנקאית היא המינוס המכסימלי המותר לעסק. רבים שוכחים כי על מינוס זה משלמים ריבית – והרבה. למרות הרצון של הבנקים להאיר את המסגרת באור חיובי (שהרי הבנקים מרוויחים כסף רב מהריבית שמשלמים להם), על בעל העסק להבין שמסגרת היא דבר שלילי מאוד המזיק, פיננסית, לעסקו.

 

כעת על בעל העסק להבין, עם מנהל/ת החשבונות מדוע יש הבדל כה גדול בן הכתוב בדו"ח החשבונאי לבין היתרות בבנק. להיכן נעלם הכסף? מי לקח, או אולי גנב, את הסכומים הגבוהים? כל זמן שהשניים לא יכנסו לפרטים, שורה שורה, הם לא יבינו להיכן נעלם הכסף. ברגע שהשורות יבחנו, שורה אחר שורה, ימצא הפתרון לחידה.

 

כאן הרגע לעצור ולבחון כיצד מתנהלים עסקים קטנים ובינוניים. עסקים אילו מערבים את התזרים העסקי והפרטי בחשבון בודד. גם אם בעל העסק מפריד את התזרים לחשבונות שונים, במקרים רבים מוציא בעל העסק הוצאות פרטיות מתוך החשבון העסקי. ברוב המקרים יעשו פעולות אלו בתמימות של מתחילים. כאשר הדוחות הבנקאים והחשבוניות יגיעו לרואה החשבון הוא יתייק אותם בתיק "לא רלוונטי" (מכיוון שאינם מהווים הוצאה מוכרת לצרכי מס) ולא ידווח על כך לבעל העסק. בעל העסק מושך כספים פרטיים מהחשבון העסקי כשהוא חושב שהכל בסדר בגלל דוחות הרווח והפסד שהוא מקבל מאנשי הכספים שלו כל שבוע או חודש. מפעם לפעם לוקח בעל העסק הלוואות לכיסוי המינוס בחשבון שהולך וגדל ללא הסבר מניח את הדעת.

רק כדי לסבר את האוזן, בעסק בינוני יכולות ההלוואות השנתיות למימון החריגה מה-"מסגרת" להגיע ל-400,000 ש"ח, 500,000 ש"ח או אף יותר.

 

המסקנה הישירה לבעלי עסק היא שעליהם להפריד בצורה מוחלטת בן ההוצאות העסקיות והפרטיות שלהם. גם כשמפרידים בצורה מוחלטת בן ההוצאות מהסוגים השונים, יש לדרוש מאנשי הכספים להתריע על שימוש פרטי באמצעים עסקיים. רצוי, כמובן, שבעל העסק ידע מה רמת ההוצאות הפרטית שלו כדי שלא יופתע ממצב העסק שרוקן מנכסים פיננסים דבר שעלול להביא להתמוטטות פיננסית של העסק.

אפשרות נוספת להגנה על העסק והמשפחה מגיעה מבדיקה פיננסית שנעשה פעם לתקופה. בדיקה זו תגרום, מטבעו, לחיסכון בהוצאות (הנובע ממודעות מעמיקה על מה אנחנו מוציאים). חיסכון זה והעובדה שהמנגנון הכספי של החברה יתריע מראש על הוצאות לא סבירות יאפשרו לעסק לצמוח, להתקדם, לייצר מזומנים ולהתקדם קדימה.

יהודה יזרעאלי - תובנה  צרכנות וכלכלת המשפחה  משרד: 077-5-4357-63 נייד: 057-7-556-335  yehuda@tovana4u.co.il | www.tovana4u.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב