דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מודל משפחה יוצרת ובריאה 

מאת    [ 21/03/2011 ]

מילים במאמר: 952   [ נצפה 3003 פעמים ]

שילוו אותו למשך כל חייו. המשפחה מהווה את הגרעין החברתי המיידי של האדם, שממנו הוא פונה החוצה, אל העולם, ושבאמצעותו הוא גם לומד להכיר את העולם ואת הסיטואציה החברתית, לראשונה.  

 

 

משפחות רבות מתנהלות עם קשיים שונים וקונפליקטים מסוגים שונים, ולא תמיד יודעות כיצד למצוא את הדרך לשנות מעגלים שחוזרים על עצמם, של התנגשויות ואי הבנות, הן בין הורים לילדיהם, הן בין ילדים לבין עצמם והן מול המשפחה המורחבת. אחד הנושאים שכמעט ולא קיימים במשפחה הממוצעת בעולם המערבי היא האפשרות של פיתוח היצירתיות בקרב כל בני המשפחה, הן כגוף קבוצתי והן בקרב כל אחד בנפרד. אני מאמין שמיקוד ביצירתיות של כל אחד יכול לסייע בריפוי ובריכוך של הקשות בבעיות, ואשתדל להסביר את התזה הזו, במסר זה.

יצירתיות היא כוח עצום שלא ניתן להגזים בהערכת כוחו. כוח הבריאה הוא העצמה העצומה שמיוחסת לאלוהים ושרוב האנשים אינם מודעים למידת הכוח היצירתי שחבוי בתוכם, בשריריהם, בעצמות שלהם ובלב שלהם. יצירתיות היא הדרך היעילה ביותר לפתרון הקשיים הסבוכים ביותר. יצירתיות היא בדיוק מה שחסר כשלא מצליחים להשתחרר ממשהו וזה בדיוק הדבר שנחוץ כשמרגישים שאין שום דרך ללכת אליה, כשהכל נראה אבוד.

אחת הדרכים להבנת הכוח היצירתי הוא בכך שהוא מקנה לאדם את התחושה ואת הידיעה שבכל רגע קיימים בידיו של האדם, מגוון אפשרויות להתמודדות עם כל דבר שעומד בפניו. בכל רגע ורגע יכול האדם לבחור בחירה אחת מתוך שפע אפשרויות, רק בחירה אחת. יחד עם זאת, אם בחירתו נובעת ממצב (מלחיץ) שבו הוא חש שיש לו מספר קטן של אפשרויות, דבר שהופך כל בחירה לגורלית מדיי, בחירתו תהיה יצירתית פחות ונובעת יותר מפחד. בחירה כזו יכולה להוביל גם לתסכול ותחושות לא נוחות בהמשך. לעומת זאת, בחירה מתוך הלך רוח יצירתי יכולה לתת לאדם תחושה שהוא שופע באפשרויות ושיש ביכולתו לנסות ולהתנסות בשלל דרכים. בחירה כזו תהיה קלילה יותר, פחות מתסכלת ויותר גמישה. הלך רוח יצירתי יכול להשפיע לטובה הן על היחיד והן על ההקשר הקבוצתי שלו, ובמקרה זה – המשפחה.

משפחה בה יש אפשרות לקולות רבים להשמיע את עצמם, הן של הורים והן של הילדים, היא משפחה באוריינטציה יצירתית יותר. משפחה בה יש תנועה מתמדת בין חופש ובין גבולות, בה יש אופציות רבות לביטוי וליצירה, בצד גבולות אותם בוחרים ההורים על מנת לאפשר לילדים תחושת מסגרת  כלשהי, היא משפחה שחיה באווירה יצירתית יותר. אווירה יצירתית היא אווירה שאומרת – "במרחב  הזה אנו מקבלים בברכה אפשרויות רבות". זו מהות היצירתיות – המצב בו ניתן לחוש ולדעת שיש בכל רגע שלל אפשרויות ושלל אופציות לבחירה.

מעבר לסובלנות ולפתיחות, הנדרשות למען קיומה של  משפחה בריאה, יש גם חשיבות לעצם הפעילות היצירתית המתבצעת הלכה למעשה, מפעם לפעם, במשפחה. הפעילות היצירתית יכולה להתרחש במדיומים אמנותיים מוכרים, כגון ציור, פיסול, ריקוד וכיוצא באלה. הפעילות היצירתית יכולה גם להתרחש בדרכים אחרות, בצורת משחקים משפחתיים, טיולים ובילויים עם גוון של יצירה, הפתעה ואלתור.

המשפחה היא מבנה בעל מטרות מסוימות, כשכל בעלי התפקידים בה מבקשים לצמוח, להתפתח, לתת ולקבל אהבה, לתת ולקבל התייחסות מכובדת, לתת ולקבל במה הולמת, ולרכוש כלים שונים למגוון האתגרים שהחיים מעמידים בפני כל אחד ואחד. כל אחד ממרכיבי המשפחה נמצא בתהליכי לימוד משלו, בהתמודדויות ובצרכים משלו. במסגרת המבנה המשפחתי יש לכל אחד תפקידים. להורים יש תפקידים מסוימים, וכן לילדים, תפקידים אחרים. אופן מילוי התפקידים משפיע על כל שאר בני המשפחה. משפחה הרמונית ותפקודית היא כזו בה כל אחד ממרכיביה מכיר את תפקידו ואת מקומו הטבעי ומקבל את ההזדמנות להתבטא לפי מקומו הטבעי תוך קבלת כבוד ואהבה מצד שאר חברי המשפחה.

מעבר לתפקידים הקיימים, שחשובים בהם הגדרות וגבולות ברורים, מהותי שלמשפחה יהיו  רגעים בהם כל הנוכחים נמצאים במצב  של יצירה, מצב בו הבדלי המעמדות מטושטשים יותר, וכל אחד עסוק בפעולה של יצירה ומשחק מהנים. חיוני מאד שלילדים תהיה ההזדמנות לשהות במחיצת הוריהם כשכל אחד עוסק בפעולת יצירה פשוטה ומהנה. חיוני שההורה יקח חלק ויראה לילד שגם הוא עצמו יכול להיות ילד, ושגם הוא לא תמיד יודע לעשות משהו "מאד מוצלח". תפקיד היצירה העיקרי הוא לעשות נעים ולעשות שמח, ולאו דווקא להשיג "תוצאות מרשימות". זהו שיעור חשוב ביותר שניתן להעניק לילד, שההורה בעצמו עוסק ביצירה ובמשחק לשם יצירה ולשם משחק. בחברה התחרותית מדיי שלנו, זהו מסר משמעותי ועקרוני ביותר. אני יוצר כדי ליצור, ולא כדי לרצות את הגננת, את המורה או את מישהו אחר. אני יוצר כי כיף ליצור. לשם כך על ההורים לגלות פתיחות וגמישות במשחק ולהרשות לעצמם להשתעשע זמן מה בפעולה שכביכול, אינה "רצינית" או אינה "משמעותית".

מעבר לכל אלה, החשוב ביותר למען המשפחה הוא שכל אחד ממרכיביה יקבל הזדמנות לפרוק את רגשותיו המצטברים מהסביבה המשפחתית הסואנת. פעולת היצירה והמשחק ה"לא משמעותיים", שמבוצעים בצוותא, משמשים כלים מעולים ויעילים להשגת מטרה זו ולמניעת הצטברות מתחים ויצירת חיכוכים רבים מדיי. צחוק משותף, מחמאות שבאות מצד לצד, פעולת יצירה אישית זה לצד זה, כל אלה מאפשרים שחרור ויצירת קירבה שקשה להשיג בדרך אחרת.

משפחה שחיה עם היבטים מסוימים של יצירתיות היא משפחה שתוכל לתפקד טוב יותר אל מול הצרכים השונים שמתעוררים אצל מרכיבים שונים שלה, בתקופות שונות. הכוח היצירתי מעניק תחושה של רזרבה תפקודית רבה ומזרים אופטימיות ותקווה גם במצבים לא פשוטים. היצירתיות אומרת מתוך עצמה – "בכל עת ובכל מצב, יש לי עוד הרבה הצעות להציע, עוד המון דרכים שאשפר לנסות וללכת בהן". כשהכוח הזה מצוי בקרב המרחב המשפחתי, קל יותר לפתור דברים, קל יותר לעבור משוכות וקל יותר לברא חיים שמחים יותר.

ומי שרוצה נשמח לשלוח אליו לביתו מדריך ציור אינטואיטיבי שיארגן ערב משפחתי של יצירה ספונטאנית לדוגמה.

שבוע טוב ויצירתי

פינקי פיינשטיין

www.drpinki.co.il www.intopainting.com



דר' פינקי פיינשטיין הוא פסיכיאטר "אחר", מנהל המרכז לציור אינטואיטיבי בתל אביב והפקולטה למדעי השמחה. מרצה, מטפל ומחבר ספרים: "רגע לפני הפסיכיאטר", "איך לגדל ילדים יצירתיים ושמחים יותר", "ריפוי בציור אינטואיטיבי" ועוד.


לאתר המרכז לציור אינטואיטיבי לחץ כאן
לאתר הפקולטה למדעחי השמחה לחץ כאן






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב