דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תסמונת קדם וסתית - האם זו הפרעה פסיכיאטרית ? 

מאת    [ 25/04/2011 ]

מילים במאמר: 341   [ נצפה 3085 פעמים ]

תסמונת קדם וסתית היא אוסף תסמינים גופניים ונפשיים המתלווים למחזור החודשי. למרות שהרפואה מתמודדת עם התופעה משחר ההיסטוריה, עדיין לא נמצא לה הסבר מדעי חד משמעי. ההסבר המקובל וההגיוני הוא השינוי ההורמונאלי הנלווה למחזור החודשי. לנוכח חוסר הוודאות הרפואי הזה, פסיכיאטרים מנסים להיכנס לתמונה ולזכות בנתח מהעוגה. אך כמו כלל ההפרעות הפסיכיאטריות, גם ההיבט הפסיכיאטרי של "תסמונת קדם וסתית" חסר הוכחה מדעית - לא קיימת כל בדיקה רפואית היכולה להראות כי קיים צורך בהתערבות פסיכיאטרית כלשהיא.

ב DSM-IV, ספר ההפרעות הפסיכיאטריות המהווה את ה 'תנ"ך' של הפסיכיאטריה, תסמונת קדם וסתית נקראת PMDD - "הפרעה דיכאונית קדם וסתית" או דיכאון קדם וסתי (כביכול כאשר תסמונת קדם וסתית כוללת קשיים נפשיים, אז היא הופכת להיות "דיכאון קדם וסתי"). הטיפול הפסיכיאטרי המומלץ הוא כמובן טיפול תרופתי, בתרופות נגד דיכאון. זוהי למעשה דוגמא קלאסית לשיתוף הפעולה בין פסיכיאטרים, הממציאים "מחלות נפש" חדשות לבקרים, לבין חברות התרופות, היוצרות "תרופות" מתאימות.

אולם במקרה של תסמונת קדם וסתית חברת התרופות איליי לילי אפילו לא טרחה ליצור תרכובת כימית חדשה. החברה יצאה במסע פרסום רחב היקף בארה"ב עבור תרופה שהם מכנים "התרופה הראשונה לדיכאון קדם וסתי". שם התרופה הוא "סאראפם", והיא למעשה מכילה את אותו המרכיב הפעיל כמו פרוזק! למעשה פרוזק קיבלה אריזה חדשה ושם חדש משיקולי שיווק, על מנת שהציבור יחשוב שיש כאן משהו חדש וטוב.

לתת תרופה נגד דיכאון לאישה הסובלת בגלל מחזור חודשי משמעו לנסות לשפר את מצב רוחה באמצעות סימום - שכן תרופות נגד דיכאון, כמו למעשה כל התרופות הפסיכיאטריות, הן תרכובות כימיות המתערבות בדרך לא ברורה בפעילות המוח ומערכת העצבים המרכזית. תרופות אלו אינן מרפאות מחלה כלשהיא, ולכל היותר מספקות תחושת אופוריה זמנית, המהווה סכנה כשלעצמה. אולם סכנתן העיקרית טמונה בתופעות הלוואי הקשות שלהן, הכוללות החמרה של הדיכאון, מחשבות התאבדות, התנהגות אלימה ועוד. הפסיכיאטר ד"ר פיטר ברגן היטב לתאר זאת בראיון טלוויזיוני: "אתם מכניסים זבל לתוך המוח. אתם מכניסים חומר רעיל לתוך המוח בתקווה לתוצאה טובה".

תזונה מזינה וארוחות מסודרות, הפחתת סוכרים, מנוחה וסביבה רגועה יכולים לעיתים קרובות להקל במידה רבה על תסמיני תסמונת קדם וסתית.

המאמר נכתב על בסיס כתבה באתר InsightMag והסרט התיעודי "שיווק הטירוף".

עמותת מגן לזכויות אנוש חוקרת וחושפת הפרות זכויות אדם בידי פסיכיאטרים. היכנסו לאתר שלנו למידע על פסיכיאטריה, ריטלין, טיפולים פסיכיאטריים ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב