דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


4 - 4 - 9 

מאת    [ 08/05/2011 ]

מילים במאמר: 647   [ נצפה 1736 פעמים ]

4 - 4 - 9

 

מצטלצל כמו איזה מספר חירום. ואולי בעצם נכון, יש בספרות הללו משהו חירומי, משום שהבנתן, יש להניח, יכולה לחולל שינוי תזונתי ותפעולי בקרב רבים מאיתנו.

 

הטבע אמור לספק לנו שישה מרכיבי מזון. מה שנקרא בפי כל, אבות המזון. מים, מינרלים, ויטמינים, פחמימות, חלבונים, שומנים. שלושת הראשונים חשובים ביותר אך לא נעסוק בהם. שלושת האחרונים מספקים, בין היתר, דלק אנרגטי - קלוריות. כלומר, האנרגיה הגופנית נמדדת בקלוריות וכל ההקשרים הגופניים האחרים למושג "קלוריות" הם עקיפים בלבד.

 

ובכן, שלושת המספרים הנ"ל אומרים כך: בגרם פחמימות יש 4 קלוריות. בגרם חלבון גם 4 קלוריות. ובגרם שומן יש 9 קלוריות. מה שאומר ששומן הוא מאגר אנרגיה מרוכז. עכשיו, כולנו זקוקים לכמות מסוימת של שומן בגופנו. ללא כמות קטנה זו תשתבש פעולתן של מערכות רבות. העניין הוא שכולנו זוללי שומן וכל השומן העודף נאגר בתאי השומן. לרוע המזל השומן גם טעים ויצרני המזון והמסעדות רוצים שמוצריהם יהיו טעימים ו... המשיכו לבד את המשוואה. ונוסיף על כך גם את הפחמימות והחלבונים. גם האנרגיה שהם מספקים, אם לא נעשה בה שימוש, תיאגר גם היא ברובה כשומן בתאי השומן.

 

(אגב, החלבון שאנחנו אוכלים יכול להפוך לשומן ולהיאגר, אבל השומן האגור ב"טיירים" לא הופך לחלבון ולשרירים.)

 

ואז מן הסתם, עולה השאלה כמה לאכול? (שימו לב שמדובר על כמות ולא על הרכבי מזון נוספים, החשובים לא פחות, רק שהם נושאים למאמרים אחרים).

על מנת להסביר זאת אדבר בקלוריות. אם משקל הגוף תקין מדובר במשוואת 0. כמות ההוצאה שווה לכמות ההכנסה. אם אני "מאותגר לרוחב" עלי להכניס פחות ממה שאני מוציא. כמה פחות? כ- 15%. זהו פער נוח יחסית שיאפשר לנו להתמיד לאורך זמן.

 

אבל רגע, זה קצת יותר מורכב. מסך הקלוריות הנצרכות, כ- 60% צריכות להיות מפחמימות, 20% מחלבון (לא הרבה) ו- 20% משומן שזה ממש ממש מעט בהתחשב בכך שגרם שומן מכיל 9 קלוריות. וואו, נכון, לרבים מאיתנו זה אומר לשנות הרגלי וכמויות אכילה. לא לטגן ולהפחית ולהפחית שומנים. מה שכן, שמן זית, שמן קנולה, אגוזים מסוימים ואבוקדו, מאוד חשובים. הם עתירי שומן חד בלתי רווי הנחוץ כל כך לתפקודים רבים ובהם העלאת רמת הכולסטרול הטוב.

 

אגב, גם פעילות גופנית תורמת להעלאת כמות הכולסטרול הטוב. ואם כבר מדברים על פעילות גופנית בהקשר לתזונה, למרות מה שנדמה, זו איננה תורמת כל כך הרבה לסך הוצאת הקלוריות. לדוגמה, אדם השוקל כ- 75 ק"ג המוציא ללא פעילות גופנית כ- 1,700 קלוריות ביממה, אם יוסיף צעידה בת כ- 45 דקות, יוציא עוד כ- 250 קלוריות. תהליכי ההתאוששות יגבו עוד כ- 50 קלוריות והגענו ל- 2,000. זה הכל. כל כך קל יהיה לעבור זאת בארוחות לא מבוקרות.

 

ועוד אגב, גלידה אינה משמינה. קלוריות הן מידת אנרגיה ואנרגיה מתבטאת בחום ומשום שגלידה קרה, אין בה קלוריות. סתתתתתם... מה שנקרא דיאטה לשקרנים.

 

ואז יבואו ויאמרו "אבל הליכה, לעומת ריצה, שורפת יותר קלוריות משומן מאשר מסוכרים (פחמימות)". ובכן, המשפט הזה נכון אבל שכחו להוסיף לו שתי מילים "הליכה שורפת אחוז גבוה יותר...".

 

כן, הדלק האנרגטי שלנו הוא דלק מעורב. פחמימות ושומנים. ככל שפעילות הגוף נמוכה יותר, אחוז השומן בדלק גבוה יותר, אבל מתוך סך קלוריות מאוד נמוך. ככל שהמאמץ עולה אחוז השומן יורד ואחוז הפחמימות עולה, אבל מתוך סך קלוריות גבוה יותר ויותר. זו הסיבה שאחרי הכל, מי שמתאמן קשה, סיכוייו להוריד את "הצמיגים", גדול יותר.

 

אני יודע שמדובר במידע מורכב (הרבה מספרים ואחוזים), אך זהו מידע חיוני ואין ברירה, בימינו אלה בסיס הידע בעניין זה, חיוני מאין כמוהו.

 

האם מידע זה הובהר כראוי, כתבו לי על כך ו/או אם תרצו מידע נוסף.


נבות מילוא
M.S. במדעי האימון הגופני
מורה ומאמן כדורעף.
 
המשימה שלי היא לתת השראה לאנשים
לגלות דרך חיים חדשה ושלמה
ולספק להם את ההזדמנות לחיות אותה,
באמצעות שינוי אורחות חייהם.
דרך שיפור בריאותם הגופנית והפיננסית
ותוך שליטה גוברת על זמנם שלהם, לטובת הדברים החשובים להם באמת.
milomn@gmail.com
050-4884941




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב