דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התקנת מערכת סולרית - הסכם התקנה ואחריות 

מאת    [ 30/04/2011 ]

מילים במאמר: 1061   [ נצפה 2440 פעמים ]

 

מערכת סולרית - הסכם התקנה ואחריות

חתימת הסכם עם חברה להתקנת מערכת סולרית

ההחלטה על התקנת מערכת סולרית בבית פרטי הינה החלטה חיובית ותואמת את פני הזמן. במאמר זה אסקור בפניכם מספר סוגיות הקשורות להסכם עליו אתם חותמים עם החברה המתקינה לפני ההתקנה ולפני התשלום. כמו בכל עסקה חשוב שתהיו מוגנים כדי למנוע אי נעימויות בעתיד

לפני חתימה על הסכם התקנת מערכת אני ממליץ לקרוא היטב את הסכם ההתקנה והאחריות עם החברה איתם הינכם מתכוונים להתקשר. במידה ואינכם מבינים את שפת ההסכם ובמידה ואתם חושדים ובצדק שההסכם אינו מבטיח אתכם לחלוטין אני ממליץ לפנות לעורך דין שיש לו ניסיון עם הסכמים מסוג זה. באופן טבעי ההסכם שיוגש לכם לחתימתכם תכליתו להגן על המתקין ולכן חשוב להבין את כל פרטי ההסכם מנקודת ראותכם כלקוחות. יש לזכור שכל עוד ההתקנה עברה ללא תקלות ובמשך השנים אף רכיב של מהערכת לא התקלקל והמערכת הפיקה חשמל באופן מתאים לצפי מצבכם טוב ולא תזדקקו להפעיל את סעיפי ההסכם.

מתי ניזקק בכל זאת להסכם? כאשר תיתקלו בבעיות בזמן ההתקנה, בתפוקה או באמינות הרכיבים. בעיות אלו יגרמו לכם לתפוקה נמוכה אם בכלל, לתשואה כספית נמוכה שלא עומדת בהבטחות החברה ומעמידה בספק את כדאיות ההתקנה.

במאמר זה אני מתכוון להעלות חלק מהנושאים עליהם כדאי לשים לב בהסכם. מניסיוני חלק מהנושאים לא יופיעו בהסכם ולא מן הנמנע לדרוש להוסיפם כדי להגן עליכם בבוא העת.

יש לקחת חשבון שבדומה לעסקאות אחרות שאנו מבצעים במהלך החיים ישנה ייתכנות מסוימת שהחברה המתקינה תיעלם או לחליפין תימכר או תכנס לשותפות עם חברה אחרת. זה מצב שקורה בעולם העסקי ולא מעט בארץ כאשר חברות גדולות גורמות לחברות הקטנות להעלם בצורה כזו או אחרת. שוק המתקנים הסולאריים הינו צעיר ואין לדעת מה יקרה בשנים הקרובות. מסיבה זאת חשוב לנסות לצמצם את הסיכון ולברר מה חוסנה של החברה מבחינה כלכלית, מיהם בעליה ומה הרקורד העסקי והמקצועי שלהם. נתונים אלו ניתן לברר כיום בקלות יחסית על ידי חיפוש באינטרנט.

סעיף חשוב בהסכם מתייחס לתשלומים שאתם אמורים להעיר לחרה המתקינה. חשוב מכל להשאיר סכום לא קטן שישולם רק אחרי שהמערכת תחובר לחברת החשמל ותעבור תקופה של חודש בה ניתן לוודא שהמערכת עובדת באופן תקין.

בסעיפי ההסכם יופיע נושא האחריות שהחברה מעניקה על רכיבי המערכת. כאן חשוב לדעת שברוב המקרים החברות המתקינות אינן היבואנים ובטח לא היצרנים של רכיבי המערכת. החברות עצמן רוכשות את החלקים מהיבואנים או מיצרנים בחו"ל ומעבירים לכם את האחריות שניתנה להם כרוכשים. מקרה של תקלה הכתובת שלכם לפניות תהיה החברה המתקינה.

למה דומה הדבר? קניתם מכונית פיז'ו מהיבואן לובינסקי. בקניה ניתנה לכם תעודת אחריות ל-4 שנים על כל המערכות. כאשר תהיה תקלה תפנו לחברת לובלסקי כדי שיתקנו לכם את רכבכם. ישנה אפשרות שבעוד שנה חברת לובלסקי תיסגר ואז תעמדו מול השאלה למי עליכם לפנות.

כיצד ניערך להתמודד עם בעיה זו?

כמו בעסקאות אחרות אי אפשר כאמור לשלוט בשוק ולהימנע לחלוטין מלקיחת סיכונים. למרות זאת נסו לצמצם ככל האפשר את הסיכונים וזאת כאמור על ידי הבנת ההסכם על כל חלקיו. ישנה אפשרות  לדרוש מהחברה לעשות עבורכם ביטוח של חברת ביטוח על האחריות. במקרה זה אזכיר שוב שחשוב לדעת מראש מה חוסנה של החברה איתה אתם אמורים לחתום על ההסכם.

מה הבעייתיות באחריות שנותנות החברות המתקינות?

האחריות שתקבלו הינה חלק מההסכם וכוללת את האחריות על עבודת ההתקנה ואת אחריות על הרכיבים העיקריים כמו הממירים והקולטים. כמו כן יופיעו בהסכם התחייבות החברה לתפוקת החשמל הצפויה מהמערכת שלכם. התפוקה יכולה להשתבש כתוצאה מהתקנה לא טובה, תנאים סביבתיים כמו אבק ייתר וכדומה ולכן יש לבטא אפשרות זאת בהסכם. אתם צריכים לוודא שבמידה והמערכת לא פועלת כראוי מי הגורם שיפצה אתכם על ההפסד בהכנסות.

האחריות המקובלת על הרכיבים עצמם נעים בין 5 ל 10 שנים בהתאם לרכיב. צריך לזכור שעלויות התיקון של רכיבי המערכת אינן נמוכות והחברה המתקינה עלולה לנסות להתנער מהוצאות אלו בעתיד.

בהסכם יופיעו גם סעיפים העוסקים בתקופת ההתקנה ובטיב ההתקנה. ראוי לציין שהמתקין חייב להיות בעל תעודה של חשמלאי מוסמך ואתם יכולים לדרוש להציג תעודה זאת בפניכם. אין תקנה שמציינת שהחשמלאי המוסמך צריך להיות בעל הכשרה בתחום הסולארי כי אף משרד ממשלתי לא מחייב זאת. ראוי לדעת מבעוד מועד האם החברה איתה הינכם חותמים על ההסכם הינה החברה המתקינה או שמא העבודה תתבצע על ידי חברה אחרת כקבלנית משנה. נושא זה לא אמור לשנות הרבה אבל ייתכן שמצביע על רצינות החברה בעיינכם ולכן יש לכך חשיבות. בנוסף יופיעו סעיפים המתייחסים לגג הספציפי שלכם. למשל במידה ועל גגכם קיים מנוע מזגן, דוד שמש, ערובה וכדומה שעלולים לפגוע בהתקנה ובביצועי המערכת. ישנם מקרים שיהיה צורך להזיז מכשירים אלו ויש להתייחס לעלויות הכרוכות בכך ועל מי יחולו. כמו כן מומלץ לוודא מראש שהגג שלכם אטום לדליפות מים לפני ההתקנה כדי להימנע מבעיות אחרי ההתקנה.

רכיבי המערכת מיוצרים במספר מדינות בעולם כמו גרמניה, סין וקוריאה. בשוק יש נטייה לייחס לקולטים הגרמניים יתרונות על האחרים למרות שככל הנראה לא כך המצב.

במקרה שממיר מתקלקל או אחד הקולטים לא מתפקד כראוי יידרש מכם לפנות למתקין ולדווח לו שקיימת בעיה. לא אכנס כאן לדרך בה תזהו את הבעיה במערכת.

מה יקרה מרגע שתגלו תקלה?

סעיף נוסף שיופיע בהסכם הינו התנהלות החברה במקרה של תקלה. הסעיף יופיע בדרך כלל אך ללא כניסה לפרטים למרות יש לכך משמעות חשובה. אתם צריכים לוודא שבסעיף זה מוזכר לוח הזמנים לתיקון ופרטים נוספים שיוזכרו להלן.

בתקופה בה מתחוללת התקלה התפוקה של המערכת יורדת לפי אופי התקלה, כלומר מרגע התקלה עד תיקונה אתם מוכרים פחות חשמל לחברת החשמל.... בהנחה שהחברה התחייבה בהסכם לשלוח טכנאי תוך מספר ימים ינסה זה לאבחן את התקלה ולתקנה במקום או לחליפין לפרק את החלק התקול. מה קורה בינתיים? האם יוחלף החלק במועד הפרוק? האם יילקח החלק לתיקון ולא יותקן חלק תחליפי בינתיים? האם החלק שיותקן יהיה משומש? האם תחול על החלק חדש אחריות חדשה? איזו אחריות תחול על חלק משומש? אלו הן מספר דוגמאות של שאלות שרצוי מאוד שיופיעו בהסכם כדי שלא יהיו חילוקי דעות מיותרים.

שאלות נוספות שחשוב להתייחס עליהם בהסכם הם העלויות בתום תקופת האחריות וכמה שנים הינכם מקבלים את השרות. האם חלה עליכם חובה להישאר קשורים בהסכם שרות עם חברה זו בתום תקופת השרות או באפשרותכם להחליף חברה לצורך קבלת שירות טוב יותר. בתום תקופת השרות והאחריות יחול תשלום שנתי אותו יש לקחת בחשבון.

כמו שהינכם רואים ישנן לא מעט שאלות שיש לשים עליהן דגש. סקרתי בפניכם רק חלק מהנושאים שעשויים לעלות  וכאמור טיבו של הסכם לא נמדד כאשר הכול תקין אלא שמתחילות בעיות. לכן אני חוזר ומדגיש שטוב תעשו אם תתייעצו עם עורך דין בכל הנוגע לצד שלכם בהסכם.

אתם יכולים לפנות אלי כדי לוודא שהינכם מוגנים בהסכם במקרה של תקלות וחוסר שביעות רצונכם מהמערכת.

 

 

 

ירון אוזן, ייעוץ וליווי עסקים. שם העסק : התנהלות. בעבר הועסקתי כמנהל פרוייקטים בחברה שמתקינה מערכות סולריות, מערכות עסקיות ופרטיות. כיום אני מלווה ומייעץ לחברה שעוסקת בהתקנת מערכות סולרית משולבות. תחום זה שמתפתח בצעדי ענק דורך מהלקוחות שימת לב לתנאי ההסכם כדי למנוע בעיות בהמשך. 


אני מלווה ומייעץ לעסקים נוספים מתחומים שונים וניתן להכנס לאתר לרשימת הממליצים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב