דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יש לך דם? 

מאת    [ 31/03/2011 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 3608 פעמים ]

על האנמיה

דם הוא נוזל החיים, הוא משמש להעברת החמצן מהריאות לאברי הגוף אגב שימוש בתאי הדם האדומים שבהם החלבון המרכזי הוא המוגלובין. הבסיס של קשירת הדם בחומר זה הוא ברזל.כדוריות הדם האדומות מיוצרות במח העצם וכמותו וזמינותו תלויים בתזונה מתאימה, מערכת עיכול תקינה ותפקוד מלא של הכבד.

שתי סיבות לאנמיה (חוסר דם): פגיעה בייצור תאי הדם האדומים או בייצור ההמוגלובין. חוסר בברזל, הפחתת ייצור המוגלובין עקב מחלה זיהומית, חוסר בוויטמין בי 12 או חומצה פולית וכן מחלות הפוגעות במח העצם כולם אחראים לאנמיה כאשר כתורשה נגרם ייצור לא תקין של המוגלובין במחלות כגון טלסמיה (אלפא או ביתא) ואנמיה חרמשית.

מעבר לכך אירועים מסוימים העלולים לפגוע בכמות הרגילה של כדוריות הדם - מחלות אוטו אימוניות מסוימות, תרופות הגורמות המוליזה (תמס-דם), מסתם לב מכני, וכן מחלת הפול הירוק. דימומים פנימיים אף הם יכולים לגרום לאנמיה. קבוצות סיכון הם תינוקות וילדים, קשישים עם מחלות כרוניות, חולים במחלות מעיים ונשים בהריון,גם צמחונים וטבעונים שאינם מקבלים די ברזל מהמזון עלולים לסבול מאנמיה.

אנמיה גוררת חולשה, עייפות ובמקרים קיצוניים סחרחורת - כאב ראש, קושי בריכוז והרגשת תחלואה כללית. בדיקה סטנדרטית של המוגלובין (לאיתור אנמיה) כוללת מספר ערכים: רמת ההמוגלובין בדם, כמות יחסית של כדוריות אדומות בנפח (המטוקריט), גודל ממוצע של הכדוריות האדומות, מספר הכדוריות בנפח דם (ספירת דם), רמת ברזל, רמת חלבון פריטין, רמת חלבון טרנספרין ועוד בדיקות ספציפיות ככל שעולה הצורך כאשר רק התמונה הכוללת מאבחנת את סוג האנמיה. התחום המטפל באנמיה ספציפית הוא המטולוגיה. יותר מדי תאי דם אדומים אף הוא מצב פתולוגי.

המחלות התורשתיות הנפוצות באזורנו הן חסר באנזים ג'י 6 פי די ליקוי שחייב באבחון (אצל עולי עיראק ואגן הים התיכון) באשר רגישות לחומרים מסוימים (פול ומוצרי סולפה שונים ותרופות מסוימות) עלולה לגרום אצל חסרי האנזים להלם הנובע מתמס דם חד. בכפרי מיעוטים שכיח באופן יחסי ביטוי להעברה תורשתית של טלסמיה אלפא או ביתא, ואנמיה.

באזורים מוגדרים באתיופיה אוכלוסיה אנדמית לאנמיה חרמשית שהיא מחלה תורשתית בה כדוריות הדם מעוותות כך שטפיל המלריה אינו חודר לתוכן ובאזורים מוכי מלריה שרדו האוכלוסיות הלוקות באנמיה חרמשית כאשר את כל היתר קטלה המלריה.

ובביטוח הלאומי

מבחינת הביטוח הלאומי אנמיה היא מחלה מוכרת (נכות כללית ולעתים כנכות עבודה) - יכול שתיגרם מחשיפה לחומרים רעילים בעבודה ואף מסוגים מסוימים של קרינה. מחלות דם שונות עלולות לגרור אי תפקוד בשיעורים גבוהים ובמקרה כזה ניתן לתבוע את הביטוח הלאומי לקצבת נכות כללית, ילדים שלהם ליקויים במערכת הדם הגוררים אנמיה נאמדים לצורך קביעת נכותם עפ"י הכללים לילד נכה שהם כללים מחמירים לפי קריטריונים שונים על מנת להגיע לזכאות לקצבה.

 

מילה על המופיליה

כשקיים חסר ברכיב דם שהוא חלק ממנגנון הקרישה (פקטור 8, פקטור 9) ליקוי העובר בתורשה - ייתכן איבוד דם פנימי או חבלתי חיצוני, כשהדם אינו נקרש לאחר חבלה - מחלה המכונה המופיליה. החולים עוברים עירויי דם והשלמה של הרכיב החסר באשר הביטוי הבולט של המחלה הוא שבעת פציעה הדם אינו נקרש והחולים עלולים לסבול מאובדן דם, גם מדימומים פנימיים ספונטניים. המחלה הופיעה בבתי מלוכה שונים וידועה לגבי בנו של הצאר ניקולאי השני (פרשת רספוטין) שירש את המחלה מאמו, נכדתה של המלכה ויקטוריה האנגלית שהייתה נשאית. תינוק שלוקה בהמופיליה - אסור למול אותו.

ע. שילוני עורך דין נזקי גוף בחיפה, קריות ובצפון

 

ע. שילוני עו"ד מומחה בנזיקין ובתביעות לביטוח לאומי - 30 שנות וותק והצלחות. משרדים בכרמיאל ובחיפה, שירות בכל מרכז - צפון ישראל.  http://www.shilonican.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב