דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמכרות - כן או לא? 

מאת    [ 10/03/2011 ]

מילים במאמר: 528   [ נצפה 2282 פעמים ]

התמכרות - כן או לא?
אופן ותדירות השימוש בסם מהווים גורם מכריע בהתפתחותם של רגישות יתר, סבילות לסם ו/או תלות. מחקרים שנעשו בתנאי מעבדה מצאו שצריכת קוקאין במנות קבועות ובתדירות קבועה יוצרת רגישות יתר לחומר ולחלק מן התופעות הנובעות מן השימוש בו. לדוגמה, הגברת הפעילות המוטורית והנפשית הקשורה, כפי שהזכרנו, לשינויים כימיים במוח בעיקר במערכת האחראית על ייצור הדופאמין.

 כמו כן נמצא כי כאשר המשתמשים צורכים קוקאין באופן רציף או בתדירות גבוהה, מתפתחת סבילות לסם, "ההרגשה הטובה" (איפוריה) הולכת ונעלמת בעוד שתחושות אי השקט, החרדה, הדיכאון, הפאניקה והפאראנויה הולכות וגוברות. כיום מקובל להניח שחלק מתופעות אלה נובע משינויים הנגרמים בפעילותו של חומר הקרוי סרוטונין (חומר כימי הפועל במוח בדומה לדופאמין) ובנירו-פפטידים מסוימים (שרשרת מחלבונים הנמצאים במערכת העצבים ומשפיעים על המוח) שבהם התגלו שינויים ארוכי טווח (עד שישה שבועות). לנירו-פפטידים יש תפקיד מכריע בקביעת רמות הדיכאון, החרדה והפאניקה אצל המשתמש.

בראשית המחקר נדמה היה שקוקאין אינו גורם לתלות ואינו ממכר, משום שסימני הגמילה, בעקבות הפסקת השימוש בו, חלשים במידה ניכרת לעומת סימני הגמילה החריפים של הרואין או סמים אחרים. ואולם, כיום אין ספק, שבעקבות הפסקת השימוש בקוקאין חלים שינויים ברורים בהתנהגות המשתמש כגון תחושת נמנמת, חוסר שקט, חרדה, דיכאון, וירידה בפעילות הגופנית. צרכני קוקאין בשלבי גמילה מעידים על כך שההתמכרות לסם השפיעה על התנהגותם מספר שבועות, ואפילו חודשים, לאחר הפסקת השימוש בו. במקרים רבים דווחו התפרצויות היסטריות ופסיכוטיות, או התקפי חרדה, דיכאון ופאניקה.

*

מה סוחרי סמים יגידו לך

כשבני נוער נשאלו מדוע הם התחילו להשתמש בסמים, 55% מהם ענו שהסיבה הייתה לחץ חברתי. הם רצו להיות מגניבים ופופולאריים. סוחרי סמים יודעים את זה.

סוחרי סמים מונעים על-ידי הרווחים שלהם והם יגידו כל דבר כדי לגרום לך לקנות את הסמים שלהם. הם יגידו לך "נסה קראק רק פעם אחת והכל יהיה בסדר; הוא יגרום לכל הבעיות להיעלם".הם ייגשו אליך בתור חברים ויציעו "לעזור לך" עם "משהו שיעשה לך טוב". הסם "יעזור לך להשתלב" או "יעשה אותך מגניב".

לא אכפת להם אם הסמים הורסים לך את החיים כל עוד הם מקבלים כסף. אכפת להם רק מכסף. סוחרי סמים לשעבר הודו שהם הסתכלו על הקונים שלהם כמו "חיילי דמקה".

למד את העובדות על סמים. החלט בעצמך.

 

*נלקח מתוך האתר של הרשות למלחמה בסמים

המתנדבים של "עולם ללא סמים" פועלים על מנת להביא את "האמת על הסמים והאלכוהול" אל בני הנוער, בכל מקום שבו הם נמצאים. הארגון, אשר הוקם על ידי ארגון הסיינטולוגיה, כאחד מבין מגוון הפעילויות לשיפור חברתי שהתנועה יזמה, עובד עם בני נוער, הורים, מחנכים, ארגוני מתנדבים אחרים ועם כל מי שיש לו רצון לעזור לאנשים לנהל חיים נקיים משימוש בסמים.

 

http://il.drugfreeworld.org

http://drugfreeisrael.org

notodrugs.yestodrugs@gmail.com

כתובת למשלוח דואר : אילת מליס כהן, מסדה 36 חיפה 33075

© כל הזכויות שמורות ל"עולם ללא סמים"- Foundation for a Drug-Free World





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב