דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פתיחת סתימות - ההבדל בין סתימות ביתיות פשוטות לסתימות במערכת הביוב הציבורית 

מאת    [ 20/03/2011 ]

מילים במאמר: 883   [ נצפה 4437 פעמים ]

סתימה בצנרת המים או הביוב – אולי אחת מבעיות האינסטלציה הנפוצות ביותר שיש. בד"כ זה מתחיל מריח לא נעים, לעיתים עד כדי צחנה שעולים מפתח הניקוז ועושים את דרכם כלפי מעלה לתוך חלל החדר. לפעמים - זה יכול להסתיים בביוב שעולה על גדותיו, וגורם להצפה כללית בכל הבית כולו או בחלק מסוים שלו. כך או כך – סתימה בצנרת זה עסק שהוא ממש לא נעים, לא אסתטי, וגם לא מריח ממש טוב. במאמר זה נסביר בהרחבה על סוגי הסתימות הנפוצות (גם אלו של המגזר הביתי וגם אלו שיכולות להופיע במגזר הציבורי), נסביר איך מזהים אותם וגם ניגע בדרכים אפשריות לטיפול ולהתמודדות איתן – בכדי שלא יופיעו, יחזרו על עצמן פעם נוספת, ויצריכו אותנו להיאבק בהם כל פעם מחדש - שוב ושוב...

סתימות בצנרת – מתחלקות ברמה העקרונית לשתי מחלקות עיקריות: יש את אלו הביתיות, שסביר להניח כל אחד מאיתנו, בשלב כזה או אחר של חייו הרגיש את נחת זרוען – כשהמים בכיור מסרבים להתנקז אל יעדם, או כשהאסלה בשירותים מתחילה לעלות על גדותיה. מן הצד השני – יש את אלו הציבוריות – כאשר תשתית הביוב מתחילה לעלות על גדותיה, ומציפה את כל הרחוב.

כאשר מדובר בסתימה בתוך צנרת ביתית – היא עשויה להופיע בכמה נקודות תורפה עיקריות: פתח ניקוז של כיור (כמו בכיור אמבטיה או כיור מטבח), פתח ניקוז של מקלחת או אמבטיה, או בתוך אסלה בשירותים. סתימות בצנרת ביתית, יכולות גם להופיע בכמה דרגות של חומרה: יש את אלו הפשוטות, הבסיסיות – שהרבה פעמים אפילו אדם פשוט יכול לפתוח אותן, ואינן מחייבות בהכרח הזמנת אינסטלטור. לעומתן – יש את המורכבות יותר, שבד"כ נוצרות בקו המים הראשי של המבנה – אלו הן בלתי אפשריות לפתיחה ע"י אדם שאינו איש מקצוע, ותמיד יחייבו הזמנת אינסטלטור.

הסיבה לסתימות בצנרת הביתית היא בד"כ שילוב של שני גורמים במקביל: הראשון הוא מצב הצנרת, והשני הוא כל הדברים שעוברים בתוך הצנרת – או ליתר דיוק כל החומרים והחלקיקים ה"זרים" שמוצאים את דרכם לצנרת דרך פתח הניקוז ונשארים שם ללא יכולת להתפרק.

  • מבחינת מצב הצנרת – ידוע לכל, שצנרת מיושנת, בבניינים ישנים, עושה אין ספור בעיות. הצנרת – היות והיא עשויה לרוב מברזל, מפתחת במהלך השנים חלודה וקורוזיה, היא נשחקת, נסתמת בהרבה מאד מקומות, וכתוצאה מכל אלו, מתקשים גם המים שבפנים לעבור ואז גם מגיעות הסתימות (משום כך, אגב, היום במבנים חדשים – כבר לא מקובל עוד להתקין צנרת ברזל, והמגמה היא כיום להתקין צנרת מפלסטיק שלא מייצרת את מגוון הבעיות הללו, וגם עמידה יותר לאורך שנים).
  • מבחינת הדברים שעוברים בצנרת – כאן מדובר על כל מיני שיירי מזון שנוהגים לזרוק לתוך כיור המטבח, סבון וחומרים שומניים למיניהם (כמו שמן בישול), ניירות שהם לא נייר טואלט ואין להם את היכולת להתפרק בתוך המים, שערות שמוצאות את דרכן לפתח הניקוז של האמבטיה או המקלחת והרשימה עוד ארוכה. כל החומרים הללו ועוד -  בגלל שאין ביכולתם להתפרק, נצמדים על גבי דפנות הצנרת, סותמים את פתחי הניקוז, ולאחר זמן מאד קצר, גם יתפתחו לכדי סתימות.

איך מתמודדים עם סתימות בצנרת ביתית? כמו שאמרנו, פתיחת סתימות בתוך צנרת ביתית, כל עוד הסתימות אינן מורכבות ומסובכות יתר על המידה – זה עניין שהוא די פשוט. לעיתים הן אפילו אינן יצריכו בעל מקצוע בשביל לפתוח אותן. אפשר לשחרר אותן באמצעות פומפה, אפשר ע"י חומרים כימיים פותחי סתימות (אותם קונים ברשתות השונות), אפשר ע"י אמצעים ביתיים פשוטים כמו אקונומיקה או סודה לשתייה ששופכים לתוך פתח הניקוז ויש להם גם כן את היכולת לשחרר את החסימה ואפשר ע"י ספירלה חשמלית (שזה האמצעי שמרבית האינסטלטורים משתמשים בו) או ע"י שטיפה של הצנרת בלחץ מים מאד חזק (שזה גם כן הליך שמבוצע לרוב ע"י אינסטלטורים ולא ע"י אנשים פרטיים, כי אין להם פשוט את הכלים לכך).

כפי שאמרנו, אבל, סתימות בצנרת – אינן מופיעות רק בצנרת הביתית. הן יכולות להופיע גם במערכת הביוב הציבורית. כשסתימות מופיעות במערכת ביוב ציבורית, לרוב נרגיש בצחנה ובריח לא נעים שיורגש ברחוב. לעיתים, זה גם יכול להסתיים בעלייה של כל הביוב על גדותיו ובהצפה כללית של הרחוב (עד כדי חוסר היכולת ללכת ברחוב, והפרעה לתנועה של כלי רכב בו). פתיחת סתימות ביוב – היא דבר שנעשה אך ורק ע"י בעלי מקצוע – עד כדי כך שהרבה פעמים אינסטלטורים פשוטים – אין להם את היכולת להתמודד עם סתימות מהסוג הזה, ונדרשת התערבות של חברה עם התמחות מיוחדת לנושא או טיפול של מחלקת התברואה של הרשות המקומית. כשמדובר בפתיחת סתימות שבתוך צנרת הביוב, נדרשים כלים שהם גדולים יותר וגם הרבה יותר מומחיות. פומפה ביתית או ספירלה חשמלית ממש לא יתאימו כאן ובד"כ העבודה נעשית ע"י שירות מיוחד שנקרא "ביובית". ביובית היא משאית מיוחדת בעלת משאבות גדולות, שתפקידה לפתוח סתימות ע"י יצירת וואקום בצנרת הביוב או ע"י הזרמה של לחץ מים מאד גדול. השיטה של הוואקום ולחץ המים למעשה משחררים את החסימות שגורמות לסתימה, ובו בזמן גם מבצעים ניקיון יסודי וחיטוי של כל המערכת – כאמצעי מניעה לסתימות חוזרות בעתיד.

כמו שאמרנו לאינסטלטורים רגילים – כאלו שהידע שלהם הוא באיתור נזילות, פתיחת סתימות ביתיות קלות, ועבודות אינסטלציה פשוטות – אין את הידע וגם לא את הכלים לבצע עבודות שקשורות למערכת ביוב ציבורית. בד"כ נדרשים לשם כך חברות אינסטלציה שהן גדולות יותר - או כאלו שעובדות מראש עם המגזר הציבורי, או כאלו שמחזיקות באמתחתן את אותן משאיות "ביובית" וגם מכשור מתקדם – כדי לטפל בסוג הזה של הבעיות.

המאמר באדיבות אתר טוב תודה - אתר להשוואת מחירים בין בעלי מקצוע. האתר מספק מידע רב לגולשים בתחום בעלי המקצוע כגון: טיפים והמלצות בבחירת בעלי מקצוע, תשובות לשאלות נפוצות בתחומי השירותים השונים, השוואת מחירים לשירותים הנפוצים ביותר, המלצות על בעלי מקצוע ועוד.


המאמר נכתב ע"י אודליה משורר - מנהלת תוכן ראשית של האתר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב