דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לאהוב? 

מאת    [ 28/08/2007 ]

מילים במאמר: 613   [ נצפה 2223 פעמים ]

ואיך להגיע אל השלמות בכוחות עצמנו? תקציר מאמר "מתן תורה" מאת בעל הסולם

מאמרתו של רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך - זה כלל גדול בתורה", אנו למדים על חשיבותה של מצווה זו, הכוללת בתוכה את כל יתר מצוות התורה ובכללן גם את המצוות 'שבין האדם לבוראו'. הכיצד?

כדי להבין זאת, עלינו לעמוד על מהותה של מצוות אהבת הזולת.

הציווי מורה - אהוב את הזולת באותו שיעור שבו אתה אוהב את עצמך, ודאג לצרכיו לפחות כמו שאתה דואג לצרכיך. התלמוד אף מוסיף ואומר: הקדם את צורכי זולתך לצרכיך!

על פניו נראה שכלל זה אינו בר ביצוע. ועם זאת חז"ל מלמדים שרק על מנת לקיימו נברא העולם. כלומר, קיום מצווה זו מהווה את תכלית הבריאה, ועל ידי קיומה מתעלה הנברא למדרגה שבה הוא מסוגל להכיר את בוראו ומצליח לחוות את השפע שהבורא מעניק לו, עד שהוא מגיע למצב השלם המכונה "דבקות".

להגיע אל השלמות בכוחות עצמנו

אולם כאן עמדו חכמי הקבלה ושאלו: לשם מה הטיל הבורא עלינו את כל המשא והטורח הזה? מדוע לא נבראנו מלכתחילה כך שתתקיים בנו מצוות אהבת הזולת ונימצ?א במצב "הדבקות"?

הם השיבו על השאלה הזו באמצעות משל: עשיר אחד הזמין לביתו עני מהשוק, האכיל אותו, השקה אותו, העניק לו את כל מה שהעני יכול היה לרצות. ככל שמתנות החינם הלכו וגדלו, גם התענוג שהרגיש העני הלך וגדל, אלא שבאותה המידה גברה בו גם הבושה. לבסוף, שאל העשיר את העני: "האם נתמלאו כל משאלותיך?" ענה העני: "הלוואי וכל שנתת לי היה מגיע לי כשכר על עבודתי, ולא שיתקבל כצדקה מידיך". אמר העשיר: "את הצורך הזה איש לא יוכל לספק לך".

חוק טבע הוא בעולמנו: קבלת מתנות חינם מתוך חסד ורחמים גורמת למקבל להרגיש בושה.

רצונו של הבורא הוא למלא את הנברא בצורה שלמה, אך אם יעשה זאת כמתנת חינם, תחסר לנברא ההרגשה שהוא ראוי לקבלה בעצמו, ובך תיפגם שלמותו.

לכן האדם נולד בטבע הופכי לבוראו, וניתנת לו האפשרות להגיע אל שלמותו בעצמו.

הבורא - שורש כל הבריאה - הוא שלם, מכיוון שתכונתו היא השפעה (נתינה) טהורה. לעומתו, שרוי הנברא במצב של קבלה למען עצמו. הוא אינו מסוגל לבצע, ולו את הדבר הקטן ביותר, בלא ציפייה (מודעת או סמויה) לתגמול. ריחוק הנברא משורשו הוא שמסב לו את הרגשת הסבל וחוסר השלמות.

כדי להשלים את הפער בינו לבין הבורא זקוק האדם לסביבה תומכת, שיודעת להעריך את הנתינה לזולת. בסביבה זו יוכל האדם ללמוד - בהדרכת חכמת הקבלה - כיצד לקיים את מצוות "ואהבת לרעך כמוך", ובכך להידבק בבוראו.

אהבת הזולת - הכול כלול

כעת נוכל להבין כיצד כוללת מצוות "ואהבת לרעך כמוך" את המצוות שבין האדם לבוראו. כידוע, בתורה ישנם שני סוגי מצוות: מצוות שבין האדם למקום (לבורא) ומצוות שבין האדם לחברו. מטרתן זהה - להביא את הנברא למצב השלם, שבו הוא רוכש את תכונת הנתינה המאפיינת את הבורא. מכיוון שהמצוות שבין האדם למקום קבועות ולא משתנות, קיימת סכנה שמא הן יהפכו להרגל עבור האדם, ודבר הנעשה מתוך הרגל לא יוכל לסייע לו בדרכו לרוחניות. לעומת זאת, למצוות שבין אדם לחברו תובעים רבים, ותביעותיהם משתנות. מולם יוכל האדם תמיד לבדוק את עצמו - האם הוא מעניק להם בדומה לבורא? מצוות אהבת הזולת מסוגלת אם כן להביא את האדם לייעודו, ולכן כוללת בתוכה את כל שאר המצוות.

כדי לקיים את מצוות "ואהבת לרעך כמוך", צריך האדם להקדים את צורכי הזולת לצרכיו. דרישה זו נשמעת בלתי מציאותית, אולם יש דרך לקיימה: אם יוכל האדם להיות בטוח מעל לכל צל של ספק, שכל צרכיו יסופקו במלואם על ידי הזולת, אזי יוכל גם הוא להקדיש את כל מרצו, כוחו ומחשבתו למילוי צורכי זולתו. לכן ניתנה התורה - היא חכמת הקבלה - לאומה שלמה. אם כל האומה תקבל על עצמה לקיים את מצוות "ואהבת לרעך כמוך", יוכל כל פרט ופרט בתוכה להשתחרר מהדאגה לעצמו, שכן הוא ירגיש שכל בני עמו אוהבים אותו ודואגים לצרכיו. נמצא, שקיום מצוות אהבת הזולת אפשרי רק באומה שלמה, שכל חבריה מוכנים לדבר.

רון גלבוע, כתב "קבלה לעם"
קבלה לעם" מטעם קבוצת המקובלים "בני ברוך" הוא עיתון הכתוב "בגובה העיניים" ושואף להעביר את חכמת הקבלה האותנטית בשפה פשוטה, קלה ומדעית. "קבלה לעם" הוא עיתון א-פוליטי, לא מסחרי ומטרתו היא להפיץ בצורה חופשית וללא תשלום את הידע העצום הטמון בחכמת הקבלה. אנו, בני ברוך, מקווים שעיתון "קבלה לעם", יוסיף לכולנו מימד נוסף ויתרום לאחדות ואהבה בקרב עמנו.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב