דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חידושים בביטוח לאומי?! 

מאת    [ 31/03/2011 ]

מילים במאמר: 527   [ נצפה 3505 פעמים ]

עם החלפת המשמרות בצמרת בית הדין הארצי לעבודה בה ימסור כב' השופט סטיב אדלר את נשיאות בית הדין לכב' השופטת נילי ארד, משלים ההרכב במתכונתו הנוכחית עניינים חשובים שבחר לדון בהם, לפני החלפתו- ביניהם עניין ארוך שנים ומציק והוא מינוי הרופאים ע"י המוסד לביטוח לאומי לועדות הרפואיות השונות ומאידך מינוי אותם רופאים ע"י בית הדין במחלוקות שיש לאזרח עם הביטוח הלאומי תביעות וערעורים שונים להם הביטוח הלאומי הוא צד.

בשנת 1993 נדון בג"ץ 2874/93 קופטי כמאל נגד בית הדין הארצי לעבודה, בו ביקש העותר כי רופא מומחה שמונה ע"י ביה"ד ואשר כיהן בין היתר כפוסק רפואי במוסד לביטוח לאומי (רופא ועדה) לא יתמנה ע"י בית הדין בשל כך, באשר יש כאן חשש ממשי לניגוד עניינים. בשעתו, בשנת 93', הביע ההרכב של בית המשפט העליון את דעתו שיש כאן עירוב בלתי רצוי של רשויות מנהליות בקביעת הרכב וסדרי עבודה של ועדות רפואיות כאשר אותן רשויות מופקדות על הכרעה בדבר זכאותם של נכים ונפגעים לסוגיהם. מזה נובע צורך בעיצוב הסדר חקיקתי חדש ומתוקן והדבר נראה דרוש ואף חיוני. בפס"ד דין זה נאמר כי בעת מינוי מומחה ע"י בית המשפט תבחן גם חברות המועמד בוועדה המופעלת ע"י רשות שהיא צד להליך. כב' השופט ש. לוין הביע את דעתו ש"ההסדר הקיים עלול לעורר חשש שמא הרשות היא הבוחרת את שופטיה והסדר זה טעון תיקון."

מאז נשפכו נהרות דיו בדבר הקשר הלא קדוש בין הביטוח הלאומי לבין הרופאים שהוא ממנה לועדות המחליטות בעניינו, ועוד יותר מכך בנוגע לזהות אותם רופאים המתמנים בביה"ד להכריע במחלוקות בין האזרח לביטוח הלאומי והקשר בין שני הדברים. תקנה 2 (ב') לתקנות קביעת דרגת נכות עבודה (התקנות הכלליות לפיהן נקבעת נכות) אומרת: "המזכיר יזמן את הפוסק הרפואי שיהיה חבר בוועדה לפי תחום ההתמחות הרפואית שקבע הרופא המוסמך...". ה"מזכיר" בסעיף ההגדרות (סעיף 1 לתקנות אלה) הוא - "עובד המוסד שהתמנה ע"י מנהל המוסד או מטעמו להיות מזכיר...". "רופא מוסמך" הוא- "רופא אשר המוסד מינה אותו להיות רופא מוסמך..." מכאן שהוועדה הרפואית שהחלטותיה כטריבונל משפטי לכל דבר והיא מכריעה במחלוקות רפואיות משפטיות בין הנפגע לביטוח הלאומי מתמנה ע"י אנשי הביטוח הלאומי - חד וחלק!

לאחרונה הלך הרכב כב' השופט סטיב אדלר חלק מן הדרך בטיפול באותה צרימה (שלא זכתה לטיפול במשך 17 שנה ויותר, המחוקק לא התערב כאן למרות דבריו הנחרצים של הבג"צ) וניתנה הנחייה מטעם ביה"ד הארצי לעבודה כי - כהוראת נוהל, שרופאים המכהנים בוועדות לא יתמנו כמומחים מטעמו של בית הדין. לכאורה כברת דרך ואולם אין בכך כדי לשמור על העיקרון של הפרדת הרשויות וכל עוד הביטוח הלאומי הוא זה שמרכיב את הרופאים לועדות השונות, ועדות בהן הוא צד, המדובר - כמאמרו של כב' השופט מצא באותו בג"צ, ב"הליך לא תקין בו הרשות היא זו הממנה את שופטיה". נדמה שהפתרון האולטימטיבי הוא הוצאת הליך בחירת ומינוי הרופאים לוועדות הרפואיות מידיו של הביטוח הלאומי בכלל ע"י תיקון התקנות לעיל והעברת הסמכות לגוף רפואי אובייקטיבי שיוקם לצורך כך ועד אז ראוי ורצוי שייקבע נוהל שיבטיח רוטציה וריבוי תחלופה של רופאים מתוך הרשימה למקצועות השונים כדי לשמר מידה רבה יותר של אי תלות הפוסקים בביטוח הלאומי.

ועד שנגיע לחוף מבטחים עוד חזון למועד, הדבר לא יתרחש ככל הנראה (לפי תקדים קופטי כמאל), במהלך 17 השנים הקרובות!

ע. שילוני עורך דין מומחה בנזקי גוף וביטוח לאומי

 

ע. שילוני עו"ד מומחה בנזיקין ובתביעות לביטוח לאומי - 30 שנות וותק והצלחות. משרדים בכרמיאל ובחיפה, שירות בכל מרכז - צפון ישראל.  http://www.shilonican.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב