דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישור - פתרון שפוי לסכסוכי שכנים 

מאת    [ 17/03/2011 ]

מילים במאמר: 527   [ נצפה 3998 פעמים ]

אחד הצעדים הגדולים והמשמעותיים בחייו של אדם הוא רכישת דירה, זאת כמובן לצד חתונה וילדים. האירוע הגדול מצריך לא רק שבירת חסכונות, הלוואות ממי שרק אפשר ואיך לא, משכנתא שחונקת את חשבון הבנק ל-25 שנים הבאות, אלא גם כיתות רגליים אין סופי למציאת דירת החלומות.

האדם הסביר, בודק את הנכס מכל כיוון, הפדנטים שבנינו אף משלמים סכומים נאים לחברות שיבדקו עבורם את הנכס על סביבתו. וגם כשמתקבל דוח משביע רצון על שכונה נפלאה, בתי ספר מובילים ואוכלוסיה לתפארת, לעולם לא נוכל לדעת, מתי יצוץ לו סכסוך שכנים שישנה את התמונה כולה.

סכסוכי שכנים מתרחשים גם בין אנשים נחמדים, תרבותיים ומשכילים שעוברים בהצלחה יתרה כל חברת בדק כזו או אחרת. הסיבה לכך היא שסכסוכי שכנים קורים בין בני אדם שנגזר עליהם לגור בבניין משותף, להתחשב זה בהרגליו של זה וכידוע לכולם, זו לא תמיד העדיפות הראשונה.

סכסוך שכנים ממושך יכול להפוך את חיינו לגיהנום, גיהנום מעוצב להפליא עם ארבעה כיווני אוויר ומרפסת, אבל גיהנום.

ישנן אינספור סיבות לסכסוכי שכנים החל ב: בעיית רעש, חנייה, לכלוך, אי תשלום ועד בית, נזילות ורטיבות ועד מקרים ייחודיים כמו: חתול שמטיל את מימיו על השטיח של השכנים, עץ שצומח לגובה מגינתו של שכן היישר אל מרפסתו של השכן מלמעלה, כביסה מטפטפת ועוד אלפי דוגמאות שנראות קלות מן הצד אך גורמות למלחמות חורמה, המפרות את השקט עבור בעלי המחלוקת, הבניין כולו ואף במקרים קיצוניים, יכולות להוריד מערכו של הנכס.

ובכן, מהם הפתרונות המוצעים היום לאלו הנתונים בסכסוך שכנים מתמשך, לעיתים שנים רבות? שוטר שהגיע לביתם של הורי, הציע להם לפנות לתחנת המשטרה הקרובה ולהגיש תלונה נגד שכן מאיים. רבים אחרים, כידוע לכולם, הופכים את סכסוך השכנים לפרוייקט חיים ומתגלגלים איתו שנים בבתי משפט, מבזבזים זמן יקר, כספים רבים לעו"ד ולאגרות. שני המקרים, תלונה במשטרה והגשת תביעה, לרוב, אינם פותרים את הבעיה והמריבה נותרת בעינה ואף מחריפה ומעמיקה.

במקרה של סכסוך שכנים, כאשר שני הצדדים צריכים להמשיך ולחיות יחד, רצוי פתרון שיביא להדברות בין הצדדים ולפיוס לשביעות רצונם של כל המעורבים.

גישור בין שכנים הנתונים בסכסוך מאפשר סיום אמיתי של הסכסוך ונותן תקווה ליחסים. כהליך שבבסיסו שיתוף פעולה והסכמה, יושבים הצדדים יחד, באווירה נייטראלית, בנוכחות מגשר שמסייע לתהליך, ומנהלים מו"מ על המחלוקות, תוך הקשבה וכבוד הדדי. מטרת הגישור היא העלאת הצעות לפתרון הסכסוך על מנת לסיימו ברווח הדדי וברוח טובה.

במקרה של סכסוך שכנים קיים אינטרס מובהק של שני הצדדים לסיים את המריבה וליישב את המחלוקות, גם אם הם אינם מוכנים להודות בכך, בפני הצד השני ואפילו בפני עצמם. הרי איש אינו מייחל לעצמו חיי מדון יומיומיים ומלחמה תמידית עם אויב שנמצא לרוב קרוב יותר מכל חבר אחר. לרוב האנשים (או לפחות אלו בהם נתקלתי) מסב סכסוך שכנים סבל גדול ומשקולת כבדה אותה היו שמחים להסיר אך לא מעזים להיות הראשונים להושיט יד , מתוך כעס, כבוד פגוע ולעיתים אף פחד מהתגובה הנגדית.

סכסוך בין שכנים מלווה בדרך כלל ברגשות חזקים ובפגיעה אישית קשה. לעיתים מדובר בסכסוך רב שנים של אנשים שמכירים זה את זו רוב חייהם, יתכן שהיו פעם חברים. תפקידו של המגשר לכוון את הצדדים האחד לקראת השני ולסייע להם להגיע יחד להבנה כי הרצון שלהם בחיים שקטים גדול מהכעס שלהם זה על זה. המגשר מסייע לצדדים לנהל ביניהם מו"מ הוגן שיביא לפתרון הסכסוך מתוך מטרה אחת ברורה, לסיים את המחלוקת  ולהמשיך בחיים רגילים ושקטים.

וזו הרי זכותו הבסיסית של כל אדם באשר הוא.

שרון קורן - מגשרת מוסמכת המתמחה ביישוב סכסוכים
http://sharonkoren.co.il/gishur.php



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב