דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות עם פחדים ועם חלומות מפחידים 

מאת    [ 27/03/2011 ]

מילים במאמר: 1094   [ נצפה 1641 פעמים ]

התמודדות עם פחדים ועם חלומות מפחידים
ד"ר ברוך אליצור, פסיכולוג קליני

פחדים מסיבות שונות וכן חלומות מפחידים, הם תופעות מאד נפוצות בקרב ילדים ומבוגרים. שכיחותם עולה בעת מצבי חרום, בעקבות חוויה אישית מפחידה, צפייה באנשים אחרים שעברו חויה מפחידה וצפייה בסרטים מפחידים בטלויזיה ובקולנוע. כאשר תחושת הפחד והחלום המפחיד אינם ברמה קיצונית, השפעתם עשויה להיות חיובית, כיוון שהם מגבירים את רמת הזהירות. לעומת זאת, כאשר רמה הפחד קיצונית, היא מעידה על תחושה של חוסר אונים המשתקת את האדם ומשבשת את התמודדותו כנגד הסכנה. כיוון שנסיון החיים של ילדים מועט וכושרם הגופני להתמודד כנגד סכנות אינו רב, הם נוטים לחוש בחוסר אונים בעת התקלותם במצבים מסוכנים ואף בעת שהם מדמיינים מצבים אלו. כתוצאה מכך, שכיחות הפחדים והחלומות המפחידים אצל ילדים הרבה יותר גבוהה מאשר אצל מבוגרים.

תרומת הדמיון לאדם הקדמון ולאדם המודרני

פתגם ידוע אומר: "כל מה שלא הורג אותנו מחזק אותנו." הפתגם לדעתי אינו מדוייק, כיוון שיש אנשים הנחלשים בעקבות חוויות קשות ויש המפיקים מהם לקחים ובכך מתחזקים. הדבר תלוי רק באדם עצמו. דרך טובה להפקת לקחים מחוויות שליליות בעבר, ובכך להעשיר את נסיון החיים, היא בעזרת שיטת הדמיון. היכולת לדמיין, הינה תכונה גנטית, הנפוצה בקרב כל בני המין האנושי ללא תלות בתרבות, בגזע, במין ובגיל. ניתן להניח, שנטיה זו תרמה להשרדותו של האדם הקדמון ועשויה לשרת אף את האדם המודרני. בעבר הרחוק, כאשר הצייד חזר למערה ושיחזר בדימיונו את תהליך הצייד, או את חיית הטרף שרדפה אחריו, הדבר עזר לו להפיק לקחים ולהעשיר את נסיון החיים שלו. האדם המודרני יכול לנצל את כח הדמיון למטרת שיפור ההתמודדותו עם מצבים המפחידים אותו בחיי היום יום וכן להתגבר על חלומות מפחידים.

תרומת אגדות, ספרים וסרטים פרי הדימיון

כל אגדת עם, כל ספר וכל סרט שאינם דוקומנטרים, הם פרי הדמיון. בכל יצירת דמיון המכילה סיום חיובי, העלילה נחלקת לשני שלבים: בשלב הראשון, הגיבור נקלע למצוקה גופנית או נפשית קשה בשלב השני, הגיבור נחלץ ממנה. יצירות הדמיון מציגות בפני הקהל מצבי מצוקה רב גווניים ושיטות התמודדות יעילות. חשיפה להן, מאפשרת לקורא או לצופה הפקת לקחים מחוויות גיבורי העלילה ובכך העשרת נסיון החיים שלו. אין ספק שילדים אוהבים להחשף לסיפורים, לספרים ולסרטים דמיוניים, הרבה יותר מאשר מבוגרים. על ידי הזדהות עם גיבורי העלילות, ילדים עשויים להעשיר את נסיון החיים הקטן שלהם, בצורה חיובית.
נשאלת השאלה, אם מטרת מחברי יצירות הדמיון היא להעשיר את נסיון החיים וללמד התמודדות יעילה כנגד סכנות היום יום, מדוע בחלקם הגיבור נחלץ ממצוקתו תוך כדי יישום שיטות הגיוניות כלומר אנושיות כגון: זריזות, כמו רובין הוד, כח פיזי כמו טרזן ופיקחות כמו דוד במלחמתו נגד גולית, ובחלקם, הגיבור נחלץ ממצוקתו תוך כדי יישום שיטות מאגיות - על אנושיות כגון: אלדין ומנורת הקסמים, סופר מן ובטמן. אני משער, שהסיבה לכך היא, שישנם שני סוגי סכנות בחיי היום יום. על חלקן ניתן להתגבר בכוחות אנושיים ועל חלקן הדבר בלתי אפשרי. כולנו חסרי אונים במצבים כגון: חיית טרף גדולה המזנקת עלינו, ספינה הטובעת בלב ים, מעלית המתדרדרת לתהום, מטוס המתפוצץ באויר, מחבל המתאבד לידינו, קסאם הנוחת בקירבת מקום או, יצור דמיוני כשד, או כמכשף מתנכלים לחיינו. בכדי להתמודד עם סכנות מסוג זה, מחברי העלילות בחרו להקנות לגיבוריהם כוחות מאגיים-על אנושיים

הדמיון ככלי טיפולי

כל אדם, בוגר או צעיר, יכל להתמודד טוב יותר עם פחדים ועם חלומות מפחידים בעזרת יישום שיטת הדמיון. במצב של רוגע, ניתן לשחזר בדמיון מקרה שלא שבענו נחת מהדרך בה התמודדנו, או מאורע שחלמנו עליו ועורר בנו חרדה ותחושת חוסר אונים. בדמיוננו ניישם שיטת התמודדות חיובית. במידה ואנו מתקשים לחשוב על צורת התמודדות חיובית, נחשוב על מספר אנשים שאנו מעריכים את דרך התמודדותם במצבים קשים. נדמיין כיצד כל אחד מהם היה מגיב, לו נתקל במאורע הדומה לזה איתו התמודדנו. מצורות התגובה השונות שנעלה בדימיוננו, נבחר את זו המתאימה לאישיותנו, ונדמיין שאנו נוקטים בתגובה זו והתוצאה משביעה את רצוננו.

במקרים רבים אני מציע להתיחס למאורע המפחיד כמחציתו הראשונה של סרט עלילתי, בו הגיבור, שהוא האדם עצמו, מתמודד עם מצב מסוכן בכוחות אנושיים. אם הדבר אינו אפשרי, על הסרט להיות בסיגנון מדע בדיוני, בו הגיבור נחלץ מהסכנה בעזרת כוחות על אנושיים. יישום השיטה אינו מבטיח, שבעזרת תירגול חד פעמי כל אדם יתגבר על פחדיו. יתכן מאד שהפחד יחזור להטריד עוד מספר פעמים. אך אל יאוש, בכל פעם שהפחד מתעורר מחדש, חשוב לדמיין, שהמאורע מסתיים בצורה חיובית, על ידי יישום שיטות התמודדות יעילות. הורים ומחנכים יכולים להדריך ילדים לדמיין, כיצד הם נחלצים מסכנות, כאשר הם חשים בפחדים במהלך היום, או סובלים מחלומות מפחידים. במידה והילד לא יודע איך לעזור לגיבור העלילה להתמודד עם הסכנה, תפקיד ההורה או המורה להציע פתרונות חיוביים שונים ולעודדו לבחור את המתאים לו ביותר.לילדים ולמבוגרים דתיים, אני נוהג להמליץ לדמיין שהם פונים לאלוהים בבקשה לעזרה בסיגנון הדומה לזה המופיע בספר תהילים: "אנא אלהים הושיע נא", "אלוהים עזי ומגני", "אלוהים מעוז חיי ממי אפחד", "באלוהים בטחתי לא אירא" ו"עזרי מעם אלוהים." במידה והם מתמודדים עם סכנה שכח אנושי מסוגל להתגבר עליה, הם מדמיינים שאלוהים נותן להם את האומץ ואת הכח להתגבר עליה. במידה והם מתמודדים עם סכנה שכח אנושי אנו מסוגל להתגבר עליה, הם מדמיינים שאלוהים מקנה להם כוחות על אנושיים והם מתגברים על הסכנה.

בשנת 1991, במהלך מלחמת המפרץ,התבקשתי על ידי הנהלת המרכז הרפואי תל אביב, בית החולים איכילוב, להכין קלטת הרפיה, במטרה לעזור לעובדי בית החולים ולבני משפחתם להתמודד עם חרדות המלחמה. כיוון שכח אנושי אינו מסוגל להתמודד כנגד טיל העומד לנחות על בית, תיכננתי שיטת התמודדות דמיונית, המתבססת על הגנה בשיטה על אנושית. הקלטתי, שיכפלתי וחילקתי לצוות העובדים 1000 קלטות הרפיה בשם: "חליפת המגן," שזכו לתגובה מאד חיובית. ניתן להאזין להקלטה זו באתר www.baruch-elitzur.com . ההקלטה מתחילה בהנחיות לכיווץ ולהרפית שרירי הידיים והרגליים ולהרפיה כללית של שאר איברי הגוף. בהמשך, המאזין מונחה לדמיין, שהוא מקבל שי, מאדם טוב לב או מאלוהים, מעטפת מגן שקופה, העוטפת את גופו ואת גופם של כל היקרים לו ואם יש צורך גם את ביתו או את המכונית המשפחתית. במהלך למעלה מעשרים וחמש שנות עבודתי כפסיכולוג בבית החולים איכילוב, טיפלתי בילדים ומבוגרים רבים שסבלו מפחדים ומחלומות מפחידים, שכח אנושי אינו מאפשר להתגבר עליהם. הם הודרכו לדמיין מעטפת מגן המגנה עליהם מפני כל פגיעה גופנית בהתאם למצב ממנו הם פחדו. אלו שהתקשו להרדם בלילות עקב חרדות, האזינו להקלטת ההרפיה "מעטפת המגן" בעת שוכבם לישון ולרוב נרדמו לפני סוף ההקלטה. הם ישנו שינה מאד רגועה ללא חלומות מפחידים.

להפתעתי המרובה, בשנת 2009 פורסם באינטרנט סירטון קצר המציג המצאה ישראלית חדשה http://www.boreme.com/posting.php?id=19328&page=1. בסירטון מוסבר באנגלית, ששיטה זו אמורה להגן על כל הטנקים ועל כלי הרכב של ישראל. מערכת זו מפעילה כעין "מעטפת מגן" אלקטרונית, המקיפה את הטנק או את כלי הרכב מכל עבריו. מעטפת זו מונעת מכל טיל או כדור לפגוע בטנק או בכלי הרכב. בשנת 2011 התפרסמה כתבה בעיתון "ישראל היום", שטיל נורה על טנק ישראלי שהיה מוגן בשיטה זו והטנק לא ניפגע. http://www.israelhayom.co.il/site/newsletter_article.php?id=10302. מאד מומלץ לצפות בסירטון הראשון ולקרא את המאמר ולשתף בשניהם גם ילדים החשים בפחדים שונים או סובלים מחלומות מפחידים שכח אנושי לא יכול להתגבר עליהם.




ד"ר ברוך אליצור
פסיכולוג קליני-רפואי
אתר: "התמודדות עם מתחים, חרדות, כאבים ומחלות"
www.baruch-elitzur.com
נשיא עמותה ללא רווחים: "נתינה מהלב" www.toornet.co.il/fromtheheart



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב