דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמחייה מלאכותית: חיקוי, שיפור ושליטה 

מאת    [ 06/04/2011 ]

מילים במאמר: 457   [ נצפה 2457 פעמים ]

השימוש בסוגים השונים של צמחייה מלאכותית כאלמנטים עיצוביים בחללים שונים מוכרת ודאי לרובנו. אנחנו רואים את הסוגים השונים של הצמחייה הזו במקומות רבים: בחדרי המתנה של רופאי עיניים, ברחבי מרכזי קניות גדולים וקטנים, באולמות הכניסה של בניינים ובמשרדים לא מעטים. גם אנשים פרטיים משתמשים בסוגים השונים של צמחייה מלאכותית בשביל לעצב או להשלים את העיצוב הביתי: מאגרטל של פרחי משי או קערה של פרות מלאכותיים ועד עצים מלאכותיים בחצר או בכניסה לבית. כדי לעשות שימוש באלמנט עיצובי זה כדאי לנו להבין מה מבטאת, מבחינה סמלית, צמחייה מלאכותית. כך נוכל להבין טוב יותר מתי השימוש בה הוא נכון ומתאים ומתי השימוש בה עלול להיות צורם, לא נכון וגורם עיצובי לדיסהרמוניה בחלל המעוצב.

כאשר אנחנו עושים שימוש באלמנטים עיצוביים כדי לעצב חלל נתון אנחנו אולי שמים לב לצבעים ולצורות אבל לעיתים אנחנו שוכחים שאלמנטים שונים - כמו כל חפץ שאנחנו מייצרים ועושים בו שימוש - הם בעלי משמעות תרבותית. כאשר אנחנו רואים חפץ כלשהו אנחנו מגיבים אליו והוא מעורר בנו תגובה מסוימת. כאשר אנחנו משתמשים בכל סוג של צמחייה מלאכותית הרי שהתגובה שהוא מעורר איננה זהה לתגובה שמעוררת צמחייה רגילה, טבעית. התגובה איננה דווקא שלילית יותר או חיובית יותר אלא היא פשוט שונה. חלל שבו אנחנו מניחים צמחייה מלאכותית כדי לעצב אותו מקבל אופי שונה מחלל שבו אנחנו עושים שימוש במיני צמחייה טבעית. החלל מושפע מהאלמנטים שבו כמו מטבח שמופע מריח האוכל המתבשל בו.

צמחייה מלאכותית מבטאת במהותה דחף תרבותי מאוד חזק של התרבות האנושית: הרצון לשלוט בטבע. צמחייה מלאכותית היא למעשה חיקוי של הטבע - מעשה שהאדם עושה כדי לקחת מהטבע את מה שהוא יכול אבל להימנע מדברים אחרים שמביא עימו הטבע. צמחייה מלאכותית היא בעלת היתרונות של הצמחייה הטבעית: היא יפה, היא צבעונית, היא מעוררת קונוטציות של טבע, של הרים ויערות ושל שדות פתוחים. בו בזמן, צמחייה מלאכותית היא חסרת החסרונות השונים של הטבע: היא לא קמלה, היא לא צריכה טיפול, היא לא מלכלכת. כך היא מבטאת את השליטה של האדם על הטבע. השליטה המוחלטת המושגת על-ידי שליטה במה שאנחנו לוקחים ומה שאנחנו משאירים מאחור.

כיוון שיש מהות של שליטה בכל הסוגים של צמחייה מלאכותית הרי שמהות זו גם מוקרנת ממנה על הסביבה שבה היא מונחת. שליטה יכולה להתפרש בדרכים שונות. כך ניתן באמצעות צמחייה מלאכותית להכניס מעט סדר בחלל שבו פועלים אלמנטים של חוסר סדר. כיוון שהיא משתלבת היטב בסביבה א-סימטרית, צמחייה מלאכותית יכולה לאזן את שאר האלמנטים הא-סימטריים שבסביבתם היא נמצאת וליצור עיצוב א-סימטרי אבל כזה שנמצא תחת שליטה. על-ידי שימוש יותר מסיבי במינים שונים של צמחייה מלאכותית ניתן גם ליצור עיצוב מוצק ובעל שליטה מוחלטת על החלל שמשדר סדר באמצעות עיצוב.

השימוש במינים השונים של צמחייה מלאכותית בהחלט יכול להוסיף לכל עיצוב של כל חלל. עם זאת ראוי להבין את ההשפעה שלו על החלל ועל האנשים שנעים בחלל הזה כדי לעשות בו שימוש נכון שישיג עבורנו את התוצאות הרצויות.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב