דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עבירת המתה וחולה הנפש 

מאת    [ 21/04/2011 ]

מילים במאמר: 572   [ נצפה 2012 פעמים ]

אודות     תזכיר חוק הצע"ח מס' 803-10-2009-000896

ועל        הצעת חוק טיפול בחולי נפש (תיקון מס'_) (חולים מאושפזים או הנמצאים בטיפול מרפאתי הנאשמים בעבירות רצח או נסיון לרצח ותיקונים נוספים ) .התשע"א - 2011 .

ובענין     חוק זכויות נפגעי עבירה , התשס"א -2001 .


    • 1. תזכיר הצעת חוק טיפול בחולי נפש (תיקון מס_) (חולים מאושפזים או הנמצאים בטיפול מרפאתי הנאשמים בעבירות רצח או נסיון לרצח ותיקונים נוספים ),התשע"א - 2011 - להלן לשם קיצור"התזכיר", שהתפרסם בימים אלו , מחייב ביקורת מקצועית הן משורות אנשי החוק והן משורות הפסיכאטרייה.
    • 2. מטרתו הראשונה של " התזכיר" - מתן מענה לדרישות ארגוני נשים וארגוני נפגעי עבירות לבחינת החופשות והשחרורים מאשפוז של מי שיוחסה להם עבירת המתה בהתחשב במסוכנותם והבטחת אימון הציבור במערכת אכיפת החוק .
    • 3. באשר לארגוני הנשים ,דוח שניט דוח המבקר מ2004 והערות רוהמ"ש ממאי 2005 ,יצויין כי התזכיר מתעלם כמעט כליל מקיומו של חוק זכויות נפגעי עבירה , התשס"א - 2001 , אשר מכוחו הוצאו תקנות והוקמה מערכת מידע המאפשרת לנפגע עבירה לקבל מידע על מתן צו לאשפוזו של הנאשם מועדי האשפוז מועדי החופשות מבית החולים מועד השחרור הצפוי ואף במקרה של בריחה מבית החולים .עוד ובנוסף מאפשר החוק מכח תקנותיו לנפגעי עבירה לפנות לועדת שחרורים ,להביע עמדתו בענין חנינה ועוד.
    • 4. "התזכיר " מרחיב את זכויות נפגע עבירה כך שהוא יהיה אף רשאי להביע את עמדתו בכתב בפני הועדה הפסיכאטרית המיוחדת המוקמת מכח "התזכיר " וסמכותה בין היתר לאשר חופשות ולשחרר מאשפוז או מצו לטיפול מרפאתי מי שיוחסו להם עבירות המתה אך אושפזו עקב חוסר מסוגלות לעמוד לדין . (להלן לשם קיצור "המיוחדת ")
    • 5. המטרה השניה ( דהיינו הבטחת אימון הציבור במערכת ) מושגת בדרך של תיקון עקיף אך מהותי בחוק העונשין ובעקרונות היסוד שעליו מושתת המשפט .התזכיר מציע כי תקופת האשפוז המירבית בהליך פלילי לא תעלה על תקופת המאסר שניתן היה להטיל בשל העבירה שבה הואשם הנאשם אילו היה מורשע. הואיל והמדובר בעבירות המתה , אנו דנים בסקאלה שבין גרם מוות ברשלנות ועד רצח בכוונה תחילה . דהיינו עבירות שהעונש המנדטורי בצידן מגיע כדי מאסר עולם ובקציבה , לכ30 שנה .
    • 6. תנאי , להפעלת שיקול הדעת של "המיוחדת" לשם דיון בחופשה או שחרור מאשפוז הוא ש"חל שינוי יסודי ובסיסי רציף ולאורך זמן במצבו הנפשי של הנאשם בעקבות הטיפול במסגרת אשפוזו , אשר יש בו כדי לשלול ברמת ודאות גבוהה את מסוכנותו של הנאשם לשלום הציבור , לחלק ממנו או לעצמו ;"
    • 7. המבקרים רואים חומרה רבה בתיקון המוצע בתזכיר הנ"ל . ראשית , ההלימה הנוצרת בין משך הענישה הפלילית ומשך האשפוז הפלילי לקויים ומחטיאים את ההבדל המהותי בין עבירות שיש כוונה פלילית בצידן ובין מעשים פלילים שארעו עקב מחלת נפש.שנית , התזכיר מאפשר לשופט בתיק לקבוע רף מקסימלי של עשרות שנים ובתוכו , תפעל מערכת "מעין שיפוטית" - " המיוחדת ".
    • 8. "המיוחדת"- בהתעלם מכל הנסיון העשיר בעולם הפסיכאטריה והמשפט לרבות התובנות שהושגו לענין רצידיבסם ומסוכנות החל מbaxtorm v.herold ואילך , נדרשת לשלול ברמת וודאות גבוהה את מסוכנותו של החולה שהיא עומדת לשחרר ולקשור את החלמתו הנטענת לטיפול במסגרת האשפוז.
    • 9. לאור האמור לעיל , יש לדחות את התיקון המוצע ב"תזכיר " בכלל . ובפרט ,לשלול את הקורלציה בין תקופת המיני' לענישה בגין גרם מוות שהוכחה כוונה בצידו ובין מעשה המתה שנגרם עקב מחלת נפש ,ואת מרחב שיקול הדעת והאחריות הניתן ל"מיוחדת " בבואה לשחרר חולה .
    • 10. על ארגוני הנשים ונפגעי עבירה , לפעול במסגרת החוק הספציפי ולתקן אותו אם וככל שהוא טעון תיקון לשיטתם .ועל הפסיכיאטרים להתנגד ,להימנע מלקשור ולהשוות את האשפוז הפלילי למאסר ,שכן התמורה ליחסי הציבור המשופרים של מערכת המשפט ,תהיה בויתור ובנסיגת ערכים בתחום בריאות הנפש .

 

על החתום : דניאלה קשת עו"ד.

dkadv@orange.net.il
הכותב הוא עורך דין פעיל משנת 89



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב