דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התערבות ממשלתית בערכים תזונתיים? כבר לא מדע בדיוני.... 

מאת    [ 22/08/2007 ]

מילים במאמר: 536   [ נצפה 3209 פעמים ]

כיצד יכולה הממשלה להביא לירידה במשקל באוכלוסיה? הצעד הראשון הינו מכירת מזון בריא יותר לציבור. בכתבה הבאה תוכלו ללמוד על המלצות איגוד הרפואה האמריקאי

ד"ר אסנת רזיאל

לאחרונה פירסם איגוד הרפואה האמריקאי את משנתו החדשה בנוגע לאימוץ מדיניות למניעת השמנת יתר. תכלית ההכרזה נועדה ל"תקוף" באופן ישיר גורמים התורמים להשמנה בקרב האוכלוסייה האמריקאית. גם ישראל, שאחוז ההשמנה עולה בה בהתמדה, מומלץ שתאמץ המלצות אלו.

"בחירת מזון מושכלת, והגברת הפעילות הפיזית הן שתי פעולות פשוטות שהאוכלוסייה כולה יכולה ליהנות מתוצאותיה" גורס חבר המנהלים של הארגון. כוונתו של האיגוד ברורה, לא מדובר ביציאה של הכרזות כלליות לאוכלוסיה אלא בלחץ פוליטי על קבוצת יצרני המזון לאמץ את המלצות התזונה של המומחים ולגרום לשינוי ולהגברת מודעות ציבורית צרכנית שתאלץ את היצרנים להיפטר מקווי יצור מזיקים בעלי ערכים תזונתיים נמוכים.

אחת ההצלחות הגדולות שרשם לעצמו האיגוד באחרונה, שהשפעתה ניכרת גם מעבר לים, היא המלחמה בשומן הטרנס והחלפתו בשמנים בריאים יותר. המלחמה, שהכריז הארגון על אחד מסוגי השומן הפופולאריים ביותר בתעשיית המזון האמריקאית, הוכתרה בהצלחה כלל עולמית. העיר ניו יורק אסרה בחקיקה מקומית את השימוש בשומן טרנס באופן גורף בתעשיית הג'אנק פוד בעיר.

ההיענות הצרכנית לאיסור על שימוש בשומן טרנס, שומן שהשפעותיו על האצת התפתחות מחלות לב והסתיידות עורקים מוכחת, הפתיעה אפילו את האיגוד עצמו. בתוך זמן קצר, מוצרים רבים אשר נהנו מפופולאריות במשך עשרות שנים ואשר הכילו בתוכם את רכיבי שומן הטרנס, רשמו ירידה דרסטית במכירות ואילצו את היצרנים לצאת בגרסאות חדשות שהכילו שומנים אחרים שהוגדרו כבריאים יותר על ידי האיגוד.

את ההשפעה הדרמטית ניתן היה להרגיש אפילו בישראל ויצרני מזון זריזים מיהרו להדביק כתוביות על גבי מוצרי מזון בסגנון "ללא שומן טרנס". באופן אירוני, המדבקות הודבקו על גבי מוצרים ישראלים שלא עשו כלל שימוש בשומן זה, מה שמוכיח כי המלצות האיגוד האמריקאי משפיעות על תעשיית המזון, החוששת כל כך לאבד את נתח השוק שלה בקרב צרכני מזון הבריאות.

הקרב החדש של איגוד הרפואה האמריקאי מתרכז בהעברת תקנה, אשר תחייב את רשתות המזון המהיר להצמיד מדבקות של ערכים תזונתיים על מוצרי המזון. המדבקה תפרט בנוסף לערכים הקלוריים גם את הערכים התזונתיים. המשוואה פשוטה: קריאה שכזו לרשתות המזון תאלץ אותן להגביר את מאמציהן להעלאת הערכים התזונתיים במזונות שהן מייצרות, רק מעצם הבקשה לחשיפתם.

התערבות ממשלתית בתהליכי יצור המזון, קביעת ערכים תזונתיים והרכבי המזון המיוצר, כל אלה מהוים מפתח לשינוי תפיסה בקרב יצרני המזון וכן תורמים להגברת המודעות לתזונה בריאה בקרב הצרכנים.

שני התהליכים הללו מזינים אחד את השני. העמימות המפורסמת של יצרני המזון, אשר מסתפקים ברישום הרכב המזון הנדרש מהם על פי חוק על האריזות, היא היום האויב הגדול ביותר, כפי שרואה זאת איגוד הרפואה האמריקאי, בדרך לחינוך הצרכן הנבון.

המלצות האיגוד נתמכות גם על ידי המערכת הממשלתית, אשר מתערבת ופעילה יותר בקביעת הרכב המזון והערכים התזונתיים שלו.

גישה אקטיבית זו אמנם מעוררת את חמת יצרני המזון הגדולים, אולם היא פתרון ראוי והגיוני.

בישראל, עדין לא מורגש לחץ ציבורי להתערבות ממשלתית בתהליכי יצור המזון, אבל נדמה כי גם כאן, ציבור צרכני התזונה הבריאה עתיד להוביל את השינוי.

בעוד שרבים בקהילה העסקית אולי חוששים מהתערבות ממשלתית של ממש בהרכבי מוצרי מזון ובפיקוח הדוק יותר, הרי שיתכן שרבים מהם, לאחר שלב ההלם מגישה מהפכנית זו יבינו גם את הפוטנציאל המסחרי העצום הגלום ביצור מוצרי מזון עם תווית "בטוחה" ו"בריאה" יותר וימצאו ציבור צרכנים נאמן ומסור לערכים אלה, אשר יפצה אותם על עלויות יצור גבוהות יותר ועל התערבות שלא היו רגילים אליה קודם לכן.

אתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
http://www.hashmana.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב