דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השמנת יתר בראי גישה פסיכודינמית 

מאת    [ 17/04/2011 ]

מילים במאמר: 390   [ נצפה 3706 פעמים ]

השמנת יתר היא תופעה נפוצה בעולם המערבי, והיא מוגדרת לפי אינדקס מסת גוף (BMI). תופעת ההשמנה קיבלה התייחסויות רבות בתיאוריות פסיכולוגיות הן מבחינת המשגה והן מבחינת דגשי טיפול. במאמר קצר זה אפרט על הגישה הפסיכודינמית לתופעת השמנת יתר ואנסה להסביר מהי האטיולוגיה להשמנת יתר על פי גישה זו.

הגישה הפסיכודינמית היא מכלול התיאוריות של פרויד וממשיכיו. לפי הגישה הפסיכודמית, לאדם יש סימפטום גופני או נפשי כתוצאה מקונפליקט לא פתור מהעבר, לרוב נעוץ בתקופה של לפני גיל חמש. הגישה הפסיכודינמית מאמינה כי לילד יש שלבי התפתחות המאופיינים בקונפליקט ספציפי שעל הילד לפתור על מנת להתקדם הלאה. במידה ולא היה פיתרון מוצלח לקונפליקט באחד השלבים המוקדמים לפני גיל חמש, נוצר קבעון שאופיו נקבע לפי השלב שלא נפתר.

בהתאם לכך, לפי הגישה הפסיכודינמית, אדם עלול לפתח השמנת יתר לאור אכילת יתר בשל קיבעון פרה גניטלי, בעיקר בשלב האוראלי, המתמקד בהפקת סיפוקים באמצעות הפה. הקיבעון האוראלי מתפתח אצל ילדים שמגלים הנאה רבה בפעולת המציצה בילדות, ושהצורך שלהם בקשר בינאישי ואהבה לא מסופק על ידי הדמות המטפלת. אותם ילדים חשים תלויים, פסיביים ודחויים ונותר להם להנות רק מהזנה. בלא מודע של אותם אנשים ההזנה והמיניות אינה מופרדת, והאוכל הופך להיות אהבה בשבילם. האכילה מביאה לסיפוק אוראלי ישיר בעל טבע מיני, והתאבון המוגבר מוביל לאכילת יתר.

בתקופתו של פרויד נשים שהדגימו הפרעה אכילה והשמנת יתר לצד סימפטומים של עייפות, עצבנות וקשיי נשימה הוגדרו כנשים היסטריות. במאה התשע עשרה האמינו שהיסטריה נובעת מצורך מיני רב שלא מוצא את ביטוייו, ולכן הטיפול בהיסטריה היה באמצעות עיסוי אגן על ידי טיפולי מים במרחצאות או על ידי מכשירי עיסוי ( ויברטורים ) בקליניקה הפרטית של הרופא, או בשימוש ביתי מתחילת המאה העשרים.

בימינו, האבחנה של היסטריה איננה תקפה עוד והיא הוסרה ממדריך הסטטיסטי להפרעות נפשיות, ולכן, נשים עם הפרעות אכילה והשמנת יתר אינן מתוייגות כלל כהיסטריות. אם כי עדיין נהוג לחשוב לפי הגישה הפסיכודינמית כי האטיולוגיה של השמנת יתר קשורה לחוסר הפרדה בין מיניות והזנה סביב השלב האוראלי, הטיפול הנפשי בנשים עם השמנת יתר אינו מתמקד במיניות ובניסיון למצוא פורקן ליצרים (באמצעות יחסי מין, ויברטור או אביזרי מין אחרים) , אלא בהבנת יחסי האובייקט שהופנמו בשלבים מוקדמים בחיים תוך בחינת ייצוג המזון ותהליך ההזנה של האשה את עצמה.

היי לכולם. אני לי באומן, סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה, אמנית מסוג לא מוגדר, מתעניינת בבעיות נפשיות, סוגיות מגדריות ואומנות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב