דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השפעת דיבור על בריאות נפשית. תחום ה ESK 

מאת    [ 01/09/2007 ]

מילים במאמר: 912   [ נצפה 5268 פעמים ]

כדאי לדעת כי הדיבור בלבד מאפשר בריאות נפשית תקינה. כל אחד וודאי יודה כי אי שם בתוך תוכו , הוא "מדבר" אל עצמו (תוך כדי חשיבה) , משתמש בחישובים של "מהם הדברים הכי טובים ונכונים לומר" , מבטא את מה שהוא מרגיש (בדרכים שונות אשר פורקות או לא , אשר אף בוחרות כיצד לנסח את הדברים) , משתמש בדיבור גבוה או נמוך (בהתאמה או שלא בהתאמה לדרוש) , מגיב עם הדיבור לדברים שונים ובכך חורץ לא אחת התפתחויות במלוא שפע תחומי החיים : המסחריים, הבינאישיים, האישיים. 

זאת אומרת , ובמילים פשוטות , אף מבלי להעמיק ,שלא סתם נמצא בשימוש היומיום הביטוי "חיים ומוות ביד הלשון". למעשה הוא משקף התקיימות נכונה של משמעות עצומה של ידע דיבורי בחיי היומיום. לידע זה ישנן משמעויות עומק עצומות שנעמוד עליהן במאמרים נוספים. העיסוק הראשוני החשוב ביותר של הדיבור , כקרוב ביותר אליך (מתחת לבגדים אפילו , ובתוך הפסיכולוגיה) : הוא נגיעתו לבריאות. 

ברור למדי כי "דיבור טוב" , הן פנימי (בטרם הוצאתו החוצה אל המילים) ולאחר מכן "חיצונית" נושא עימו השפעות על הבריאות. תחום ה ESK  ( ראשי תיבות של KNOWLEDGE SPEAKING EXPERT ) מנתח השפעות אלו כתחום חדש , וככל שייצבר הידע (גם בעזרת הדברים שתוסיפו למפתח התחום) כך יובן במלואו ההקשר של מהו דיבור התורם לבריאות.

ניתוח תרומת הדיבור לבריאות אינה מובנת מאליה ללא שימוש בהבנות היוצאות מתוקף שימוש במודלים ודגמי הבנה (דגמים פרי פיתוח עצמאי) . ועד שלא יוכח אחרת, הרי שעל התחום להיצמד להנחות הייסוד שלהם. אנליטיקת דגמים על תחום הדיבור ממקדת אותנו בדברים הבאים: 

  • היצמדות לכוונה - התנהלות חופשית של דיבורו של אדם טובה מאד לבריאות. אם אדם היה יכול לומר בחופשיות את כל העולה על רוחו (כל זמן שלא היו מאשפזים אותו .... , או שמישהו היה משטח אותו ונועץ אותו באדמה מרוב עצבים לוהטים רותחים על משהו שאמר) - אין ספק שהיה זה המצב האופטימלי. לעצרנו , רובנו עדיין עושים "חישובים מה לומר" (חישוביות דיבורית (TM )) ושוחקים את יכולתנו. בתחום זה מבחין תחום ה ESK בין שני סוגי חישובים : בין סוג ראשון אשר תורם באופן כלשהו לבריאותינו (כל אדם עשוי להרגיש זאת תוך כדי החישוביות ) לבין סוג שני שפשוט שוחק. העניין מוצג כפשוטו בשלב זה.

היכולת להיצמד לכוונה המקורית של מה שרצית לומר , מבלי להתברבר הרבה , תורמת לבריאות. כך יצאו הדברים שרצית שיגיעו אל זה אשר מולך והינך חש כי העברת לו את הדברים מבלי לפגוע ביחסו אליך. 

 


    • יצירת אישיות דיבור חזקה ויציבה - גם בשימוש בדיבור, בדיוק כפי שקורה בשטחי החיים השונים והמגוונים, קיימת לעצם השימוש בדיבור הצמדה של "אישיות". לכל אדם ישנו שימוש שונה בדיבורו : רך , נעים, מכוון כלפי דברים שונים, אופי דיבורי ספציפי (יובחן ע"י מומחה). כל הדברים הללו מתאגדים במשותף למה שנקרא "אישיות דיבורית". אישיות דיבורית הינה אישיותו של הדיבור וככל שפיתוחה , עוצמתה ומבנה ציריה ויכולתה רבים יותר כך היא עמידה יותר מול אישיויות דיבוריות שהיא תיתקל בהן.

מומלץ לשאול את עצמך , מהי "אישיות דיבורך" והאם היא כבר התעצבה. בנוסף לכך, גם לבחון אותה כמדי כמה זמן כדי לייצבה ולחזקה ולפתחה. אישיות דיבור , שורדת מול עוצמות דיבור ממוטבות הפועלות עליה ושורדת היטב ואף מבצעת ביצועי דיבור ראויים לכבוד. 

 

  • שליטות דיבור - החיים הינם זירה של אינטרסים סותרים המתקיימים בין אנשים שונים הפועלים בחיי היומיום. רבים יודעים כי "דיבורם הלא טוב" היה זה אשר הכריע החמצה של דבר מה או הצלחה צפוייה שהתפוגגה כבאחת. הדבר נעוץ בידע דיבורך. כל העת אנשים ינסו לשלוט בהגעתם לאינטרס שלהם, לפעמים אף מבלי שישימו מלב לכך. החיים פועלים על מסילות של הגעה ליעדים : ריגשיים,  פרקטיים, כלכליים, הנאתיים פסיכולוגיים ותמיד תהיה או בצד השולט או בצד הנשלט. כמובן שייתכן למראית עין מצב של "שיתוף פעולה" אולם במפגשי היומיום (מלבד בחברויות וביחסים אישיים לרוב) אין ממש זמן לשיתוף פעולה. לכן, ברור מאליו כי היודע להגיע לשליטה בהשגת הרצוי הינו בעל יתרון.  
 

 

 
  • דיבור חיובי בלבד -  אין כל ספק שדיבור חיובי בלבד (תמיד לשון חיוב) יוצר אפקט מסויים טוב יותר על פני דיבור שהינו קנטרני או אשר מנוסח כשלילי. העניין הינו תקף גם כלפי עצמך וגם כלפי "יציאת הדיבור והישלחותו" אל הצד השני , אל ליבו, ביטנו ואל קצוות אוזניו.

כן, יהיה מן הראוי לציין, כי גם בעניין זה חייב להיות סייג ברור של המחקר הנוסף הדרוש.לא ייתכן כמובן שדיבור יהיה כל הזמן חיובי משום שהחיים אינם חיוביים. ובניגוד לדיעה כי נעים להיות ליד אדם המדבר חיובי, מתקיימת עדיפות לעיתים גם ליצירת זהות פסיכולוגית בין תחושות כישלון משותפות וקיטור בריא משותף. בנוסף לכך , גם לטובת בריאות האדם הדובר עצמו, צריכה להיות אופציה של "פתחי קיטור" לקיטורים. האם את זה מסוגלת לבצע התנסחות חיובית? ייתכן שכן, אולם הדבר תלוי צימוד תחושתי לכך כי מבינים את פרשנות דבריו ואת המסתתר מאחורי הדיבור.

נושא הדיבור החיובי אינו כה פשוט כפי שהוא נשמע ומצויות בתוך זירתו הפנימית מאזני משקולות הנעות לפי התקיימות דברים רבים נוספים.

כן ברור , לרבים, כי קיים קשר בין התנסחות חיובית (גם עצמית פנימית) וגם חיצונית לבריאות נפשית טובה יותר. ייתכן והתשובה המיטבית לקשר שבין המתחולל בתוככי האדם לבין יעילות הניסוח החיצוני נמצאית אכן באופן התקיימות "נוסחאות מעבר " (TM ) טובות דיין. כהארת אגב, אני מניח שייתכן והן עוברות בתורשה.   


    • מאחורי הדיבור - מאחורי הדיבור הגלוי , היכן שכל הנפש נמצאית, בתוככי הפסיכולוגיה הפנימית, מאחורי בריחים נעולים בינך לבין עצמך נמצאים סודות בריאותך האמיתיים. המחשבות מיתרגמות למילים, השקפת עולמך אינה נפרדת מן הדיבור שאתה נושא אל עצמך כל יום ועיצוב אישיותך נמצא כולו באופן מרהיב ומתקיים גם בהבנתך את עצמך לניסוחיך. האם הינך סבור כי בתוך כל עוצמות רשף פעילות עצומה זו של גלגלי שיני הדיבור עצמי אין ולו קשר ישיר אחד לבריאותך הנפשית? הקדש לכך מחשבה.

תחום ניתוח הדיבור. כל הזכויות שמורות (C) אריק שני.

ממציא,
נולדג'וויזר - מנתח ידע ומפתח ידע (מלומד עצמי 13 שנה)
כותב מקצועי (חבר ארגון הכותבים הישראלי)

http://www.LiveCity.co.il/a/ark

http://www.arikshani.fav.co.il


התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים
ראו אודותיי בלחיצה על שמי (המסומן בכחול בראש המאמרים).




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב