דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים להגנת המחשב מאובטח ומסודר 

מאת    [ 13/04/2011 ]

מילים במאמר: 681   [ נצפה 2107 פעמים ]

 

מחשב חדש הוא חגיגה, אולם כדי לשמור עליו כחדש צריך לבצע מספר פעולות שיעזרו לשמור עליו מבחינה פיסית, על המידע המאוחסן בו ועל איכות תפקודו. על מנת שהמחשב ימשיך לשרת אותנו זמן רב יש לדאוג לניקיון וסדר, גם במידע השמור בו וגם על חלקים המכנים ואלקטרוניים. כדי לדאוג שהמידע ישרת אותנו, ואותנו בלבד, יש לדאוג לאבטחת המידע שבו ולהגן עליו מפני וירוסים ומזיקים שונים.
אבטחת מידע ופעילות המחשב.

נושא אבטחת המידע חשוב במיוחד למחשבים המשרתים עסקים, אולם כל בעל מחשב חייב להכיר מספר פעולות בסיסיות שיאפשו לו להגן על המידע ועל המערכות המותקנות במחשב. ניתן לחלק את תחום אבטחת המחשב למספר רכיבים עיקריים:


    • הגיון בריא – אומרים שאנשים חכמים אינם נכנסים לצרות שאנשים אינטילגנטים יודעים לצאת מהן. הדבר נכון במחשבים כמו שהוא נכון בחיים. הימנעו מביקור באתרים הנראים לכם חשודים, ואל תפתחו דברי דואר מאנשים שאינכם מכירים. גם אם אתם מכירים את האדם ששלח לכם את הדוא"ל אבל הדוא"ל נראה חשוד – במיוחד אם הוא מכיל קישורים או קבצים מצורפים, אל תתפתו ללחוץ על הקישור או לפתוח את הקובץ המצורף. הפעילו את אותו שיקול הדעת גם לגבי קישורים וקבצים המגיעים אליכם בדרכים אחרות כגון סקייפ או מסנג'ר.
    • הישארו מעודכנים – דאגו לעדכן את כל התוכנות כאשר יוצאים עידכוני תוכנה. נושא זה חשוב במיוחד לתוכנות בהם אתם מרבים להשתמש כגון מערכת ההפעלה או אופיס. התקינו את העדכונים החשובים והמנעו להתקין רכיבים לא נחוצים או לא כאלו המוגדרים כאופציונאלים.
    • שימוש בתוכנות ייעודיות – תוכנות ייעודיות כגון אנטי וירוס טוב ידאגו לשמור על המחשב שלכם מפני וירוסים נכנסים וגם לנקות אותו מוירוסים שהצליחו להסתנן. דאגו להתקנה של אנטי וירוס טוב ומהימן, ועדכנו אותו בתכיפות. הפעילו בדיקת וירוסים באופן קבוע אחת לתקופה, למשל שבוע. תוכנות נוספות שיכולות לעזור בשמירה על המחשב הן חומות אש, מסנן ספאם לדוא"ל, ואנטי רוגלות. הפעילו רכיבי תוכנה הקיימים בדפדפנים ובמערכת ההפעלה כדי לספק שכבת הגנה נוספת למחשב. גם נתב אלחוטי כולל שכבות הגנה בדמות סיסמאות והצפנות שונות.
    • שימוש בסיסמאות – אפשר להשתמש בסיסמאות כדי להגן על מידע רגיש כגון קבצים מסוימים המאוחסנים במחשב. אם בחרתם להשתמש בסיסמה, וודאו כי קשה לפענח אותה. אורך טוב של סיסמה הוא בין 6-10 תווים, והיא כוללת אותיות ספרות ותווים מיוחדים. סיסמה טובה לא קל לנחש אותה: 1234, שם הילד, או password הן סיסמאות לא טובות. אם הפרטיות חשובה לכם, אל תתנו לדפדפן לזכור את הסיסמה בשבילכם, ואל תשתמשו באותה הסיסמה עבור כל האתרים. המדקדקים גם יחליפו סיסמה אחת לתקופה.

ניקיון המחשב והחומרה
מחשב, ככל מכשיר אחר, יפעל טוב יותר במידה וחלקיו יתוחזקו בצורה טובה. שני החלקים העיקריים להם יש לדאוג הם המסך והמקלדת.
אפשר לקנות ערכת ניקוי מסך בחנויות המחשבים. אם ברצונכם לנקות את המסך, השתמשו רק בערכת ניקוי ייעודית עבורו – "ניקוי" באמצעות האצבעות או בגד עלול לפגוע במסך, ובעיניכם.

מקלדת ניתן לנקות באמצעות ספוג פלא יבש או מברשת קטנה (כמו זו המשמשת לניקוי מכונות גילוח ותספורת). גם הפיכת המקלדת וניעורה יקטינו את מידת הלכלוך המצטבר בין המקשים. בכל מקרה המנעו מלהרטיב את המקלדת. גם עכברים זקוקים מדי פעם לניקוי טוב. הפכו את העכבר ונקו את שאריות האבק והלכלוך שהצטברו על רגליות העכבר הבאות במגע עם משטח העבודה.
אפשר להשתמש בשואב אבק מיוחד כדי לנקות את המקלדות ופתחי האוורור במחשב. ישנם כיום שואבי אבק המופעלים באמצעות ה- USB המיועדים למטרה זו בדיוק.

ניקיון וסדר במידע
במהלך העבודה עם המחשב תתקינו עליו תוכנות שונות ותיצרו קבצים. דאגו לשמור על סדר בקבצים שיצרתם על ידי שימוש מאורגן במבנה התיקיות ההיררכי. קבצים בהם אין לכם יותר שימוש גבו על גבי DVD או דיסק גיבוי ומחקו מהמחשב. גם תוכנה שהתקנתם ואינכם עושים בה עוד שימוש – דאגו להסירה. אל תשכחו לאחר המחיקה לנקות גם את סל המיחזור. ככל שתקפידו על נושא זה תתקלו במספר קטן יותר של בעיות שמקורן בצפיפות וחוסר מקום על הדיסק הקשיח.

למנוסים שבכם רצוי להכיר גם את התהליכים הרצים על המחשב. כאשר אתם נתקלים בתהליך שרץ ללא אישור תוכלו להפסיק את פעולתו באמצעות ה- Task manager. יחד עם זאת חשוב לזכור כי תהליכים רבים פועלים במחשב ברקע ונדרשים על ידי מערכת ההפעלה וכו'.
המחשב יוכל לשרת אותכם שנים רבות באמינות, דיסקרטיות, ומהימנות - אם רק תקפידו לשמור עליו כראוי.

אם אתם מעוניינים במידע נוסף, צרו איתי קשר במספר 054-3103028 או דרך האתר שלי: http://galplus.com.

 

שמי רוני גל, אני תושב תל אביב, טכנאי מוסמך מטעם מיקרוסופט, איש מחשבים למעלה מ – 10 שנים. זריז, אמין ומנוסה לפתרון תקלות מחשב.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב