דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפוגרפיה - פונטים ושימושם 

מאת    [ 07/04/2011 ]

מילים במאמר: 557   [ נצפה 3227 פעמים ]

 

טיפוגרפיה = אומנות עיצוב וסידור הדף, האותיות, הטקסטים . בטיפוגרפיה אנחנו בוחרים את הפונט, הגודל , המרווח , משקל הפונט  , אורך השורה וכד’  וכל זאת במטרה להעביר בצורה הטובה ביותר את המסר אותו רוצים להעביר. 

הטיפוגרפיה מעבירה באמצעות הצבע, הפונט , הגודל , המיקום את המסר החבוי והגלוי וע”י עיצוב גרפי נכון, גורמת לצופה להתמקד במה שרצה המעצב.... 

 

איך עושים את זה נכון ? 

בחירת הפונט : 

הפונט הוא בעיקרו כלי תקשורתי , דרך תקשורת בין בני אדם. כאשר בוחרים  פונט יש להבין מה המסר אותו רוצים להעביר.

 

לדוגמא - מסר של חדשנות,  זרימה, נשיות, חוזק וכיוצ”ב ולפי זה נבחר את הפונט המתאים לדוגמא – כדי להעביר מסר של חדשנות , לא נשתמש בפונט תנ”כי כגון רש”י. הפונטים  הקיימים במע’ המקורית (אופיס) מוגבלים והפונט השמיש והקריא ביותר הינו "ARIAL" בעברית . באנגלית יש מבחר פונטים רחב יותר והמומלץ ביותר, לדעתי, הינו "Century Gothic". 

 

היתרון:

א. הוא פונט חינם ב. אין הגבלת רישיון וג. כל מי שמקבל את המסמך ,  יוכל לראות פונט זה. 

 

החיסרון : 

כמות הפונטים במערכת מאוד מוגבלים, הם אינם “מיוחדים” וקשה להעביר את המסר באמצעותם. 

 

כדי להשתמש בפונטים אחרים ישנן שלוש אפשרויות נוספות : 

1. רכישת פונטים – ישנם מס’ אתרים ברשת שניתן לרכוש באמצעותם פונטים 

    היתרון - מבחר גדול מאוד של פונטים מעוצבים , מיוחדים שמתאימים לכל  דבר ודבר. השימוש חוקי ולכל מטרה (גם לשימוש  מסחרי). 

   החיסרון – עלות הפונטים , לא ניתן להעביר לגורמים אחרים                                               

 

 2. הורדת פונטים מאתרי שונים ברשת , מדובר על פונטים שהיוצרים שלהם נכונים לתת שימוש חופשי . 

    יתרון – חינם, כל אחד יכול להוריד פונטים אלו מכל מקום ומכל מחשב

    חיסרון – אסור לשימוש מסחרי , במידה ורוצים להשתמש בפונטים אלו לשימוש מסחרי , יש לפנות ליוצר הפונט.

 

3. הורדת פונטים מאתרים המיתרים שימוש מסחרי בחלק מהפונטים

    יתרון – חינם  לחלק מהפונטים , כל אחד יכול להורידם מכל מקום ומכל מחשב

    חיסרון – יש לשים לב לאיזה מטרה התיר היוצר את השימוש (בחלק מהמקרים יהיה רשום למטרה פרטית בלבד ובחלק יותר              השימוש גם למטרה מסחרית) 

לפני שבוחרים פונט, יש לחשוב למה הוא מיועד – האם הוא מיועד למודעה,  למסך לכרטיס ביקור וכד’ , האם יש  הרבה טקסט, כיצד הוא זורם, האסתטיקה שלו, הצורניות וכד’. 

ישנם פונטים שאינם מתאימים למלל רב , לדוגמא- פונט כתב יד כאשר הוא נמצא במלל רב מעייף את הקורא ואינו קריא דיו. מתאים להשתמש בפונט כתב יד למשפט אחד או שניים והוא נכון כאשר רוצים לתת “מגע אישי” למסר. 

כדי לדעת אם הפונט מתאים , כדאי להתנסות בו (אם ניתן) ולאחר שעושים  ניסוי וטעייה , לראות אם הוא מתאים ונראה טוב (לדוגמא – כאשר רוצים לעצב מצגת, כדי לבדוק מס’ פונטים שונים ולראות באיזה פונט רואים הכי ברור ,הכי נוח לקרוא אותו  והוא משתלב עם הרבה טקסט). 

באופן כללי , מומלץ לא להשתמש ביותר משניים שלושה פונטים שונים באותו עיצוב. 

את ה”משחק” אפשר לעשות באמצעות המשקלים השונים : 

BOLD / בולט - נועד להבליט , לכותרת 

REGULAR  / רגיל - לטקסט רץ – התוכן לדוגמא 

LIGHT   / קל – עוביו דק יותר מהרגיל 

ITALIC  / איטלקי / נטוי-  מצביע על נאמנות למקור , לדוגמא – ציטוט.  יש לשים לב שהוא אינו קרי במיוחד ולכן יש להשתמש בו רק במקומות הנחוצים . 

קו תחתון – משתמשים בו בעיקר לקישוריות (לינק) לא מומלץ להשתמש בו בהרבה טקסט, מקשה על הקריאה. 

 

וכך, להבליט, להדגיש, לייחד אותיות ומילים מסוימות, כדי להעביר מסר מסויים. 

 

 

 

true colors - סטודיו לעיצוב גרפי, מצגות, קריאיטיב




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב