דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העולם עובר לקואצ'ינג און-ליין 

מאת    [ 08/05/2011 ]

מילים במאמר: 1577   [ נצפה 2007 פעמים ]

העולם עובר לקואצ'ינג און-ליין, דורית גן-מור, M.A., MCI

רותי, 39, נשואה + 2, עובדת במשרה מלאה בתפקיד מנהלת מחלקה. יומה מתחיל מוקדם בבוקר, בארגון הילדים, הבית במגמה להספיק להגיע לעבודה בזמן. יום העבודה מסתיים בשעות אחה"צ, הטלפונים ממשיכים גם בבית, הריצה אחר חוגים/עזרה בשעורי בית/קניות/בישול/טלפונים/כביסות ועוד מטלות שגרתיות הביאו את רותי אל סף שבירה. קריאת המצוקה הגיעה במשפט: 'אין לי זמן!!!' ואז היא הגיעה לאימון במטרה ללמוד להתארגן ולנהל את הזמן שלה. אך אבוי, גם לכך אין לה זמן.

תוך כדי גלישה באינטרנט וחיפוש פתרון, רותי הגיעה לקורס קואצ'ינג מקוון, "און-ליין", לניהול זמן אפקטיבי, ומצאה את הפתרון.

רותי לא לבד. עוד אלפים ורבים בארץ ובעולם מחפשים תשובות ומשתמשים באימון און-ליין למציאת פתרונות בתחומים השונים.

ספקנים? למה בעצם?

בשנים האחרונות עבר העולם מהפכה דיגיטלית. אינטרנט מהיר בכל בית, שימוש ברשתות חברתיות, שיחות טלפון בסקייפ, ישיבות וידאו, כל אלו הם חלק משגרת חיינו. מנתוני האו"ם עולה, כי מספר גולשי האינטרנט ברחבי העולם הוכפל ב-5 השנים האחרונות. ומגיע ל- 226 מיליון גולשים. מאות מיליוני חברים פעילים ב- Facebook.

השימוש באינטרנט כבר הפך חלק אינטגראלי בחיי היום-יום שלנו. אנחנו עורכים קניות און-ליין, מקיימים פעולות בנקאיות און-ליין, מזמינים בתי מלון, טיסות וחופשות און-ליין, אנחנו מתקשרים עם חברים וקהלים גדולים דרך המייל/טוויטר/רשתות/פורומים/sms מדי יום.

לפי סקר של TIM , כרבע מיליון גולשים חדשים הצטרפו בשנת 2010 לקהילת האינטרנט הישראלית, והיא עומדת על 4.67 מיליון גולשים. 82.5% מבתי-האב היהודים מחוברים לאינטרנט.

הטכנולוגיה קיימת ומשנה את התפיסה שלנו ואת הנגישות שלנו לשירותים רבים, שבעבר סברנו כי הם מחייבים פגישה אישית עם נותן השירותים. למשל, למידה והדרכה. העולם עבר וממשיך בתהליך מהפכני  בתחומי המידענות, והלמידה המקוונת – E-Learning הפכו לחלק אינטגראלי מארגונים, תעשייה, בתי הספר ואוניברסיטאות, בכל תחום.

וכאן נכנס תחום האימון האישי לתמונה.

תהליך אימון אישי, תהליך הידוע בשמו המקצועי -  Coaching , הוא הנושא החם ביותר כיום בכל העולם בתחום ההדרכה והפיתוח האישי. מיליוני אנשים עוברים אימונים ומשפרים את איכות חייהם לבלי הכר.

אימון אישי עוסק בתהליכי צמיחה והעצמה של המתאמן, הפיכת רצון או חלום למציאות, מציאת הדרך להשגת יעדים ומטרות גלויות וסמויות. כל מי שהגיע להכרה כי הוא רוצה ו/או צריך שינוי בחייו האישיים, למי שיש את האומץ לקחת אחריות על חייו - אימון אישי זו התשובה לצרכיו.

האימון האישי החל להתגבש בארה"ב בסוף שנות השמונים, כאשר מנהלים בכירים בחברות היי-טק גדולות היו הראשונים בין המאמצים והמכירים בחשיבות הכנסת מאמן אישי לארגון. הם חשו צורך לפתח עצמם כמנהלים, למצות בצורה טובה יותר את הפוטנציאל האישי שלהם ולהוביל את הארגון שבראשו עמדו למצוינות, בעולם תחרותי בו הם נמדדים עפ"י תוצאות עסקיות.

משכבת המנהלים הבכירים, גלש האימון האישי כלפי דרגי מנהלי ביניים ולכלל הארגון. כך חדר נושא האימון האישי לכל אלה החפצים להתקדם למקום טוב יותר ונכון יותר מבחינתם,  בתחום המקצועי ו/או בתחום האישי. לכל מי שרוצה להגיע למיצוי הפוטנציאל והיכולות שלו.

גישות חדשות לאימון

הגישה ה"קלאסית" בקואצ'ינג היא אימון "אחד על אחד", הכולל פגישה אישית בין המאמן למתאמן. בפגישת אימון (כמו בכל פגישות אימון בגישות השונות) המאמן משמש כמנחה ומלווה את המתאמן בתהליכי שינוי שמתחילים בהגדרה מדויקת של: המטרה המצופה, ניתוח המשאבים הקיימים ו/או נזקקים ובניית תוכנית הפעולה להשגת המטרה. שיטת אימון זו, מחד גיסא, מזמנת למתאמן ולמאמן שיחה פנים אל פנים, כאשר קיימת אינטראקציה מיידית ביניהם. מאידך גיסא, היא מחייבת תיאום ועמידה מדויקת בלוחות זמנים, בקביעת מיקום המפגש תוך גמישות מירבית בצרכי המתאמן והמאמן, בהפסד שעות עבודה, ובהוצאות נסיעה וחניה.

גישה חדשנית יותר היא גישת האימון מרחוק – אימון טלפוני. שיחת אימון מתקיימת במפגש וירטואלי- טלפוני, בצ'אט או 'מפגש אישי וירטואלי', באמצעות מצלמה ביתית. מפגשים אלה מניבים תוצאות ושינויים משמעותיים בדומה לאימון "אחד על אחד". גישה זו מאפשרת, מחד גיסא, זמינות וגמישות בשעות האימון מכיוון שאפשר להתאמן מהבית, חיסכון בהוצאות דלק, בזמן הנסיעה, בחנייה ובטרדה של נסיעה בפקקים. מאידך גיסא, היא עדיין מחייבת תיאום ועמידה בלוחות הזמנים.

גישת האימון האינטרנטי – אימון און-ליין היא הדבר החדש והחם בתחום האימון. נגישותה של רשת האינטרנט, והשימוש במיילים כתקשורת לגיטימית ונפוצה, הפכו את האימון און-ליין לאימון מקובל, יעיל ונפוץ יותר ויותר.

תהליך אימון אישי דרך האינטרנט מתבצע במספר דרכים:

1.      בקורסים מובנים בתחום ספציפי (למשל – ניהול זמן) – כל חומרי התיאוריה, האבחונים, השאלונים, המשימות ניתנות בקורס און-ליין, ההעמקה בתהליך האימון מתקיימת בחלופת דואר אלקטרוני עם המאמן.

2.      אימון מובנה מותאם לצרכי המתאמן, המתקיים באמצעות דואר אלקטרוני בין המאמן למתאמן.

חשוב להדגיש כי באימון און-ליין, כמו בגישות האחרות באימון,  ניתנת למתאמן אפשרות להתמקד בנושא נבחר. בכל אימון מוגדרת מטרה, שאליה יצעד המתאמן צעד אחר צעד ואליה יגיע בסוף האימון. במשך תהליך האימון מוענקים למתאמן כלים ותיאוריות להבנת התהליך, שאלונים, טבלאות ומטלות לבניית הדרך לשינוי ולבסוף טיפים לחיזוק. והחשוב מכל - מתאמן שעבר את התהליך כולו – יוכל להשתמש בו בכל שעת צורך בעתיד. המתאמן לומד לקחת אחריות על ניהול האימון, כמו גם על חייו.

אף שאימון כזה אולי לא מתאים לאופיו של כל אחד, היתרונות שלו ברורים - אנשים רבים לא מצליחים להגיע לאימון אישי בגלל עומס בשעות עבודה, מחסור בזמן, מחסור באנרגיה פנימית, עלות כספית גבוהה ועוד. אולם גם להם יש צורך עז והרבה רצון לשינוי והתפתחות אישית. האימון המכוון מאפשר אימון איכותי ויעיל, בגמישות מרבית ובמחירים שווים לכל כיס.

אימון אישי מקוון לעובדי ארגונים

בשנים האחרונות החלו גם ארגונים להשתמש באימון אישי למנהלים ועובדים. ארגונים אלו לא  מסתפקים בעובד חרוץ, שמפעיל את ה'מכונה' מבוקר עד ערב. הם רוצים עובדים שידעו להשתנות ולהסתגל לטכנולוגיות חדשות, לשים דגש על עבודת צוות, לשמור על תקשורת בין-אישית טובה, לנהל את הזמן בצורה אפקטיבית, לנהל משא ומתן, ללמוד להתייעל וכד'.

דומה שהאימון המקוון תפור לצרכיהם של הארגונים. היתרון לארגונים המבקשים להסתייע באימון אישי בולט. ארגון הרוצה להעצים את עובדיו בדרגים השונים, יכול להתאים את נושא האימון לצרכי העובד. שוב לא יצטרך מנהל משאבי האנוש לפנות ימים בלוח השנה להשתלמויות, להשבית קבוצת עובדים כדי לשמוע הרצאה או לעסוק בלמידה בתחום שאולי לא בדיוק רלוונטי עבורם כרגע, ולא תמיד קיימת יכולת הוכחת האפקטיביות של הלמידה. יש כאן חיסכון עצום של משאבים אנושיים וכלכליים שכן גם ביטול ימי עבודה, שכירת מקום, כיבוד/ארוחות, מרצה וכד' נחסכים מהוצאות התקציב.

אימון און-ליין מאפשר גמישות בתחומי האימון, התאמתם לכל עובד בהתאם לצרכי המערכת והעובד עצמו. המתאמן יכול לבצע את מטלות האימון בזמנו החופשי, 24 בשעות ביממה, ללא תלות בלו"ז של אחרים. הנוחות של כניסה לאימון מכל מקום בו ניתן להתחבר לאינטרנט, מקלה על המתאמן. יש חסכון בזמן, נפתרת בעיית הפקקים, חנייה, תאומים בין גורמים שונים.

הארגון מקבל העצמה אישית של העובד בעלויות נמוכות יותר מכל דרך השתלמות אחרת.

לארגון אפשרות לשבת עם המאמן לצורך בניית האימון, כך שיתאים לצרכיו. להגדיר את התוצאות הרצויות ולהיות שותף בבניית התכנים שכן אפשרויות האימון והפלטפורמה גמישים. למשל – את הקורסים המקוונים ניתן לעדכן, דבר שיהפוך את האימון לרלוונטי יותר עבור אותו ארגון.

עם זאת, ראוי לציין כי למנהל משאבי אנוש אין שליטה מלאה על תהליך האימון – דבר שנתפס לעיתים כחיסרון. מפאת הסודיות שנשמרת בתהליך האימון, המנהל מקבל דיווח על התקדמות התהליך אך לא על מה שנאמר תוך כדי תהליך.

סיכום

גלישה ברשת האינטרנט יכולה להוביל בקלות למגוון הרחב של קליניקות ל- Coaching Online הקיים היום במדינות רבות, לרבות קנדה, ארה"ב, בריטניה, ספרד, גרמניה ויש להניח גם במזרח רק שאת השפות שם איני דוברת. בעולם כולו מכירים ומשתמשים בטכנולוגיות המתקדמות הללו כדי לעבור לאימון און-ליין.

דבר זה מצביע, לדעתי, על שביעות רצון של ארגונים ושל העובדים בהם ודרישה הולכת וגדלה לשירות זה. העובדים מצביעים על למידה משמעותית, על תובנות משמעותיות שהם מקבלים ומיישמים גם בחייהם הפרטיים ולא רק בעבודה.

"אם ברצונך להצליח, אתה צריך לפרוץ דרך חדשה, יותר מאשר לנוע על הדרכים השחוקות של הצלחות מקובלות." (ג´ון ד. רוקפלר).

 פורסם בירחון משאבי אנוש, אפריל 2011.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב