דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההסתדרות - מהו חוק סכסוך עבודה 

מאת    [ 29/03/2011 ]

מילים במאמר: 492   [ נצפה 4994 פעמים ]

אין זה סוד: למרות שקיימת הסתדרות חזקה בישראל, החיים של העובד במדינה לא קלים כלל. במדינה שמוגדרת באופן עקרוני ככזו אשר נמצאת תחת סכנה קיומית מתמדת, עיקר התקציב עובר כמעט באופן אוטומטי לידי מערכת הביטחון. כך, שאר המערכות מקבלות סיוע פחות בהרבה ונאלצות להסתדר עם השאריות.

הדבר מוביל לכך שיתר הרשויות נמצאות בגירעון תקציבי. הדרכים העיקריות לכיסוי גירעונות אלו הן על ידי העלאת מיסים או קיצוץ במשכורות העובדים. לצערנו, ברוב המקרים שתי הגזירות הללו באות ביחד, והעובד נותר עם משכורת מקוצצת וחשבונות גדולים יותר לשלם.

התפקיד של הסתדרות עובדים

הסתדרות עובדי המדינה היא גוף שמייצג את הגמלאים והעובדים בישראל. היא פועלת כדי להשיג הסכמי עבודה קיבוציים, כלומר: הסכם עבודה אחיד עבור כלל העובדים בענף מסוים, אשר מגן עליהם בצורה טובה יותר מאשר הסכם אישי.

הסתדרות העובדים מציעה לרוב גם שירותים משפטיים לעובד, וזאת כדי לסייע לו לממש את הזכויות שמגיעות לו כחוק. גוף נוסף לצד הסתדרות העובדים, שמציע סיוע בעיקר לעובדים מהשכבות החלשות ביותר, הוא קו לעובד, שמגן בעיקר על מהגרי עבודה ומבקשי מקלט.

סכסוכי עבודה: האש מוצתת כל פעם מחדש

חוקי עבודה רבים נועדו כדי להגן על מעמד העובדים, על שכרם ועל התנאים שלהם. למרות זאת, אנו עדים חדשות לבקרים למספר רב מדי של סכסוכי עבודה שמוכרזים על ידי ההסתדרות, לעיתים יותר מפעם בשנה. מדוע תופעה זו חוזרת ונשנית?

חוק סכסוך עבודה עוסק במקרים של ביטול או שינוי הסכם קיבוצי ללא הסכמת העובדים, קביעת תנאי עבודה חדשים על ידי המעסיק, תנאי סיום העסקה וקביעת זכויות וחובות הנובעות מיחסי עובד - מעביד. לפיכך ניתן ללמוד כי הסתדרות העובדים רשאית להכריז על סכסוך עבודה במידה והמעביד הפר את אחד ממרכיבי החוק.

אצבע קלה מדי על ההדק מצד הסתדרות העובדים?

אחת השאלות המרכזיות היא מתי הגיעו מים עד נפש וצריך להכריז על סכסוך עבודה? רבים טוענים כי ההסתדרות, בגלל עוצמתה והיקף העובדים העצום שבה, מנצלת לעיתים את כוחה ומכריזה על סכסוך עבודה גם כאשר בוצעו רק שינויים מינוריים בהסכמים מסוימים.

מצד שני, כולנו יודעים ששינויים גדולים מתחילים בצעדים קטנים, ולכן ניתן לטעון כי נכון עושה ההסתדרות כאשר היא ערנית לכל שינוי מצד המעביד. עם ובלי קשר לכך, כל חבר הסתדרות יודע כי הסכמים - בין אם אישיים או קיבוציים - יש לכבד.

מאבק כלכלי, אבל גם חברתי

כאשר מכריזים על סכסוך עבודה לא מדברים רק על כסף. נכון, עיקר המאבק הוא בתנאי השכר והתנאים הסוציאליים, אבל במאבקים אלו יש מסרים חברתיים מהמעלה הראשונה: אנחנו כחברה, חייבים למשל לדאוג לגמלאים שבינינו, לוודא שהם חיים בכבוד, עם תנאי פרישה הולמים ושחלילה לא יגיעו לפת לחם.

יש בהכרזה על סכסוך עבודה מישור הצהרתי נוסף: העובדים הם אלו שבפועל מקיימים את המדינה, ולכן הרשויות חייבות להתייחס לעובדים אלו בכבוד, להעניק להם תנאים הולמים ולזכור שללא העובדים - אין מדינה.

הסתדרות העובדים כמודל לחיקוי

יש לזכור כי הסתדרות לעובדי המדינה כשמה כן היא - עבור עובדי המדינה. לכן, כמה שיותר ארגוני עבודה פרטיים צריכים לשאוף להגיע למודל של הסתדרות חזקה ולצבור לעצמם כוח זהה, שיוכל לעמוד אל מול הדרישות התובעניות של המעסיקים במגזר הפרטי.

אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב