דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות אומגה 3 - שומנים בריאים 

מאת    [ 14/04/2011 ]

מילים במאמר: 1083   [ נצפה 2871 פעמים ]

בעבר תפריט שומני נחשב כמותרות. התפריט הרגיל כלל בעיקר פחמימות כגון לחם ותפוחי אדמה. במרוצת השנים, בשל שגשוג כלכלי ופיתוח שיטות חדשניות בחקלאות ובעיבוד מזון,יותר ויותר אנשים עוברים למזון שומני. בשנת 1920 השומן היווה כ 30% מהתצרוכת הקלורית היומית ואילו כיום הוא מהווה למעלה מ 40%, זה יותר מדי!

כדי לדאוג לתזונה נכונה ואורח חיים בריא, עלינו להוריד חזרה את התצרוכת הקלורית היומית של השומן ל 30%.
אם נצליח במשימה, נתקדם צעד לקראת שיפור בבריאותינו.

אף על פי שפרסומים שונים מייעצים לנו לבחור במוצרים דלי-שומן, יש להיזהר משומנים "סמויים" במזון כגון "הנקודות הלבנות" בבשר סלאמי ונקניקים אחרים וכן שמנים ברטבים לסלט ובמיונז. גם שומן הטראנס הקיים בחלק מהמזונות הינו שומן רווי ועדיף להתרחק ממנו.

עם זאת, לא כל סוגי השומנים מזיקים לנו. המושג "שומן בריא" כולל מגוון שומנים החשובים והחיוניים לבריאותינו. על מנת לצרוך שומנים בריאים ולהימנע מהשומן ה"רע" כחלק מהשינויים שאנו מתכננים לעשות לשלב אורח חיים בריא ותזונה נכונה בחיינו, יש ללמוד להבדיל בין סוגי השומנים השונים:

הבדל בולט הוא נקודת המסת השומן, כלומר אם השומן מוצק או נוזלי בהיותו במקרר. חשוב לדעת למשל, אם אותו השומן משמש לטיגון או למריחה על לחם. שומנים רווים כגון חמאה ,מרגרינה ושומן מן החי, מוצקים בטמפרטורת המקרר.

לעומתם, שמנים המורכבים בעיקר משומנים בלתי רווים ובעלי נקודת המסה נמוכה שומרים על מצבם הנוזלי גם בהיותם במקרר.  בין השמנים האלה נמנים שומנים חד-בלתי רווים כגון שמן זית, ושומנים רב בלתי רווים כגון שמן תירס ושמן דגים. הקבוצה שמעניינת אותנו היא קבוצת השומנים החיוניים , הכוללת את השומנים הרב בלתי רווים.

מה משמעות המונח "שמנים חיוניים"?

הכוונה לכך שהגוף לא יודע לייצר אותם, ולכן אנו חייבים לקבל אותם בתפריט היומי שלנו. מהבחינה הזאת שומנים אלה דומים לויטמינים החיוניים אף הם לתזונה.

ישנם שני סוגים של חומצות שומן חיונייות:

אומגה 6-מקורה בעיקר בשמן מן הצומח.

אומגה 3-מקורה בעיקר בדגים ובמאכלי ים אחרים(דגים צורכים פלנגטון ואצות)  ובצמחי יבשה מסוימים. אנו מקבלים אותן דרך שרשרת המזון ישירות מפירות וירקות או ע"י אכילת בשר וביצים של בעלי חיים שאכלו צמחים המכילים אותן.

בקבוצת אומגה 3 קיימות שתי חומצות בלתי רוויות במיוחד:EPA ,DHA.

שומנים רווים מעלים את רמת הכולסטרול בדם ולכן עלינו לאכול כמה שפחות מהם. לשמנים בלתי רווים אין השפעה שלילית, ולכן יש לכלול אותם בתפריט היומי שלנו.

תזונאים טוענים שלא רק כמות השומן חשובה, אלא האיזון בין סוגי השומנים השונים. בעבר היו נכנסות לגוף כמויות שוות של שניי סוגי השומן (אומגה 6 ואומגה 3), היום התהפכו היוצרות (בעקבות המהפכה התעשייתית בסוף המאה ה 19 ושינוי הרגליי התזונה) ואנו כמעט ואיננו מקבלים אומגה 3, ואילו גופנו מקבל יותר מ- 15 גרם אומגה 6 מדי יום.

מדוע יש לשאוף לאיזון בין אומגה 3 לאומגה 6?

לחומצות השומן החיוניות יש תפקיד מיוחד בגוף: לעודד תגובות בין תאים. כאשר יש יותר מדי אומגה 6 (או פחות מדי אומגה 3) קיימת סכנה של תגובת יתר בין התאים. תגובות אלה מתבטאות במחלות שונות (לפי מחקרים):

  • אלרגיות המשפיעות על כל אדם עשירי.
  • דלקת פרקים ראומטואידית ממנה סובל לפחות 1% מהאוכלוסייה.
  • רגישות במפרקים אצל 10% מהאוכלוסייה.
  • פסוריאזיס אצל 3% מהאוכלוסייה.
  • טרשת עורקים (התקשות של דופן העורקים)האחראית למותו של כל אדם שלישי.

אין ספק כי תפריט מאוזן, כחלק מהשינויים שלנו לתזונה נכונה ואורח חיים בריא, תפריט המכיל את שתי חומצות השומן החיוניות ישפיע לטובה על דיכוי מחלות אלו.

היחס כיום באירופה אומגה 3 -  1 : 15 אומגה 6.

היחס כיום בארה"ב אומגה 3 -  1 : 25 אומגה 6.

היחס כיום בישראל אומגה 3  – 1 : 35 אומגה 6!!!

כרגיל אנו בולטים בתחומים חיוביים ושליליים וזו דוגמא קיצונית לצד השלילי.
הסיבה העיקרית לרמה החריגה של אומגה 6 בישראל נובעת מצריכה רבה של "מרגרינה" הנצרכת ע"י רוב היהודים שומרי המסורת והכשרות. המרגרינה ,העשויה שומן צמחי המכיל אומגה 6 ,לא רק שמעלה את היחס החריג שבין שני סוגי האומגה, אלא גם המבנה שלה עצמו (שומן טרנס) אינו מטיב עם מערכת העיכול ,אינו מתפרק בגוף, גורם להצטברות שומנים על דפנות העורקים ולסתימתם.

חשוב לציין: חשיבותן של חומצת השומן מסוג אומגה 6 אינו נופל מחשיבותן של חומצות השומן מסוג אומגה 3 ,שתי הקבוצות חיוניות לגוף,שתיהן אינן מיוצרות על ידי הגוף וללא כל אחת מהן, תפקודן של המערכות השונות בגוף כושל. אולם,הזמינות הרבה של חומצות השומן מסוג אומגה 6 כנגד חוסר הזמינות של חומצות השומן מסוג אומגה 3,גורם לעודף משמעותי של אומגה 6 בגופנו.

אומגה 3-הפאן הטיפולי

חומצות שומן הרב בלתי רוויות כאמור הכרחיות לתפקוד האופטימלי השוטף של כל תא בגופנו.תפקידו העיקרי לשמור על גמישות הממברנות של כל תא,כך שכל הרצפטורים(קולטנים)של התא יוכלו לפעול בקליטה והעברה של מסרים.

אומגה 3 והמערכת הקרדיווסקולרית

מערכת הלב וכלי הדם בגופנו נמתחת לאורך אלפי קילומטרים של עורקים,ורידים ונימי דם קטנים והולכים עד לגודל מיקרוסקופי המתאים להזנת התא הבודד. "לב" המערכת היא משאבה אדירה האחראית על ההספקה הסדירה של הדם מן הלב לאברי הגוף ומשם חזרה דרך הריאות ללב. המשאבה הולכת ונחלשת ככל שאנו מתבגרים ועוסקים פחות בפעילות גופנית וכושר הספקת הדם הולך וקטן.בנוסף לצרה הכרונולוגית-ביולוגית,אנו מוסיפים חטא על פשע בתזונה לקויה,שמרכיב השומנים הרווים בה הולך וגדל ומרכיב השומנים הבלתי רווים מסוג אומגה 6 גדל גם הוא ללא פרופורציה לצרכי הגוף. כך אנו גורמים לשקיעת עודף השומנים על דפנות כלי הדם,לסתימה איטית ועקבית של מערכת הובלת הדם לאברי גופנו השונים,מעלים את לחץ הדם וגורמים למחלות ניווניות שונות .

מניסויים קליניים רחבי-היקף שנערכו באנגליה בלמעלה מ 2000 מטופלים אחרי התקף לב עולה,כי תוספת של אומגה 3 מדי יום מקטינה את שיעור התמותה ב 30% במשך תקופה של שנתיים. אומגה 3 עוזרת להוריד את לחץ הדם.מחקרים מראים שתוספת של אומגה 3 לתפריט היומי מורידה את לחץ הדם ב- 10-5 מ"מ כספית. ממצאים חדשים מצביעים על כך ששמני דגים מווסתים את קצב הלב,לכן הם עשויים למנוע הפרעות קצב ומוות פתאומי כתוצאה מכך.

עודף כולסטרול

עודף כולסטרול ויתר לחץ דם הם גורמי הסיכון השכיחים ביותר במחלות לב. אם החולה מעשן הסיכוי אף עולה.השילוב של מספר גורמי סיכון מגדיל פי כמה את הסיכוי לחלות במחלות לב.

כשאנו אומרים "כולסטרול" הכוונה היא לחומרים שונים בגוף שתפקידם להעביר שומנים מן המעי,שם הם נספגים מן המזון,אל תאי הגוף.כדאי להכיר שני מושגים נוספים: "כולסטרול טוב" הנקרא HDL והמגן על מחזור הדם ו"כולסטרול רע" הנקרא LDL והגורם לנזק כאשר הוא נמצא בכמות עודפת ומתחמצן. כמו כן יש גם שומנים ניטרליים במחזור הדם הנקראים "טריגליצרידים". הוספת אומגה 3 לתפריט מעלה את רמת הכולסטרול הטוב ועוזרת להמיס ולהפחית את רמת הטריגליצרידים.

על אף העובדה שאומגה 3 אינה מורידה בדרך כלל את רמת הכולסטרול בדם,ההשפעה הכללית שלה-העלאת רמות הכולסטרול הטוב,הורדת רמות הטריגליצרידים,והורדת לחץ הדם-תורמת להגנה מפני טרשת עורקים.

עודפים של אומגה 3 לא נשמרים בגוף ואין חשש לרעילות במינונים גבוהים.

לסיכום, חשוב להכניס לגוף אומגה 3 ואומגה 6 במינונים הנכונים, כדי לשפר את התזונה של הגוף, ולאפשר לו לבנות את עצמו בצורה בריאה וחזקה.

אורניר Wellness מתמחה בתזונה נכונה ואורח חיים בריא לכל סוגי האוכלוסייה. מומחיותנו היא בפעילויות ותוכניות לקידום אורח חיים בריא בארגונים , ואנו עושים זאת בהצלחה משנת 2003.


ה"אני מאמין שלנו" – אדם הדואג לאורח חייו ודרך החיים שלו, דואג לעתידו ולעתיד משפחתו. ארגון הדואג לבריאות עובדיו מרוויח עובדים אנרגטיים ויעילים יותר.
במקביל, התפוקה של הארגון גדלה, העובדים מנצלים פחות ימי מחלה והאווירה בארגון הופכת לחיובית יותר.


אנו עם ניסיון רב בהדרכת, ליווי וניהול תהליכים, והעברת הידע בתחומים התזונה הנכונה ואורח חיים, ומשלבים נתונים וחומר מרתק, המאפשר לעובדים לשפר את הרגלי התזונה ואורח החיים שלהם, ללא קשיים או מאמץ רב.


אורניר Wellness עובדים עפ"י מודל ושיטה ייחודיים, באמצעותם אנו מגיעים להירתמות גבוהה יותר של העובדים, יצירת אווירה "בריאה" בארגון, הטמעה גבוהה של המסרים ויצירת מקסימום תוצאות.
שיטת העבודה והמודל הייחודיים, נבנו על בסיס מחקרים ושיטות עבודה מוכחות בארץ ובעולם, בשיתוף עם צוות מומחים הכולל רופאים זוכי פרס נובל בתחום, פיזיולוגים, תזונאים, מאמני כושר, ועוד.


יתרונות העבודה עם אורניר Wellness



  • העברת הידע והכלים קלה, כיפית, ומתומצתת – מסרים פשוטים וכלים ליישום, "אריזה שיווקית" נכונה של הנושאים

  • הפעילויות מתקיימות בתיאום מלא עם הנהלת החברה והעובדים, עם מינימום הפרעה ליום העבודה השוטף (ניתן גם להחליט על פעילות שכולה תתקיים מעבר לשעות העבודה)

  • המודל ושיטת העבודה הייחודיים, מאפשרים לנו לתפור את החבילה המתאימה לכל ארגון ולכל תקציב.

  • ניסיון רב בהבנה של האתגרים הלוגיסטיים של כל ארגון ועם אוכלוסיה מגוונת (דרג ניהולי, עובדי משרד, עובדי שטח, ועוד..)


תוצאות שמדברות בעד עצמן
עובדים בריאים == ארגון בריא!!




    • העובדים מרוויחים אורח חיים בריא יותר שמיטיב את חיי היום יום שלהם – ברוב המקרים הצורך מגיע מהעובדים אשר רוצים לעשות שינוי חיובי באורח חייהם.

    • הארגון מרוויח עובדים מרוצים יותר, אפקטיביים יותר ובעלי רמת תפוקה גבוהה יותר.

    • בשורה התחתונה, הארגון מרוויח תפוקה גבוהה יותר, אקלים ארגוני טוב יותר וחסכון כספי משמעותי לטווח ארוך.



 


אורנה בר-עוז
מאמנת אישית וארגונית לתזונה נכונה ואורח חיים בריא




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב