דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוגי מזגנים 

מאת    [ 13/03/2011 ]

מילים במאמר: 1060   [ נצפה 3744 פעמים ]

עונת הקיץ עוד רגע בפתח, ועימה מגיעים גם עומסי החום הכבדים. אם בעבר - היינו יכולים להסתפק בהפעלת מאוורר תקרה לקירור של הבית, או לסירוגין בפתיחה של חלון – הרי שהיום, לא יעלה על הדעת, העברה של כל אותם חודשי קיץ חמים ללא נוכחות של מזגן. קלישאתי עד כמה שהמשפט הבא ישמע – אבל עולם המזגנים של היום הוא לא מה שהיה פעם... וכאשר אדם מן הישוב, עומד בפני אותה צומת דרכים, בה הוא צריך לקבל החלטה – איזה מזגן כדאי לו לרכוש לעצמו, או בכלל איזה סוג של מערכת מיזוג תתאים לו לבית – הוא יכול ממש ללכת לאיבוד מכמות האופציות המוצעות וממגוון האפשרויות. כל-כך הרבה סוגים שונים של מזגנים יש, הרבה מאד גם טכנאי מזגנים שמנסים לשכנע אתכם שההצעה שלהם היא הטובה והמשתלמת לכם ביותר... נראה לפעמים כי קנייה של מזגן היא עניין שעשוי להיות קצת מסובך – אבל לא בהכרח. החוכמה היא פשוט להכיר קצת את השוק, לדעת ולהבין מהם הצרכים שלכם, וכמובן לעשות סקר שוק קצר ובדיקה לפני שמבצעים את הרכישה. במאמר זה - ננסה לעשות עבורכם קצת סדר בדברים. נסביר אילו סוגים של מזגנים קיימים, מהם האופציות העומדות בפני הצרכן ובעיקר איך לדעת להתאים את צורת המיזוג האופטימאלית גם לתקציב האישי שלכם וגם למטרה שאתם מחפשים.

בשוק היום קיימים, כמה צורות עיקריות של דרכים למיזוג האוויר, או במילים אחרות - כמה סוגים בולטים של מזגנים:


    • מזגן חלון – זו נחשבת, בעיקרון, לצורת המיזוג ה"עתיקה" ביותר שקיימת. צורת מיזוג שהייתה מאד בולטת עד לפני עשור או שניים – היום היא כבר כמעט ולא נמצאת בשימוש (גם מטעמים של אסתטיקה, וגם מטעמים של חיסכון בחשמל - היות ומזגן חלון נחשב לכזה שצורך הרבה מאד חשמל). מזגן חלון בעצם מרכיבים בתוך נישה מותאמת בקיר (מעין חור או חלון שיוצרים במיוחד עבורו, ומכאן גם בא שמו). הוא מגיע בתור יחידה אחת עצמאית, במובן של גם יחידת הקירור וגם יחידת המנוע הן שתיהן מופיעות במקשה אחת. נהוג לבצע התקנת מזגן חלון על גבי קיר חיצוני לבית, ובפועל כשהוא מותקן - חציו האחד בולט לתוך חלל החדר, וחציו השני בולט החוצה מן הקיר החיצוני של המבנה (מכאן גם למה הוא הרבה פחות אסתטי מאשר מזגן מודרני). כפי שאמרנו, מזגני חלון, היום, הם אביזר שכבר כמעט ולא נמצא בשימוש. ההתקנה שלהם היא מסובכת, המראה שלהם אינו כל-כך מושך, וגם התכונה אולי ה"מציקה" ביותר שלהם היא נטייתם להרעיש, ולהשמיע כל מיני קולות מוזרים.
    • מזגן עילי – מזגן עילי, נחשב כיום, בעיקרון, לצורת המיזוג הפופולארית והנפוצה ביותר שיש עבור בתים פרטיים. כאשר מדברים על מזגן עילי, בעצם מדברים על יחידת קירור שמותקנת בתוך הבית גבוה על הקיר (לפחות שני מטרים מעל הרצפה). המנוע שלה, לעומת זאת, מותקן על גבי אחד הקירות החיצוניים. למזגן עילי מספר יתרונות בולטים: העלות של המכשיר ועלות ההתקנה הן באופן יחסי נמוכות לשאר המזגנים (בין 1500 ל – 3700 ש"ח, תלוי בהספק של המכשיר וביצרן), צורת ההתקנה של המזגן היא אסתטית וחוסכת במקום (כיוון שמזגן עילי ממוקם במיקום יחסית גבוה על הקיר, הוא אינו מתנגש בפריטי ריהוט ואינו מפריע לפתיחת דלתות), הוא מצליח לקרר חלל של חדר באופן יחסית מהר (בגלל שהוא מותקן סמוך לתקרה למעלה, והאוויר הקר יורד), ובנוסף הוא גם מאד שקט ובעל צריכת אנרגיה נמוכה. מן הצד השני יש לו גם שני חסרונות מאד בולטים: הראשון הוא - שבפעולה של חימום הוא פחות אפקטיבי ומעט מתקשה (שוב, בגלל המיקום הגבוה שלו, ובגלל שאוויר חם – קשה לו לרדת) והשני הוא – שהוא יעיל רק בקירור או חימום של חדר אחד, מקסימום שניים. כלומר במיזוג של בית שלם – הוא פשוט לא יהיה אפקטיבי.
    • מזגן רצפתי – מזגן רצפתי (או בשמו הנוסף מזגן תחתי) הוא מזגן שמותקן בגובה נמוך סמוך לרצפת החדר. גם כאן, יחידת הקירור מותקנת בתוך חלל הבית, ואילו יחידת המנוע מותקנת על גבי קיר חיצוני. יתרונו של המזגן הרצפתי הוא ביעילות המיזוג שלו (גם קירור וגם חימום – היות והוא מותקן במיקום מאד נמוך). חסרונו הבולט הוא בנפח שהוא תופס בחלל. משום כך, כשמבצעים התקנת מזגן רצפתי בתוך הבית, צריך להתחשב גם בריהוט שנמצא בחדר, וגם במיקום של דלתות – שהוא לא יפריע להן להיפתח.
    • מזגן מיני מרכזי – מזגן מיני מרכזי, הוא בעצם וריאציה של מזגן מפוצל. צורת מיזוג זו, למעשה, נחשבת לצורת המיזוג החדישה והעדכנית ביותר בעולם המזגנים – חסרונה, אבל הוא במחיר הגבוה שנדרש להשקיע בה (למרות שאם לוקחים בחשבון שהוא בעצם "מחליף" התקנה של מספר מזגנים נפרדים בתוך הבית, יש אפשרות שההשקעה בשורה התחתונה תהיה די זהה). במערכת של מיזוג מיני מרכזי – יחידת הקירור מותקנת במיקום מרכזי בתוך הדירה (במסדרון או בסלון), והמנוע מותקן על גבי קיר חיצוני שנמצא מחוץ לבית. האוויר זורם דרך תעלות מיזוג בלתי נראות שמעבירות את הקור או החום לכל אחד מן החדרים (בכל חדר יש מעין תריס נפרד שדרכו יוצא המיזוג), וכך בעצם גם מתאפשר לשלוט על דרגת המיזוג, ולווסת אותה כשרוצים. היתרון הבולט של מערכת מיזוג מיני מרכזית, הוא אם כן, ביכולת שלה למזג חללים מאד גדולים של דירות, בתים פרטיים וגם משרדים ביעילות ובמהירות רבה מאד. החיסרון שלה – הוא גם במחיר המאד גבוה של המערכת (כפי שכבר ציינו), וגם בעובדה שהיא דורשת השקעה של בניית תשתית מתאימה (עבור כל התעלות והצנרת) בהרבה מאד זמן, עבודה וכסף. בנוסף לכל אלו – כשלעיתים מתעוררת איזו בעיה, ונדרשת עבודה של תיקון מזגן מיני מרכזי – מדובר במשימה שלא תמיד כל טכנאי מזגנים יודע לבצע (בגלל המורכבות של המערכת), וגם עלות התיקון, היא עלות שמסתכמת בהוצאה שהיא הרבה יותר יקרה מאשר הוצאת תיקון של סתם מזגן רגיל (עילי או רצפתי). 

פרטנו, אם כן, את ארבע תצורות המזגנים העיקריות – אותם ניתן למצוא היום בשוק (מזגן חלון, מזגן עילי, מזגן רצפתי ומזגן מיני מרכזי). פרטנו את מאפייניה של כל מערכת מיזוג וגם שטחנו את מגוון היתרונות והחסרונות שמונה כל מערכת. יחד עם זאת, חשוב מאד לציין ולהדגיש שקנייה של מערכת מיזוג עבור הבית - אינה פעולה שמסתכמת אך ורק בבחירה של מכשיר המזגן. במילים אחרות יש הרבה מאד פרמטרים נוספים שצריך להתחשב בהם שהם מעבר: שטח הדירה, כיווני האוויר שלה, מספר החדרים, סוג הגג של הבית (רעפים או שטוח), צורת הבידוד והאיטום, מספר החלונות שיש, וגם רגישותם של הדיירים עצמם לחום ולקור – כל אלו הם משתנים שיכולים מאד להשפיע על הבחירה. לכן לפני קנייה של מזגן מומלץ ואף רצוי, להתייעץ עם איש מזגנים (או אפילו חברה) שיעשו סקירה של נתוני הבית, ובהתאם לכך ייעצו לכם על צורת המיזוג האופטימאלית ביותר עבורכם. שיהיה בהצלחה!

המאמר באדיבות אתר טוב תודה - אתר להשוואת מחירים בין בעלי מקצוע. האתר מספק מידע רב לגולשים בתחום בעלי המקצוע כגון: טיפים והמלצות בבחירת בעלי מקצוע, תשובות לשאלות נפוצות בתחומי השירותים השונים, השוואת מחירים לשירותים הנפוצים ביותר, המלצות על בעלי מקצוע ועוד.  המאמר נכתב ע"י אודליה משורר - מנהלת תוכן ראשית של האתר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב