מורה פרטי למדעי המחשב? המאמר הבא פונה אליך!
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מורה פרטי למדעי המחשב? המאמר הבא פונה אליך! 

מאת    [ 25/03/2011 ]
מילים במאמר: 912   [ נצפה 1468 פעמים ]

 
 

מקצועות התכנות הולכים ונהיים מבוקשים יותר מיום ליום ואיתם הדרישה למורה פרטי איכותי למדעי המחשב.
איך נוכל להיות מורים פרטיים איכותיים למקצועות התכנות?

במאמר זה אסקור מספר דגשים להעברת שיעור פרטי במדעי המחשב בדגש על הייחודיות של מקצוע זה מול שאר מקצועות הלימוד.

הרקע של התלמיד – במידה והתלמיד מגיע ללא רקע, כדאי להסביר יותר על התמונה הכללית, כגון תפקיד מערכת ההפעלה, סביבת הריצה ולהתעכב יותר על הסברים כלליים ורקע כדי ליצור תמונה יותר מקיפה על המתרחש. אם התלמיד מגיע עם רקע, ניתן כחלק מההסבר לתת במקרה הצורך אנלוגיות לתחומים אותם הוא מכיר כדי לחזק את ההבנה שלו. חשוב מאוד שבתור מורים פרטיים נעקוב יותר אחרי ההבנה של תלמיד שמגיע ללא רקע מאחר שבהרבה מקרים חוסר הבנה של הבסיס יגרור "חורים" שיהיה קשה להשלים אותם.

שילוב של תכנים תאורטיים ומעשיים – צריך לחלק את הזמן בצורה נכונה בין עבודות התכנות שאותן מקבל התלמיד לבין פתרון תאורטי של בעיות הנוגעות לתחום הלימוד. בעבודות תכנות מעשיות הדגש יהיה על תחביר השפה, טעויות קומפילציה ותיקון באגים בעוד שבתרגילים תאורטיים הדגש יהיה על האלגוריתם והרעיון.
דבר נוסף – צריך לשים לב שהשיעור לא הופך להיות במתכונת שבה אנו עושים את עבודות התכנות במקום התלמיד ומסבירים לו מה אנחנו עושים בכל שלב.
מורה פרטי טוב יכוון את התלמיד לפתרון ויתן לו לבצע בעצמו. אם יש לנו לחץ של זמן אפשר לכתוב שיטה אחת או קטע קוד מסויים ולתת לתלמיד להשלים את השאר לאחר השיעור. התלמיד חייב לנסות בעצמו, לטעות ולתקן אפילו אם זה מתסכל אותו וגוזל ממנו הרבה זמן.
חשוב ללמד את התלמיד כיצד להשתמש בכלי ה-debug כדי שיוכל לעקוב אחר שלבי ביצוע התוכנית ולמצוא טעויות בעצמו.

הקשר למקצועות אחרים וביצוע תכנון מוקדם – חלק מהתרגילים משלבים בעיה מתחום אחר. בהרבה מקרים נצטרך לבצע תכנון מוקדם ולהבין את העקרון והנוסחה לפיהם תעבוד התוכנית.
כדאי להדגיש לתלמידים שלכם את ביצוע השלבים הבאים לפני כתיבת קוד התוכנית:
כתיבת התוכנית בראשי פרקים – איזה גורמים מעורבים, מה התוכנית צריכה לבצע.
חלוקת הבעיה לגורמים – תכנון ראשוני של חלקי התוכנית לשיטות, ממשקים ומחלקות.
עבור כל שיטה ומחלקה – כתיבת קלט ופלט.
עבור כל שיטה – לכתוב לעצמנו מה השיטה צריכה לעשות. במקרה שצריך להגיע לנוסחה מתמטית, ניתן לנסות מספר דוגמאות עד שנגיע להכללה של הבעיה ואז ננסח את האלגוריתם לפתרון.

לאחר שביצענו שלבים אלה, נוכל לכתוב את קוד התוכנית (הנחיות לכתיבת קוד התוכנית בהמשך). חשוב שלאחר כתיבת התוכנית, נעבור עם התלמיד על דרכים לבדיקתה, כלומר איזה ערכים חשוב לבדוק עבור התוכנית – עבור איזה ערכים יש יותר סיכוי למצוא טעויות בתוכנית - ערכי קיצון, מקרי קצה וערכים מיוחדים.

התואר שבמסגרתו נלמד הקורס – דרך הכנת והעברת השיעור תשתנה במקצת אם מדובר בתלמיד של מדעי המחשב מול תלמידים שלומדים קורסי תכנות כחלק מתואר אחר (הנדסת חשמל,הנדסה ביו-רפואית וכדומה). לתלמידים הלומדים מדעי המחשב, בנוסף לשאר הדברים, נשים דגש חזק יותר על עבודה נכונה בכתיבת התוכנית:

תכנון המבנה של התוכנית- מתי ואיך כדאי לחלק לחלקים, מהי חלוקת העבודה הנכונה בין חלקי התוכנית.
כתיבה יעילה ונכונה של קוד התוכנית - איך לשפר את יעילות התוכנית ע"י צמצום חישובים וסדר נכון.
קוד תוכנית קריא עם הערות – חלוקה למקטעים של קוד עפ"י תפקיד, הערות רלוונטיות לפני כל מקטע וליד חישובים מסובכים או תנאים מורכבים כדי שנוכל להבין את התוכנית בשלב מאוחר יותר (כמעט תמיד כתיבת התוכנית מתפרשת על פני מספר ימים ולוקח זמן להיכנס שוב לרצף התכנות).
חשוב להדגיש כי גם עבור תלמידים שלומדים תארים אחרים, נציין את הנושאים הללו אך לא באותה רמת פירוט ומשקל - רבים מהתלמידים האלו לא יצטרכו לכתוב תוכניות מסובכות בהמשך התואר ולכן לא כדאי להתעכב יתר על המידה על צורת עבודה נכונה.

דברים נוספים שכדאי להעביר לתלמידים שלנו:

שימוש באינטרנט ובמנועי חיפוש - רבות מהשאלות שעולות לנו תוך כדי תכנות בנוגע לאיך לבצע דברים הינן שאלות שמופיעות בפורומים באינטרנט עם תיאור מדויק של הבעיה ודרכים לפתרון. הדגימו לתלמידים כיצד נכון לחפש נושאים אלו במנועי החיפוש ולהגיע לפורומים הרלוונטיים ומשם לקחת את הפתרון לבעיה או את קטע הקוד הרלוונטי לתוכנית שלנו. שימוש נכון במנועי חיפוש ופורומים יכול לחסוך שעות רבות של עבודה.

לא להיבהל כשהתוכנית לא עובדת – במיוחד בהתחלה, לתלמידים יש נטיה להילחץ כאשר מופיעות הרבה טעויות קומפילציה. הדגישו להם שלפעמים תיקון של בעיה אחת יגרום להרבה מהטעויות להיעלם וכן כוונו אותם לעבוד בצורה מדורגת ובצורה זה תחזקו את הביטחון שלהם.

בדיקות של התוכנית– חשוב מאוד לבדוק כל חלק לאחר סיום. בצורה זו נוכל להיות בטוחים שחלקים של התוכנית עובדים ונצמצם את המקומות לבדיקת טעויות. נסיון לכתוב את כל הקוד ואחר מכן לבדוק את כל החלקים ביחד יצור קושי באיבחון מיקום התקלה בקוד התוכנית.

אז זהו להפעם...
זכרו! תפקידכם כמורים פרטיים למדעי המחשב הינו מאתגר מאוד מאחר ומקצועות התכנות שונים ממקצועות לימוד אחרים.
אני מקווה שהטיפים שהעברתי יעזרו לכם להיות מורים פרטיים טובים יותר.
ניתן לקבל בנוסף טיפים ודגשים למורה הפרטי בנוגע להעברת שיעור באופן כללי.

 

מנהל אתר לימוד נעים - האתר המקצועי ביותר למורים פרטיים. פתיחת פרופיל מורה פרטי - בחינם! www.limudnaim.co.il

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב