דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיקולים בבחירת מיקום לעסק 

מאת    [ 29/03/2011 ]

מילים במאמר: 637   [ נצפה 3373 פעמים ]

 

טיפים לבחירת מיקום לעסק

טיפים לבחירת מיקום לפני פתיחת עסק

בחירה מושכלת של מיקום העסק אותו חלמנו להקים מהווה במקרים רבים סיבה עיקרית להצלחתו. אני ממליץ לבצע בדיקה זו כדי לחסוך בזבוז כסף ולא מעט עוגמת נפש.

ישנן חברות, בעיקר רשתות, שמחזיקות צוות לאיתור מקומות למיקום סניפיהם. לדוגמא - רשת בתי הקפה ארומה. כל אחד מבחין בבתי הקפה של רשת זו  הממוקמים במקומות  המושכים אליהם קהל רחב. הסיבה לכך תלויה בבדיקה המעמיקה  שעושה הרשת לפני שהיא מעניקה זיכיון לפתיחת סניף.

מה נבדוק לפני הקמת עסק?

הדבר תלוי כמובן באיזה עסק מדובר.  יעצתי בעבר לעסק בתל אביב שייצר ומכר בגדי ספורט לנשים חטובות בלבד שעושות ספורט בחדרי כושר. המוצרים היו באיכות גבוהה. העסק היה ממוקם בשכונה צפונית בתל אביב שעל פניו נראה כמיקום קלאסי לסוג זה של חנות. למרות זאת, החנות לא משכה קהל. כל המאמצים שנעשו, כמו שיפור חזות הוויטרינה או חלוקת פליירים באזור, לא הביאו לתוצאה המקווה. את החנות לא פקדו קונות. העסק החל לקרוס תחת עומס ההוצאות.

נקראתי לייעץ לעסק זה דרך מט"י תל אביב. כבר בפגישתי הראשונה עם היזמית הבנתי שלא בדקה מראש מה המאפיינים של הקהל שגר מסביב לחנות, והאם באזור יש גורם משיכה כמו חדר כושר וכדומה. העובדות הראו שבשכונה זו גרים בעיקר זקנים, ובאזור אין חדר כושר. החנות מוקמה במרכז מסחרי ובמקום עוד מספר עסקים. את בית הקפה פוקדים לא מעט אנשים וכך גם המכבסה והמרכול הצמודים לחנות המדוברת. אין ספק שאלו עסקים שמתאימים לסוג זה של קהל.

העובדה שהמרכז המסחרי שוקק חיים לא מספיקה. היזמית הייתה צריכה לפני בחירת המיקום לבדוק האם קיים מתאם בין המוצר שברצונה למכור לבין האוכלוסייה במקום. במחשבה שניה עסק מסוג זה מתאים למקם באזור בו גרים ועוברים צעירים ואולי אף ליד חדר כושר.

את הנושאים הבאים ניתן לבדוק באגף רישוי עסקים במועצה המקומית / עירייה:

התאמת עסק לסביבה: יש לברר ברשות האם העסק המתוכנן מותר להקמה באזור המבוקש. עסקי אוכל זקוקים לתשתיות כמו ביוב, מים ואשפה, והעדרם לא יאפשר פעילות מסוג זה במקום. רוב העסקים דורשים תשתיות טלפון ואינטרנט ויש לוודא שתשתיות אלו קיימות. כדאי לבדוק איזה עסקים נמצאים מסביב לעסק המתוכנן, והאם הימצאותם בסביבה יתרמו להצלחה או יפריעו לפעילות. 

חניה: ישנם עסקים, כמו אולמי שמחות, בהם הרשויות מחייבות מספר מקומות חניה בהתאם למספר האנשים שיפקדו את המקום. בעסקים אחרים, כמו מחסנים, הדורשים העמסת חומרים על רכב הובלה, יש לקחת בחשבון נגישות של רכב עד פתח החנות. עסקים במרכזי הערים לא מחויבים לתת את הדעת לנושא החניה, אך רצוי לקחת בחשבון שקל יותר להחנות בקניונים מלהחנות במרכזי הערים, וייתכן שדבר זה ישפיע לרעה על תנועת הקונים שיפקדו את המקום.

מפלס: עסקים הנחבאים בתוך בניינים או בקצה מסדרונות אינם נראים לעוברים ושבים, ולכן עלולים להיפגע מכך. עסקים שהגישה אליהם אינה נוחה בשל ריבוי מדרגות עלולים לגרום ללקוחות רבים להדיר רגליהם מהם.

רעש: עסקים הממוקמים באזורי מגורים יוכלו להשמיע מוסיקת רקע עד השעה 23:00. עסקים כמו מעבדות שיניים ומפעלים קטנים דומים יוצרים רעש וזיהום אויר שאסור באזורי מגורים.  פתרונות אקוסטיים לא תמיד פותרים בעיות רעש שבוקעים ממסעדות ופאבים.

היתרי בניה: רצוי לברר מבעוד מועד האם נוצלו כל אחוזי הבנייה בנכס המיועד להשכרה או קנייה, או האם קיימות חריגות בנייה שבעקבותיהם ינקטו הליכים משפטיים נגד העסק. במידה והעסק ימוקם באזור חקלאי יש לבדוק האם הרשות מאשרת שינויי יעוד הקרקע לעסקים.

איכות הסביבה: עסקים המייצרים כמות גדולה של אשפה ביום יזדקקו לפחי אשפה גדולים בקרבת העסק. במקרה שהעסק מייצר חום או עשן רצוי לבדוק איזה סוג של מנדף וארובה יידרשו כדי לעמוד בתקנים.

לסיכום:

בחירת מיקום לעסק חדש הינו נושא שיש להתייחס אליו בכובד ראש. הכספים והאנרגיות המושקעים בקמת עסק עלולים לרדת לטמיון אם בחירת המיקום שגויה. לפני פתיחת עסק מומלץ לבקר במקום המיועד בכל ימות השבוע  ובכל שעות היממה. לנגד עינכם ראו את הקהל אותו אתם מקוים לראות בעסק שלכם ושאלו את עצמכם האם אותו קהל מתאים לעסק זה. השקיעו מחשבה בנושא ואל תתפתו לבחור מקום רק מסיבות כספיות או מסיבות אחרות לא ענייניות.

בהצלחה!

 

ירון אוזן, ייעוץ וליווי עסקים. שם העסק התנהלות. ניסיון רב בעסקים מתחומים הבאים: אנרגיות חלופיות, אופני, מזון-בתי קפה, מסעדות ברי וקייטרינג, הפצת מוצרים, בתי דפוס, רפואה אלטרנטיבית, עמותות חברתיות, מפעלים יצרניים בינוניים, בתי ספר לשפות, חוות לגידול חיות, טכנאי שיניים, מכוני שיניים ועוד. כמו כן מתמחה בכתיבת תכניות עסקיות ושיווקיות.


עובד עם מט"י ירושלים.


באתר שלי תוכלו למצוא חומר נוסף:


www.hitnahalut.com


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב