דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו חוזה אחיד ומהן מגבלותיו? 

מאת    [ 15/08/2007 ]

מילים במאמר: 553   [ נצפה 3199 פעמים ]

מהו חוזה אחיד ומהן מגבלותיו?

חוזים אחידים הינם חוזים נפוצים מאוד בתקופתנו. החוזים האחידים שונים מחוזים רגילים במספר היבטים ובייחוד בחוסר האיזון בין שני הצדדים. חוזה אחיד נחתם לרוב מול חברה גדולה אשר מכתיבה את התנאים לחוזה וכופה אותם על הצד השני.
חוזים אחידים מלויים את חיי היום יום שלנו ללא הרף. מספר דוגמאות לחוזים מסוג זה הינם: חוזים מול בנקים למיניהם, חברות סלולר, חברות ביטוח, חברות אשראי וכדומה.
אי לכך, העניק המחוקק הגנה מורחבת בחתימת חוזים אלו.
חוזה אחיד, כהגדרתו בסעיף 2 לחוק החוזים האחידים התשמ"ג 1982, הינו:" נוסח של חוזה שתנאיו, כולם או מקצתם, נקבעו מראש בידי צד אחד כדי שישמשו תנאים לחוזים רבים בינו לבין אנשים בלתי מסוימים במספרם או בזהותם". חוק החוזים האחידים בא לגשר על הפער בין החברה, נותנת השירות ובין הלקוח כאשר בהיר ונהיר כי החברה הינה זו המכתיבה את תנאי החוזה ללא כל אפשרות לנהל משא ומן ולשנות את תנאי החוזה כלל.
בעקבות הפער הקיים בין החברה ללקוח אשר בא לידי ביטוי במספר רב של תחומים כגון: ידע, מיומנות, יכולת כלכלית וכו... חוקק חוק החוזים האחידים אשר מטרתו הינה גישור על פער זה.
חוק החוזים האחידים בוחן את מהות החוזה האחיד אשר נחתם ומטרתו , בין היתר, לבחון האם קיימים בחוזה תנאים מקפחים כהגדרתם בסעיף 3 לחוק. תנאי מקפח מוגדר בחוק בצורה הבאה: "תנאי בחוזה אחיד שיש בו - בשים לב למכלול תנאי החוזה ולנסיבות אחרות - משום קיפוח לקוחות או משום יתרון בלתי הוגן של הספק העלול להביא לידי קיפוח לקוחות" .
בית המשפט, יכול להורות על שינוי תנאי מקפח זה ואף לבטלו לחלוטין. כמו כן, קיימת בחוק העברת נטל ההוכחה מן התובע אל המשיב, החברה בהתקיים תנאים מסויימים בחוזה אשר חזקה כי הם מקפחים ולכן על שכם החברה מוטל הנטל להוכיח כי אין התניה מקפחת וכי סבירה היא.
ישנן תניות רבות אשר עשויות למצוא דרכן פנימה ל סעיף זה בחוק כדוגמת: תניות פטור מאחריות, תניה אשר מעניקה בלעדיות לביטול חוזה בכל עת שהיא ללא הודעה מראש, העברת האחריות לצד ג ללא יידוע הצד השני לחוזה ואף הגבלת הלקוח בערכאות משפטיות.
קיימת בידי החברות אשר משתמשות בחוזים אחידים, אופציית הגנה אשר יכולה לסכל תביעות כנד תניות מקפחות. באם החברה מבצעת שימוש בחוזה אחיד חדשות לבקרים, יכולה היא לפנות לבית הדין לחוזים אחידים על מנת לקבל אישור אשר תוקפו הינו לחמש שנים, אישור אשר יסכל תביעות עתידיות בעניינו של חוזה זה, באם אושר.
בפועל, אין זוהי טקטיקה נהוגה על ידי המשתמשים בחוזים אלו עקב החשש מביטול התניות המקפחות ולכן מסתכנות החברות בתביעה משפטית ולרוב אין הן מבקשות את אישורו של בית הדין לחוזים אחידים.
כלל נוסף אשר מוצא מקומו גם בתחום החוזים האחידים הינו כלל הפרשנות כנגד המנסח. כלל זה מטרתו לשפוט בין סעיף אשר קיימת לו יותר מפרשנות אחת. מטרת הכלל היא לפסוק כנגד מנסח החוזה וכותבו באם ישנה מחלוקת כאמור. ההיגיון אשר עומד מאחורי כלל פטרנליסטי זה הינו כי אין המנסח יכול לתפוס מקום בצד אשר מתאים לו יותר מבחינה משפטית ואם הוא ניסח החוזה או כתבו, יסתכן הוא בפרשנות כנגדו.
לכן, רואים אנו כי מטרת החוק הינה לגשר על הפערים הקיימים בין מנסחי החוזה וכותביו לבין האזרח הקטן אשר כוחו מוגבל.

הכתבה הינה מסירת ידע כללי בלבד. אין בתוכן הכתבה משום מתן ייעוץ משפטי ואין היא באה להחליף ייעוץ שכזה. הסתמכות על הנאמר הינה באחריות המסתמך בלבד.

הכותב, עו"ד יצחק אופק , מתמחה בתחום דיני העבודה ומשפט אזרחי.
שאלות ניתן להעביר למשרד עורך הדין אופק בטלפון: 03-9231234, בפקס 03-9222605 או במייל - . office@ofeklaw.com

עו"ד יצחק אופק ניו בעליו של משרד עורכי דין המתמחה בתחום משפט העבודה ומשפט אזרחי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב