דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עבודת המאמן בענפי הכדור - שליטה ותסכול 

מאת    [ 26/08/2007 ]

מילים במאמר: 570   [ נצפה 2296 פעמים ]

למאמן בענפי הכדור שליטה מוגבלת. מצפים מהם שקבוצותיהם ינצחו במשחק (...כל משחק...) והם עלולים להיות מפוטרים או להיחשף לביקורת קשה של ההנהלה (..המאמן מקבל גיבוי...), האוהדים והשחקנים כאשר קבוצותיהם אינן זוכות בניצחון הנכסף. למעשה, למאמן שליטה מוגבלת בלבד על תוצאות המשחק. המאמנים יכולים לעשות כמיטב יכולתם כדי שקבוצתם תנצח. הם יכולים לתכנן אימונים ברמה גבוהה, לפתח תרגילים מבריקים ומהלכים מיטביים ולהציב שחקנים בעמדות המתאימות והקריטיות, אך בסופו של יום השחקנים הם שעומדים על המגרש, מבצעים את ההנחיות ומתמודדים עם היריב. ענפי הכדור התחרותיים מציבים בפני אנשי הצוות המקצועי ובראשם המאמן קשיים וסיטואציות הגורמים לתחושות של חוסר ודאות ויכולת שליטה מוגבלת בתוצאות המשחקים. השקעת מיטב כוחם ומרצם בהדרכה והכשרת השחקנים מחד, וחוסר שליטה מוחלטת בתוצאות, מאידך. לפיכך, רגש התסכול וחוסר אונים גדל ומתעצם תחת ביקורתם של עמיתים, הנהלה ואוהדים. האימון ממוקד התוצאה Sport Coaching מאפשר בתהליך מובנה לצוות המקצועי ולמאמן לפתח מיומנויות והרגלים של חשיבה ושל פתרון בעיות להתמודדות ראויה עם סיטואציות מעין אלה. מרכיבי אי הודאות מרכזיים ובעייתיים, למשל, יכולת, כשירות וריכוז השחקן או לחילופין, שופט עוין או חלש מקצועית, כל אלה משפיעים על התוצאה ומפחיתים לעין ערוך את שליטת המאמן בהם ועלולים להביא לתופעות פיזיות ורגשיות קשות. במאמר נבחן את הקשיים המהותיים בעבודת המאמן בענפי הכדור ונציע כלים להתמודדות עם אותו חוסר וודאות ושליטה. . חוסר היכולת להשפיע על השגת אפקטיביות הוא מרכיב מנטאלי משמעותי הגורם לתחושת תסכול וחסר ודאות. תחושת שביעות רצון וסיפוק הנובעת מהצלחה בהשפעתנו על תהליכים ומהלכים בשדה המשחק עלולה להשתנות במרכיבים ומינונים דומים אך הפוכים כתוצאה לחוסר ודאות ותסכול מאי השפעה. אם המאמן בענפי הכדור סבור שיש לו שליטה מועטת בתוצאות משחק מסוים או בעונה שלמה, הוא עלול לייצר תחושות דיכאון וחוסר אונים. לעיתים נחווה התפרצויות כעס, צעקות ולחצים פיזיים בהמשך למהלך המשחק עצמו ובודאי בהמשך לתוצאות ירודות במשחקים והתמודדויות . המאמן חווה שחיקה ותסכול עקב דרישות מנטאליות ורגשיות קיצוניות להן הוא נחשף במגעו עם האנשים הסובבים אותו. למרכיב יחסי האנוש דומיננטיות רבה בעבודת המאמן, הנטייה לשחיקה. דרישות רבות ומורכבות, תחרותיות, חוסר במשאבי זמן, שפה וכישורים יוצרים העצמה של תחושת הריחוק, ניכור, עלבון אישי ועייפות כרונית עד תחושת "הרמת ידיים" והודאה בכישלון. השחיקה עלולה לקצר את הקריירה המקצועית של המאמן בענפי הכדור, במילים אחרות לגרום לסיום עבודתו של המאמן טרום זמנו. המודעות של מרבית המאמנים הותיקים להשפעתם המצומצמת על הישגי קבוצתם קיימת , אך אינה באותה מידה להשפעת חוסר הוודאות והשליטה בתוצאה על תפקודם המנטאלי ואף הגופני.

האימון ממוקד התוצאה Sport Coaching מאפשר דיון בתבניות המחשבה וההתנהלות של המאמן בענפי הכדור, גיבוש כיוונים חדשים ושונים -

 א. כלים וטכניקות התמודדות למאמנים חדשים ו/או צעירים הצעירים. למשל, עבודה עם מאמן ותיק ומנוסה או הבאת יועץ מומחה בתחומו להדרכה והכשרה.

ב. הפנמה עם המוגבלות שבשליטה בשדה המשחק. זיהוי הגורמים שאינם בשליטת המאמן כגון, פציעות שחקנים, שחקנים ש"אינם פוגעים", תנאים פיזיים של המגרש, מזג אויר, שופטים אך תמיד יהיו חלק מה"אחריותו" המקצועית. קבלת המוגבלת והכרה בקיומם של קשיים היא פסיעה משמעותית בפיתוח תובנות הולמות.

 ג. התמקדות בעוצמות ובגורמי ההשפעה שבתחום אחריותי ויכולתי. הכנה גופנית, תרגול וסימולציות של מצבים ריאליים משדה המשחק, ניתוח יכולות היריב, משחקי אימון, מנוחה ודמיון מודרך, גיבוש מטרות מוגדרות וברורות לרבות מדדי הצלחה ריאליים.

 האימון ממוקד התוצאה Sport Coaching מאפשר למאמן לשלב תוכנית מנטאלית מפוקחת וארוכת טווח אשר תיתן בידיו כלים ואינדיקציה לאבחן את מצב השחקן והקבוצה ולקדמם במקביל מיעדים המקצועיים.

ד. שיתוף, ביזור ושקיפות הם כלים נוספים העומדים לרשות המאמן בהתמודדות עם חוסר הוודאות והשליטה בהתנהלות המשחק, למשל, הקפטן הוא המאמן על המגרש, השוער הוא המציב את ה"חומה" בבעיטות עונשין, הותיקים תומכים בצעירים, המקומיים מסייעים לשחקני הרכש.

 ה. התמקדות בעיקר, ולאו דווקא בטפל גם אם הוא רעשני ומושך תשומת לב ואנרגיות.

הכותב, משה שחר, סוציולוג ארגוני M.Aמוסמך אוניברסיטת חיפה בפיתוח קריירה ומשאבים אישיים, מאמן מומחה Mci.
Coaching Sport Interpersonal & Team
במרכז הבינתחומי לספורט 'שיאים', אוניברסיטת תל אביב.
ראש תחום הספורט באיגוד הישראלי
ל- Coaching וייעוץ ארגוני , איק"א
נייד ? 057-2504111
צור קשר: shachar_moshe@walla.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב