דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חומרי טעם וריח בראי ההיסטוריה 

מאת    [ 23/03/2011 ]

מילים במאמר: 461   [ נצפה 3118 פעמים ]

חשבו כמה כסף וכמה זמן אתם מקדישים לדברי הקשורים לריחות: קניית שמפו ומרכך, קרמים לשיער, בשמים, קרמים לגוף, כולם מדיפים ריחות נפלאים; קניית מוצרים המדיפים ריחות באוויר, אוטומטית או לא, בעיקר בחדר השירותים, לעתים הדלקת נרות ריחניים או שמן מיוחד. כמה זמן ומשאבים אתם מקדישים גם למניעת ריחות- דאודורנט, אבקות ומשחות לרגליים נגד זיעה, קולטי אדים למטבח ועוד, אפשר לחשוב על דוגמאות נוספות רבות. לכן, שסביר להניח שהתשובה תהיה הרבה זמן והרבה יותר מזה, כסף. נסו לדמיין עולם ללא כל האפשרויות האלה, לפחות ללא רובן. פעם, זה היה ככה. בהיסטוריה הרחוקה, לפני המצאת כימיקלים ובעקבותיהם פיתוח חומרי טעם וריח. הדבר היה חמור אף יותר מכוון שלא הייתה אפילו מערכת טיפול בשפכים מסודרת.   

ריחות היסטוריים

דמיינו חיים במציאות שבה אין כימיקלים או חומרי טעם וריח ולכן גם אין חומרי ניקוי, מוצרי היגיינה או אפשרויות טיפול בשפכים. כן, השפכים של כל היצורים החיים, כולל האנושיים. בערים האירופאיות של המאה ה-17 למשל, נשים שהיו חרדות לניקיונן היו מתרחצות פעמיים בשנה. אנשים רגילים כולל המלך עצמו התקלחו רק לפי הוראת רופא, כלומר כשהיו חולים. גם במאה ה-19, הבורגנים נהגו להתרחץ רק פעם עד פעמיים בשנה ברחצה משותפת באמבטיה גדולה, אליה נכנס ראשון הגבר המבוגר ביותר, אחריו שאר הגברים ורק לבסוף הנשים. רחצה זו הייתה נעשית סביב חודש יוני ולכן אז גם היה נהוג לערוך חתונות. הסבונים באותה התקופה היו שומניים מידי ואנשים מיעטו להשתמש בהם. תוסיפו לכך את זה שאנשים היו משתמשים בפאות ותסרוקות מקורזלות שלעתים הודבקו בשומן חזיר וקבלו ריחות למופת ומופעי כינים ופרעושים לתפארת. אגב, בתקופות אלה אפילו הרופאים האמינו כי רחצה מזיקה לבריאות.

אך זה אולי אפילו החלק הפחות נוראי. מה שהיה אפילו חמור עוד יותר היא העובדה שבעלי החיים, כולל האנושיים הטילו את שפכיהם בכל פינה. במקומות מסוימים היה נהוג כי היו מטילים את השפכים מדלי תוך כדי צעקה "שופכים מים" לעבר האנשים ההולכים ברחוב. אז, ניתן להניח שציפור מטילה עליך את צרכיה הייתה מזל גדול.

גילוי כימיקלים

לשמחתנו העולם התפתח אחרי המצאת חדרי שירותים, ההמצאה הגדולה ביותר הייתה של האקונומיקה בעקבות גילוי של חומר כימי בשם כלור בשנת 1774 על ידי השוודי קארל וויליאם סצ`ילה. לאחר מכן, כמובן הומצאו חומרי ניקוי רבים נוספים עם כימיקלים שונים ובזכות חומרי טעם וריח שהוספו להם גם הריח שלהם היה נעים יותר. נוסף על כך, הומצאו חומרי היגיינה ואף התפתחה התגלית המרעישה שרחצה דווקא מרחיקה חיידקים ומפחיתה מחלות.

לסיכום, כימיקלים, יחד עם חומרי טעם וריח הובילו להמצאות החשובות שלא ברור כיצד האנושות התקיימה בלעדיהם, כמו היכולת לנקות ולהתנקות ויתרה מכך, להתבשם. דבר חשוב נוסף, זה האפשרות לבצע טיפול בשפכים וללכת ברחוב נקי ומאוורר.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב