דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על אסנה 

מאת    [ 07/04/2011 ]

מילים במאמר: 904   [ נצפה 3228 פעמים ]

 

אסנה - תנוחה ביוגה

 

ליוגה תפקיד מרפא, בנוסף על המונע. מטרתה היא לפתח סימטריה,קוארדינציה,ועמידות בגוף. היא מעודדת את האברים הפנימיים לפעולה הרמונית.  יוגה היא תהליך טיפולי נאטורופאטי.

 

הגוף והמח פעלים בשיתוף תמידי ונמצאים במתח תמידי בעומדם מול קשיי החיים. תנוחות היוגה ופראנאיאמה עוזרות לתפקוד המח, העצבים ועמוד השדרה.

מח עייף משפיע על המערכת כולה. מתח תמידי זה יוצר חרדה ודאגה. לתנוחות היוגה יש השפעה מרגיעה על העצבים והמוח ובכך הופכת התודעה שקטה ורעננה.

אז מה היא בעצם אסנה?

בתרגום פשוט - תנוחה פיזית, מנח של הגוף במרחב.

הגדרה מקיפה ועמוקה יותר של ב.ק.ס. איינגאר למושג אסנה היא:

" שלמות הצבת הגוף כמכלול תוך שיתוף הנפש והתודעה."

 

לכל תרגול פיזי שתי פנים-פן תנועתי ופן פעולתי. אסנות מאמנות את החלקים הקידמיים, אחוריים, צדדים, ופנימיים של הגוף באופן שווה. כל תנוחה היא ישות שלמה שבה על כל חלק בגוף למלא תפקיד ייחודי, ואף חלק אינו נשכח.

גם אם למראית עין נראות  תנוחות היוגה סטאטיות , בהופעתן החיצונית, ;הן מלאות בדינאמיקה פנימית.
ישנו הבדל עצום בין יוגה ופעילות פיזית אחרת. אסנות הן פסיכופיזיולוגיות הן מפתחות מודעות גופנית, מודעות פנימית וגם מייצבות את התודעה. תוך תרגול יוגה מתפתחת מודעות עמוקה יותר המובילה לשקט.

תנוחות היוגה,אמנם, מפתחות שרירים ומייצרות גמישות ותנועת הגוף הופכת חופשית יותר,אבל הן נוגעות במקומות עמוקים יותר ומגיעות אל הגוף הפיזיולוגי ואל האיברים החיוניים הפנימיים.הן מחזקות ומחיות איברים כמו הכבד, הלבלב, המעיים, הריאות והכליות. כל אסנה עובדת על המערכת כולה .

 

התועלת שבכל משפחת תנוחות:

 

תנוחות עמידה - תנוחות העמידה מלמדות אותנו איך לעמוד בצורה נכונה ומאוזנת. תנוחות העמידה מתקנות את המבנה, הן מפתחות רגישות ליציבה, ולחלוקה נכונה של משקל הגוף על הבסיס - על כפות הרגליים והרגליים. מתוך התרגול של תנוחות עמידה, אנו לומדים איך לחלק את המשקל בצורה נכונה בטווח גדול של תנועות (של הרגליים, האגן, הגו והזרועות), מבלי לזעזע את כל הגוף ותוך שמירה על יציבות.
תנוחות העמידה הן התנוחות הבסיסיות ביותר, הן נועדו ליצור קודם כל גמישות ולאחר מכן להפוך את הגוף לחזק ויציב. תוך כדי רכישת מיומנות בתנוחות העמידה נוצרת התשתית לתרגול של כל הקשת של תנוחות היוגה. תנוחות עמידה מאפשרות הכרות עם השכבה החיצונית של הגוף (השכבה הפיזית). בתהליך זה מתפתחת בשלב הראשון היכולת להפריד בין האברים השונים: הזרועות, הרגליים, אצבעות הידיים, אצבעות הרגליים, פרקי כף היד, מפרקי הקרסול, מרפקים, ברכיים, בתי שחי, מפשעות. בהמשך המתרגל רוכש את הקואורדינציה הנדרשת ולומד לחבר בין התנועות של האברים והמפרקים השונים שבגופו.
בתרגול תנוחות העמידה, המתרגל לומד קשת רחבה של תנועות מגוונות שכלל לא היה מודע אליהן. תנוחות העמידה ביוגה כוללות את כל המצבים של עמוד השדרה כשהוא מאוזן או ניצב. הן כוללות התארכות צדית, התארכות קדימה, התארכות לאחור והתארכות תוך כדי פיתול. עוד נלמדים בשלב זה מגוון תנועות שריר כגון: כיווץ, מתיחה, הרחבה וסיבוב. תנוחות העמידה מפחיתות נוקשות מהרגליים, ממפרקי האגן ומהכתפיים. כפות הרגליים הופכות גמישות, הקרסוליים מתחזקים והחזה נפתח.
מתוך ההיכרות והרגישות המתפתחות בתרגול לאברי הגוף ולמפרקים השונים ומתוך ההתנסות בטווח תנועות הולך וגדל מתפתחות מיומנות ואינטליגנציה. אלה מובילות את המתרגל אל עבר הבנה עמוקה יותר של הגוף ושל עצמו.

 

תנוחות ישיבה - תנוחות ישיבה ביוגה יוצרות חופש בתנועת הברכיים, מפשעות, קרסוליים וכפות הרגליים . מועילות לאברי הרבייה ומערכת השתן. מטפלות באי סדירויות של המחזור. מטפלות בברכיים, מפרקי הירכיים ונוקשות בקרסוליים וכפות הרגליים. משקיטות את המוח ומפחיתות מתח חרדה .

 

כפיפות קדימה- כפיפות קדימה מאזנות את פעילות הכבד, הכליות והמעיים.
הן עוזרות בתהליך העיכול. זרימת הדם באגן ובאברי רבייה משתפרת. האברים הפנימיים של הבטן שומרים על חיוניותם. כפיפות קדימה משפרות את זרימת הדם לבלוטות יותרת המוח, האצטרובל, בלוטת התריס , פעולת בלוטות יותרת הכלייה והלבלב מתאזנת.
כפיפות קדימה מרגיעות את מערכת העצבים והמוח, מפחיתות מתח ומאמץ, ומרעננות פיזית.

 

כפיפות לאחור- הקשתות-  מגמישות ומחזקות את עמוד השדרה, שומרות על עירנות וגמישות הגוף, הגב מרגיש חזק ומלא חיים. מחזקות את הידיים ומפרקי כף היד, יוצרות וויטאליות , אנרגיה וקלילות.

איזור האגן נפתח, ובריאותם של אברי הרבייה נשמרת, הסרעפת נפתחת והלב זוכה לעיסוי עדין ומחזק, שרירי הבטן מתארכים והחזה נפתח.

 

פיתולים ביוגה - מעודדים ומשפרים את תנועתיות הגב, מספקים דם לדיסקים, מטפלים בבעיות של נוקשות ומתח בצואר ובכתף, מפחיתים נוזלים במעברי הסינוסים ותעלת השמע, מפחיתים כאבים בצואר, כתף וגב. פיתולים ביוגה, "שוטפים" את בלוטות האדרנל. פעילות נמוכה של בלוטת האדרנל אופינית לנשים בגיל המעבר, וזו הסיבה העיקרית לירידה ברמות האנרגיה. גירוי של הבלוטות מעניק אנרגיה גדולה יותר.פיתולים ביוגה, סוחטים ומותחים את הדפנות הצידיות של הלב, הם דוחסים ומותחים את כלוב החזה ובכך מבטיחים פעילות לבבית מצוינת. הסרעפות של האגן והחזה הופכות להיות אלסטיות יותר בעקבות תרגול פיתולים , ובעקבות זה חל שיפור בסירקולציה בכל הגוף.

פיתולים משפרים את הסירקולציה באברי האגן והבטן וזה מתוך פעולת הסחיטה והשטיפה שהם יוצרים. הסירקולציה של נוזלי הגוף משתפרת, ושומרת את הגוף הפנימי רך וגמיש כמו של תינוק.

הפיתולים מקלים על בעיות שדרה, מפרק ירך ומפשעות. המפרקים הבין חוליתיים בעמוד השדרה מתגמשים, ולחץ ודחיסה על הדיסקים מופחת. גם אם ישנה כבר פריצת דיסק, ניתן לחוש בהקלה של הלחץ על עצבי השדרה.

 

תנוחות הפוכות - עמידת כתפיים והווריאציות שלה ( saravangasana ) ועמידת ראש והווריאציות שלה (sirsasana) הן פיסגת התרגול ויש לתרגל אותן מידי יום. הרבה בעיות גופניות ומנטאליות נרפאות בעקבות תרגול תנוחות הפוכות. הן מעודדות טיפוח גישה של אי- היצמדות ( non-attachment) ואיפוק. עמידת ראש ועמידת כתפיים- פיסגת התרגול היוגי.
מעודדות זרימת דם בריאה לתאי המוח ובלוטות יותרת המוח והאיצטרובל.
משפרות את השינה, הזיכרון, ומעודדות את חיוניות הגוף והמינד; אם מתרגלים אותן באופן נכון וקבוע.מרפאות עצירות, משרות שלווה ומרוממות את הרוח.שומרות על בריאותן של המערכת האידוקרינית והלימפטית.

 

המרכז ליוגה הוא מרכז ללימוד, מחקר והוראת תרבות היוגה הפועל מזה עשר שנים בנוה צדק. הוא הוקם מתוך כוונה להוות מרכז ללימוד איינגאר יוגה על היבטיה השונים והרחבים. האתר מרכז מאמרים רבים על יוגה, ומכיל מידע על המרכז. המרכז ליוגה, נווה צדק, תל אביב יוגה | איינגאר יוגה | שיעורי יוגה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב