דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בדיקות דם דיאטה ומחלת סוכרת 

מאת    [ 23/03/2011 ]

מילים במאמר: 517   [ נצפה 2777 פעמים ]

אין כלל ספק שבסוף האלף השני למניין האומות, האדם בריא יותר, חזק יותר ומאריך חיים יותר מבן-מינו לפני מאה שנים. זאת למרות שהמכלול הגנטי שלנו לא השתנה במרוצת השנים, ואותם חלבונים ואנזימים, ושומנים ופחמימות וכל מה שביניהם, נותרו בגופנו כשהיו.


 


ובכל זאת, בריאותנו הולכת ומשתבחת, לא מעט בזכות הישגי הרפואה במאה האחרונה, דיאטה נכונה ובריאה, והכחדת פתוגנים וריסון מגפות, ופיתוח אלפי תרופות חדשות, וכמובן שיפור עצום באבחון מחלות בעודן באיבן, בטכניקות הכירורגיה, ולא פחות מכל אלה, בחינוך הרפואי של הציבור לחיים בריאים יותר.


לאחרונה, החליט איגוד הסוכרת האמריקני ADA)) להנמיך בתוצאות בדיקות דם את גבולות הנורמה של ריכוז גלוקוזה בדם, כאשר בפענוח בדיקות דם הרף העליון התקין הוא 100 מיליגרם לדציליטר, והתחום של ריכוזי גלוקוזה בצום שבין 100 ו-125 מיליגרם לדציליטר, נחשב כעת לתחום של הקדם-סוכרתיים.


 


הבה ניקח את רמות הסוכר גלוקוזה בדם, כדוגמה. בשנת 1978, אך לפני 30 שנה, החליטו מומחים בתחום הסוכרת שתחום הנורמה העליון לגבי בדיקת סוכר בצום, הוא 140 מיליגרם לדציליטר. פרוש הדבר היה שאם הנבדק נמצא עם רמת גלוקוז בדמו הגבוהה מ-140 מיליגרם לדציליטר, הוא נחשב לסוכרתי.


חשוב לאבחן סוכרת מוקדם ככל האפשר, אפילו בשלב שאין למחלה תסמינים מובהקים, והנבדק אינו חש תחושות יוצאות דופן, שכן ככל שמקדימים לאבחן סוכרת ולטפל בה, כך נחסכים ונמנעים מפגעים קשים בעתיד כגון מחלת לב, ושבץ מוחי, ומחלות כלי-דם קשות, ופגיעה בראייה וכך הלאה.


עשר שנים לאחר קביעה זו של ערכי הנורמה של גלוקוזה, בשנת 1988, החליט פנל של מומחי סוכרת להוריד את רף הנורמה העליון של גלוקוזה מ-140 ל-126 מיליגרם לדציליטר, וכמו כן הגדיר תחום "אפור" חדש לגבי אלה המוגדרים כקדם-סוכרתיים (pre-diabetics) שערך הגלוקוזה בדמם הוא 110 עד 125 מיליגרם לדציליטר.


 


אכן, סוכרת על שני סוגיה, type 1 ו-type 2, הפכה בשני העשורים האחרונה למגיפה של ממש, באופן שאחוז הלוקים בה במדינות שונות נע בין 5% ל-8% מכלל האוכלוסייה ולכן חובה לבצע בדיקות דם בצורה שגרתית, והנתונים האפידמיולוגיים הניעו את העוסקים במחלה זו להוריד את סף הנורמה, באופן שמי שרמת גלוקוזה בדמו בתוצאות בדיקות דם בצום נמצאה 105.0 מיליגרם לדציליטר, כבר נחשב למי שעלול לגלוש במוקדם או במאוחר לתחום הסוכרת ממש, ורצוי שיקפיד על עצמו בדוגמה בדיאטה שאינה גדושה בפחמימות.


 


לכן החשיבות הגדולה והדגש הוא על ביצוע בדיקות דם שגרתיות לגילוי מוקדם


 


נכתב ע"י פרופ' בן-עמי סלע באדיבות אתר הבריאות טבעלייף


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב