הסודות מאחורי המדפים – חידה, עוד לא בן 100 וכבר ענק מה יהיה בהמשך ?
יובל לובנשטיין
אחת מתופעות השיווק הגדולות של המאה האחרונה, לצד תהליכי המיתוג והפרסום, היא ללא צל ספק הקמת הסופרמרקטים או המרכולים בעברית.
הסופר הראשון הוקם לפני קצת פחות ממאה שנה בארצות הברית ומאז נדמה שהוא נמצא איתנו לפחות מבריאת העולם או לפחות מאז תקופת ישו.
התופעה היא כלל עולמית ומצליחה במערב ובמזרח ונשאלת השאלה, מה היה קודם - מדוע זה פרץ דווקא עכשיו ואולי המעניין מכול מה צופה לנו העתיד ?
תופעת הסופרים באה, כהמשך אבולוציוני טבעי למהפכת המזון המעובד והמתועש, אשר נתן למוצרים חיי מדף ארוכים וממושכים. לפני כן עיקר המסחר היה בחנויות מכולת שכונתיות, אשר ריכזו את התוצרת, אשר הייתה בעיקרה חקלאית.
מכולות אלו נולדו עם התפתחות הערים, שכן לפני כן פרחו בעיקר השווקים וסחר החליפין למינהו.
טכנולוגיית המזון שנתנה כלים ליצרנים להאריך את תוקף המוצרים, לצד פיתוח מואץ של אמצעי אחסון, מקררים ומקפיאים, נתנו את הכלים הנאותים לרכז תוצרת ממספר רב של יצרנים והעמדתם במקום אחד.
עיקר במכירה במכולות, היה מאחורי דלפק, עם קשר אישי ולעיתים אישי מדי, אשר ידע כל העת מה קורה אצלך בבית, מתי אתה מארח, מתי אתה חולה וכדומה, עם מגוון מוצרים בסיסי, שכלל מוצרים יבשים כמו קצת שימורים, קטניות, ביצים, טבק ומשקאות כולל חריפים.
הסופר היה משהו שונה. הוא אפשר קנייה של מוצרים בשירות עצמי, דבר שנתן לאנשים את הרגשת החופש ואת אפשריות הבחירה.
הסופר להבדיל מהמכולת, היה רחב ידיים והכיל מגוון רחב יותר של מוצרים ושל חוויות.
העסק הלך והשתכלל בצעדים נמרצים, עד שהפך כמעט למרכז החיים ולעוגן של כול פעילות מסחרית בארץ ובעולם.
לחשוב שכול זה לא היה קיים לפני מאה שנה, זה מדהים, אולם אולי יותר מדהים ואפילו די מפחיד לחשוב לאן זה עלול להתפתח ?!
הסופר הראשון הוקם בישראל, רק לפני 53 שנה בתל אביב ברחוב בן יהודה וקיבל את שמו, למרות שרבים חושבים אחרת, מצרוף של שתי מילים עבריות, שופרא וסל, אשר ביחד נתן את המילה שופרסל.
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר