דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פשיטת רגל - הסבר למתחילים 

מאת    [ 21/08/2007 ]

מילים במאמר: 607   [ נצפה 4616 פעמים ]

מאת עו"ד משה דורה, שותף בכיר בפירמה דורה כהן ויצמן - משרד עורכי דין

מקובל לומר שהליכי פשיטת רגל מיועדים להשיג שתי מטרות (אשר אינן בהכרח מתיישבות זו עם זו):
1. לכנס את נכסי החייב ולחלקם בין נושיו בדרך המהירה והיעילה ביותר.
2. לאפשר לחייב שאתרע מזלו והסתבך כלכלית, לעיתים בתום לב גמור, לפתוח דף חדש בחייו תוך שמיטת חובותיו וקבלת הפטר.

פשיטת רגל היא מצב בו אדם חדל להיות הבעלים של נכסיו מתוך מטרה לשלם לנושיו מתמלוגי מכירתם. ואולם לא פעם מגישי בקשות לפשיטת רגל נעדרים כל נכסים ולפיכך אינם חשים מיידית בדרקוניות המשמעות של איבוד הבעלות בנכסים אלא רואים לנגד עיניהם את עיכוב ההליכים המשפטיים הפתוחים נגדם מתוך כוונה להרפות את אחיזת לסתות הנושים.
הזכאות לסעד בדמות פשיטת רגל (בצד הסנקציות הקבועים בחוק למגישיה) הוקנתה לכל אדם בן 18 ומעלה תושב ישראל החייב כספים בסך העולה על 14,679 - (נכון עד לתום שנת 2006, הסכום משתנה מעת לעת).
עם הגשת מסמכי פשיטת רגל לכונס הנכסים הרשמי ותשלום האגרה רשאי בית המשפט לעכב כל תובענה, הוצאה לפועל ואמצעי אחר עפ"י דין כנגד החייב.
לבקשת הכונס הרשמי יקבע לחייב תשלום חודשי קבוע בהסתמך על הנתונים אשר בידי הכונס. בד"כ יקבע הסכום בגבולות חוק הגנת השכר אולם לכנ"ר סמכות להטיל אף תשלום גבוה יותר.
אמנם הכנ"ר מאפשר להציג את הטיעונים בצורה סבלנית לגבי יכולת התשלום אך מאידך החייב יגלה נוקשות מצד החוקר אם יתברר כי פנה להליך רק בשל התחמקות מחובותיו. כך אף מתייחסים במורת רוח לחייבים שאינם עובדים ואין ידם משגת הכנסה.
כדי להתכונן לחקירה כדבעי מומלץ מאוד להיעזר בשירותי עורך דין המתמחה בתחום טרם הגעה לחקירה במשרדי הכנ"ר.
עם מתן צו כינוס מתמנה הכנ"ר ככונס נכסים של החייב, ואילו נושה שיש לו חוב בר תביעה אינו רשאי לפתוח בהליך משפטי נגד החייב ללא רשות בית המשפט.
לאחר החקירה תקבע אסיפת נושים (שנה לערך לאחר פתיחת ההליך) כאשר הזכות להשתתף בה מותנית בהגשת הוכחת חוב למשרדי הכנ"ר, כך שבעת זו החייב מודע לסך הכולל אשר עליו להתמודד עימו. לנושים יש את הזכות לחקור את החייב במעמד האסיפה.
עם מתן צו הכינוס ופתיחת תיק החקירות בכונס הרשמי, נשלחות הודעות לבנקים, חברות ביטוח רשויות מס וכדו' בהן הם מתבקשים למסור מידע המצוי אצלם על החייב.
מומלץ להגיע לחקירה באוטובוס ולשמור את הקבלה, אולם במידה וברשות החייב רכב אין טעם לשקר שכן בדבר יהא בעוכריו. לעיתים מוזמנים קרובי החייב לחקירה כדי לעמוד על אמיתות הדברים ואף ביקורי בית הינם דברים שיש לצפות.
זה המקום להזכיר כי קיים הליך חלופי/מקביל - הסדר נושים - בו לעיתים נמנעת מן החייב המבוכה של חקירות וחדירה לפרטיות אך זו דורשת שתשלום של 30% לפחות מהחובות הלא מובטחים.
מן המפורסמות שחלומו של כל חייב לקבל הפטר מחובותיו ולהתחיל חיים חדשים, לעיתים כאמור לעיל, נעשה הדבר במסגרת ההסדר עם נושי החייב. ההפטר פוטר את החייב מחובותיו טרם מתן צו הכינוס אשר היו ברי תביעה בפשיטת רגל (לא כל החובות ברי תביעה בפשיטת רגל- לדוגמא קנס או חוב לפי פסק דין במזונות).
ההפטר הוא סוף הליך פשיטת הרגל אך לא המזור לכל הבעיות שכן לא אחת, עדכון כל הרשויות המבצעות והמעקלים אורך זמן מה ואף ביטול עיכוב היציאה מן הארץ אינו מיידי.

לסיכום: הליך פשיטת רגל הינו ארוך ויש אשר יוסיפו מייגע בשל מורכבותו. ברי שהליך זה אינו ראוי לכל אדם ויש להתייעץ עם מומחה בתחום ולבחון הליכים אלטרנטיביים, אולם בנסיבות מתאימות כדי לנצל את הזכות הניתנת ע"י החוק לאנשים אשר נכנסו למחול שדים בשל חובותיהם, ולקבל "הזדמנות שניה" ולפתוח דף חדש ונקי מחובות.

הערה:
רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

עו"ד משה דורה שותף בכיר ומייסד הפירמה דורה כהן ויצמן משרד עורכי דין.
לפרטים נוספים בנושא פשיטת רגל: http://www.laweb.co.il
ליצירת קשר: dora@dcw-law.com
03-6093833



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב