דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רטוריקה. מוזת הדיבור - תחום ESK 

מאת    [ 02/09/2007 ]

מילים במאמר: 805   [ נצפה 4475 פעמים ]

הדיבור, כיוצא מתוך פיכם , בגיבוי כל הנדסת מלאכת מחשבת הרכבת התוכן , הניסוחים, סידור הרעיונות , כיוון הדברים (על מה לדבר , איך לדבר) אינו נועד אך ורק עבורכם. הוא משרה אווירה, מוסיף עניין, מושך, מרגיע , מציג , מהפנט , תורם גם לסובבים אתכם. אין אדם שלא היה רוצה להיות בקרבת שולטי הדיבור המשובח , המעניק יתרונות התקדמות מרהיבים, הנושא את הדברים אל מעבר לאופקי יכולת הניסוח הרגילה, המעלה ומפתח דיאלוגים עשירים תחת חסות מלוא דרכי התקדמות ושליטות הידע של עולם הדיבור. 

דיבור נכון, מרהיב , מהווה תענוג עילאי לכל אדם המצוי מכל צדדיו. הן לשומע , הן לדובר ומתפתח תנועה מקבילה פסיכולוגית , התרחשויות רגש, הצטיירויות דברים במיכחולי ציורי הנפש. בחירה נכונה במילים, העשרת אוצרות המילים, הכרת דרכי ניסוח מגוונות , שימוש בשיבוץ מילים יפות ומענגות (רכות, נוצצות , מוגבהות , עשירות בצליל) הופכים את מלאכת הדיבור למסקרנת , מפתה.

שימוש טוב מספיק בדוגמאות בתוך דיבור שהיה אפרורי ויבש והאומץ להציגן ולפתחן מוסיף עניין רב. ידע הפיכת הצד השני לחבר לדיבור ולא לגורם עויין מוביל ליצירת שיתוף , תנועה הדדית יפה ובריאה ומסיר לצדדים חוסר יכולות התקדמות שהיו בעבר. הידע כיצד לפתוח שיחה , להובילה נכון יותר הן בהקשבה , הן בארגון הדברים והן ביצירת נקודות תצפית משוכללות יותר תוך כדי התקדמות הדיבור – כל אלו מפתחים יחסים טובים בינך לבין עולם הדיבור , משפרים את יכולת הליכתך בין שימושי הדיבור השונים ויעניקו לך חשק לשים לב יותר ויותר לדיבור. המילים אשר בפיך, ארגון המשפטים, הנוסחים, הדיבור החיובי או השלילי, ההנאה ממנו, ההנעה שלו – הם דברים אשר שוכנים בתוכך תמיד ואולי הגיע הזמן לבדוק מה תוכל לעשות למענך ולמען סובביך מעצם הקדשת היחס הנכון לדיבור. 

מוזת דיבור נכונה , באשר תמצא אותה , אשר תתפתח מתוך תענוג בחינת הדיבור הרגיל, החשק להבין היכן תוכל לשכללו, להעשירו, לפתחו,  להוסיף לו חן , עוצמה , רכות , כיוון מדוייק יותר למטרותיו –היא זו אשר תחרוץ לא אחת את הצלחתך בחייך. 

חשיפה מחודשת של "מדוע אתה מדבר" יוצרת מודעות שיא המתחילה לחשוף ביצבוצי מניעים חדישים יותר , נוצצים וכיפיים של דיבור. למעשה דיבור יבש ורגיל אינו משרת דבר מעבר להעברת אינפורמציה. אולם דיבור עשיר מגדיל לא אחת את מרחבי הנפש , מאפשר את הימשכות מרחבי הדעת אל אופקים חדשים ומבליח ומבצבץ ברשפי סופות עניין. עולם הדיבור הינו עשיר עד אין קץ. מלוא החיים עוברים דרכו בצעדי דריכות אדירות בתוככי שפע זירותיו המשתרעות עד להתפקעות וגודש השימוש בדיבור 24 שעות לכל אורך ורחוב רחובות נושאי החיים וענייניהם.

פיתוח תשומת לב לדיבור ונקודת מבט חדשה ומתעניינת בו יוסיפו לחייך באופן הטיבעי ביותר עניין רב, הבנה טובה יותר נשל אנשים , תקשורת , יכולת השפעה ונעימות שימוש בדיבור. עצור לפעמים וחשוב על דיבורך , בדוק מהי מוזת דיבורך. האם היא חבוייה ורדומה - מדוע? מוזת הדיבור ביומיום הינה חשובה ביותר. הדיבור אינו רק העברת אינפורמציה אלא מונע ממניעים פנימיים עמוקים בתוכך. 

מוזת דיבור נחשבת לא למניע פנימי אלא להפעלת יצירת חשק על מניע פנימי המניע את הדיבור. למשל : הצורך להעביר אינפורמציה , הצורך להגיב , צרכי אופי ופסיכולוגיה. מוזת דיבור עלולה לבצבץ כהרף עין מתוך חשק פתאומי להציג דבר מה טוב יותר, חזק יותר ולא לעזוב נושא עד שהצד השני יסכים איתך לדבריך. מוזת דיבור נראית לעיתים בסרטים העוסקים בהצטיירות נאומים חוצבי להבות הניטשים בבתי משפט , עת יכולתו המופלאה של הפרקליט להציג את רקימת ציוריות מסכי הדימיון חורצת את חוות דעת המושבעים על העד הניצב מולם. גם בסצנות דראמטיות אחרות, הלקוחות מדיאלוגים מסקרנים ומרטיטים יש חשיבות עצומה למוזת הדיבור ולמניעי התנע הפנימיים המצויים תחת הדיבור, תחת הקרקע הגלוייה שלו.  

גם ביומיום , כאשר אין לדיבור מוזה , ערכו יורד בכל תפקודיו והוא הופך לדליל וחיוור. אין לו יכולת תנועה זריזה ומעניינת , הוא הופך חלול ולא מונע בקלילות וצעדי נגיעתו באוזני השומעים הינם רפים. לעומת זאת , כאשר רוחות מוזות מחודשות פוקדות את עולם הדיבור, מלוא חלקיו מגביהים את ראשיהם , צופים על דרכים קורצות לצאת אליהם בניסוחים מולהבים, וטיפטוף החשק לדבר מלהיט יופי פיקנטיות עשירה ורעננה אשר תגרום לך לדבר עם מוזה. השפעותיה של מוזה טובות יותר , בהירות יותר, ומולידות דיבור טוב  ומעניין, הרבה יותר מאשר כל לימוד אחר. גם כאשר דובר מעולה ומשובח מצוייד בכלים מרהיבים של ידע דיבורי , עדיין אין בהם כדי להציג תצוגת דיבור פנטסטית  כפי שעשוייה  לבצע נגיעת כף ידה של המוזה המפיחה רוח חיים אמיתית במלוא שייט ספינות מיפרשי הדיבור בעולם ים התכנים העשיר וזרימתו של דיבור היומיום. 

 

פרקטיקה

 

מומלץ לזהות את מוזת הדיבור מדי פעם ולטפחה.

 

במידת והיא נעלמת כליל הרי שהדיבור "כבוי ומת".

 

דיבורך משרת אותך ואת תחושתך אך גם מפיח חיים בחייך ומשפיע על הסובבים ולכן דאג למוזת דיבור.

 

מקורות טובים של מוזת דיבור הם : הנאת דיבור, הכיף שבלהכיר אנשים באמצעות הקדשת תשומת לב לדיבורם, ראיית קטעי סרטים טובים של נאומים חוצבי להבות וקבלת "תחושת ההידבקות" מהם.

 

היצמדות לדובר טוב או לספרים טובים והידבקות מהם בחשק לדבר באיכות טובה.  

ממציא,
נולדג'וויזר - מנתח ידע ומפתח ידע (מלומד עצמי 13 שנה)
כותב מקצועי (חבר ארגון הכותבים הישראלי)

http://www.arikshani.fav.co.il


התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים
ראו אודותיי בלחיצה על שמי (המסומן בכחול בראש המאמרים).




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב