דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צליפת שוט - מה זה וכיצד ניתן לעזור 

מאת    [ 25/04/2011 ]

מילים במאמר: 467   [ נצפה 2918 פעמים ]

"צליפת שוט", או Whiplash, הינה אחת הפגיעות השכיחות ביותר בעקבות תאונות דרכים.

השם נובע מתנועת חלק הגוף העליון והראש קדימה ואחורה כתוצאה מתאונה חזיתית או מפגיעה ברכבכם מאחור ע"י רכב אחר. הראש נזרק קדימה, וחגורת הבטיחות עוצרת את הגוף מלעוף מהרכב, ולמעשה זורקת את הגוף אחורה אל המושב.

צליפת שוט מוגדרת כפגיעה ברקמות רכות, ולא בעצמות או בחוליות. כתוצאה מהטראומה, נפגעים סיבי שריר מיקרוסקופיים שעלולים להסב כאבים עזים ומגוון בעיות נוספות, גם מבלי שתהיה פגיעה ישירה בעמוד השדרה, שברים, סדקים או זעזוע מוח.

לרוב נוטים להקל ראש בפגיעות מסוג זה, אולם הפגיעות הללו יכולות לגרום נזקים ארוכי טווח מאוד וקשים מאוד לטיפול. הטראומה שנגרמת לשרירים הזוקפים את עמוד השדרה יוצרת סטגנציה (תקיעות) של דם וצ'י (אנרגיה) ובכך גורמת לכאבים עזים. במקרים רבים הכאבים מתחילים רק יום או יותר לאחר התאונה. כתוצאה מכיווץ השרירים (לרוב השרירים הנפגעים ביותר הם בחלק העליון של הגב והעורף), יכולים להיגרם כאבי שרירים לאורך כל הגו, מהעורף והצוואר ועד לעצם הזנב.

במקרים רבים אנו עדים לפגיעות נרחבות יותר לאחר צליפת שוט. כתוצאה מהסטגנציה עלולים להיגרם גם כאבי ראש (בעיקר כאלה המתחילים באחורי הגולגולת ולפעמים מקרינים למצח או לרקות), סחרחורות (בגלל חסימת זרימת הדם לראש), עייפות, כבדות, עצבנות וכן החרפה של בעיות קודמות.

בנוסף, עלולות להיות השפעות מערכתיות יותר, שחורגות מהמערכת השלד-שריר. הפגיעות יכולות להיות מגוונות מאוד. העיקריות שבהן הן הפרעות מערכת העיכול, במיוחד עצירות וכאבי בטן, אך גם גזים ואפילו תסמונת המעי הרגיז יכול להתפתח. הפרעות המערכת הגניקולוגית גם יכולות להיווצר כתוצאה מתאונת דרכים, בעיקר החרפה של כאבי מחזור והיווצרות יותר קרישי דם. בתחום המנטלי גם יכול להיות השפעה, כגון יותר מתחים, כעסים, בעיות שינה, קשיי ריכוז, עייפות.

כל התופעות הללו נראו כלא קשורות לפגיעה של צליפת שוט, אך הן כולן נגרמות בגלל תנועה לא תקינה של אנרגיה בגוף, שנתקעת בגלל הסטגנציה שנוצרה.

הטיפול בצליפת שוט

אחד הדברים החשובים ביותר בטיפול לאחר תאונת דרכים הוא התזמון. יש לבצע בהקדם האפשרי בדיקה מקיפה בבית החולים על מנת לשלול פגיעות בעמוד השדרה, באיברים פנימיים או פגיעות נוירולוגיות. במידה והתוצאות תקינות, יש להתחיל בטיפולים המשלימים בהקדם האפשרי ולא להתמהמה.

בשלב האקוטי ביותר מומלץ להגיע לטיפול בדיקור סיני ובכוסות רוח, בתדירות של 1-2 טיפולים בשבוע. בחלק מהמקרים יש לקחת פורמולת צמחים לזירוז ההחלמה של השרירים. במקביל, ניתן להגיע לפיזיותרפיה ולבצע תרגילי שיקום.

בשלב הבא, כשיש שיפור או כשרמת הכאב לא גבוהה מדי, ניתן לשלב טיפולים במגע כגון טווינה ושיאצו.  תדירות הטיפולים יכולה לרדת לטיפול בשבוע עד שבועיים, במידה והמצב משתפר.

זכרו - לא רצוי להזניח את הגוף, להתמהמה או לדחות טיפול. ככל שנחכה יותר זמן מרגע הפגיעה, כך יהיה קשה יותר לטפל בבעיה וייקח זמן רב יותר. לצערי, טיפלתי בלא מעט מטופלים שפנו אליי מספר חודשים ואפילו שנה ויותר לאחר התאונה. בהחלט ניתן לעזור במקרים כאלה, אך זה לוקח יותר זמן והשיפור איטי יותר.

והכי חשוב - סעו בזהירות ובבטיחות!

עמיר שפר Dipl. Ac. CH (I.A.TCM)


מטפל בדיקור סיני,  צמחי מרפא, שיאצו וטווינה


054-4280355


http://www.2clinic.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב