דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסרת שיער והקרינה על העור 

מאת    [ 07/03/2011 ]

מילים במאמר: 1601   [ נצפה 2366 פעמים ]

ישנה חשיבות בעלת משקל רב לצבע השיער ולצבע העור בהתייחס ל הסרת שיער ב IPL וב הסרת שיער בלייזר.

הצבע באופן כללי הוא מרכיב עיקרי להצלחת הטיפולים בגלל השפעתו על הכמות והמסה שקרני אינפרא אדום יבלעו ויספגו לתוכו. מאחר ששתי השיטות להסרת שיער המוזכרות לעיל פועלות בקרני אינפרא אדום יש צורך להבין איך העור והשערות מושפעות מפעילות הקרניים עליהם.

 

בשיטת הסרת שיער בלייזר אפשר לבצע הסרת שיער אך ורק בלקוחות הנושאים את סוג המלנין הנקרא: אומלנין (eumelanin) שהוא הצבע הכהה ובגלל התכונות המגבילות של קרני אינפרא אדום הקיימות בלייזר אין אפשרות להגיע ל הסרת שיער לצמיתות לאחר מספר טיפולים ? ראה בהמשך.

 

בשיטת הסרת שיער ב IPL אפשר לבצע הסרת שיער גם במטופלים שקיים בהם צבע מלנין מסוג אומלנין (eumelanin) הנושאים פיגמנט כהה וגם במטופלים בעלי סוג מלנין בשם פאומלנין (pheomelanin) שהוא הפיגמנט הבהיר ולכן השיטה מוגדרת כ הסרת שיער לצמיתות ? ראה בהמשך למטה: "השלכות של חומר המלנין ב הסרת שיער לצמיתות".

 

איך נבראים צבעי השיער וצבעי העור ?

 

בתחילה נכיר סוג של תא הקיים בחלקו התחתון ביותר של שכבת העור "העל עורית" הנקראת שכבת האפידרמיס ? Epidermis שהיא השכבה החיצונית של העור.

התא החשוב נקרא בשם מלנוציט ונמצא בחלקה התחתון ביותר של שכבת העור החיצונית.

תפקידם של תאי המלנוציטים (Melanicytes)  הוא לייצר מלנין Melanin שצובע לנו את העור, השיער והעיניים.

לתאי המלנוציט יש מראה של דיונון עם בליטות דמויי זרועות הנקראים דנדריטים דזמזומים המגיעים עד לשכבת הקרנית שהיא שכבת תאים יבשים ומתים הנמצאת בשכבה החיצונית ביותר של העור העליון שהזכרנו קודם בשם האפידרמיס.

 

כמותם של תאי המלנוציטים, במצב נורמלי, מהווה כעשירית מכלל תאי העור ותפקידם להעביר גרגירים (אברונים) של צבע בשם מלנין אל התאים הקרטינוציטים הבונים לנו את העור והשערות.

המלנין עשוי מחומר שומני והוא אינו מסיס במים. גרגירי המלנין נאגרים בקרטינוציטים וממתינים לשעת הכושר בפעילות ההגנה במקרה של חשיפה לקרני UVA הארוכות והמסוכנות ולקרני UVB הקצרות יותר והמסוכנות יותר.

 

למלנין יש תכונות של חומר פולי קווינון Poly-Quinone שהיא סוג של מולקולה המסוגלת ליצור קשרים כפולים. תכונה זו של יצירת קשרים כפולים מאפשרת למלנין בליעת קרני UVA  ו ? UVB ובכך המלנין משמש כמקור הגנה ראשוני מפני קרינה מסוכנת.

במצב שלא יהיה מלנין ולא תהיה הגנה אז כפועל יוצא מהחשיפה לקרניים הללו, יתחולל בתוך התאים הקרטינוציטיים הבונים את העור תהליך של ביוסינתזה (יצירת חומרים כימיים). החומרים הכימיים שנוצרו מהתהליך הם תוצרי לוואי שגורמים לתאים להפוך להיות תאים רעילים ונקראים ציטוטוקסינים. חומרי לוואי אלה גורמים לחמצן את השכבה הליפידית, השומנית בממברנת התא (בקליפת התא).

אך בגלל הימצאותו של המלנין ומכיוון שהוא חומר שומני ונמצא צמוד לממברנת התא השומנית, הוא מגן על התאים בכך שהוא סופג וקולט לתוכו את הקרניים בתחומי קרינות ה-UVA  וה- UVB המסוכנות.

מאחר ולחומר המלנין יש סף קיבולת בספיחת הקרינה עד לרוויון מלא, המלנין אינו מסוגל להגן לחלוטין על התאים, אבל מקטין באופן משמעותי את התחמצנות ממברנת התא החיצונית ובכך מגן על ה ? DNA שהוא החומר הגנטי שבגרעין התא, מלעבור מוטציה.

חלק מעודף האנרגיה שלאחר הרוויון מהקרינה שנקלטה במלנין, מועברת אל רדיקלים חופשיים. רדיקלים אלה הם יונים חיצונים שאיבדו את הדרך ומחפשים להם אל מי להתחבר. אם הם בעלי מטען חיובי הם יתמגנטו ליונים בעלי מטען שלילי ולהיפך. במצב של התמגנטות לתאים בריאים שמתפקדים טוב, הם ישבשו להם את המערכת התפקודית שלהם וישנו להם את נוסחת החלוקה.

 

ככל שהאדם נחשף יותר לשמש ולקרינה, מופרשים יותר מתאי המלנוציטים יותר חומרי מלנין ומשנים את צבע העור ליותר כהה. לתופעה זו אנו קוראים שיזוף וחייבים להימנע ממנה ככל האפשר.

לאנשים בעלי סוג מלנין פאומלנין עם פיגמנט בהיר יש דרגת ספיחת קרני UV נמוכה כל כך, עד שהדבר עלול להגיע לסכנת סרטן העור ? מלנומה.

 

צפיפותם וריכוזם של המלנוציטים אינם שווים בכל חלקי הגוף. כך לדוגמא, ריכוזם באברי המין המוצנעים היא גבוהה יותר מאשר באזור הגב. לאנשים בעלי עיניים בהירות יש ריכוז נמוך של מלנין בעיניים ולאנשים בעלי שיער בלונדיני יש גם כמות נמוכה של מלנין. במצב של ריבוי שומות ונמשים, הדבר מרמז על פעילות יתר של מלנין כתוצאה מחשיפת יתר לשמש. ככל שרמת המלנין תהיה גבוהה, כך האזור יהיה כהה יותר.

 

כאשר נחשפים לשמש ומקבלים קרינת UV מופעל אנזים הנקרא טירוזינאז (TYR = Tyrosinase) שמפרק את חומצת האמינו טירוזין. התוצר הלוואי שנוצר מהעיבוד הוא המלנין שצובע לנו את העור.

 

ישנם 2 סוגי מלנין עיקריים הקיימים באנשים ומועבר בגנים תורשתיים:

 

·        האחד הנמצא אצל אנשים בעלי שיער חום עד שחור והוא נקרא: אומלנין (eumelanin).

·        השני קיים באנשים בעלי שיער צהוב עד אדום והוא נקרא: פאומלנין (pheomelanin).

 

 

הצבעים והגוונים של סוגי העור והשיער הקיימים בקבוצות אנשים שונות, נובעים מההבדל ביחס של הכמות שבין שני סוגי המלנין האלו. כמות גדולה יותר של מלנין אומלנין גורמת לאנשים להיות בעלי עור ושיער כהה יותר, בעוד שכמות גדולה של מלנין פאומלנין גורמת לאנשים להיות עם שיער ועור בהיר יותר עם נטייה לצהבהבות או אדמדמות יותר.

 

תאים הבונים את העור יודעים להתחלק ולעבור תהליך של מיטוזה ואילו תאי מלנוציטים המייצרים מלנין, אינם מסוגלים להתחלק בגלל מוצאם העוברי המושפע מתאי עצב. אבל משום מה קיימת עלייה במספר תאי המלנוציטים המופעלים כתגובה לקרינת UV ולכן המסקנה היא שבמקרה של קרינת UV קיימת השפעה על מלנוציטים הנמצאים במצב של תרדמת ואז הדבר משפיע על גודלם וגם על פעילות היתר של האנזים TYR. בנוסף, כשנחשפים לקרינת UV מתקיים תהליך האצת כמות חומר המלנין (המלנוזומים) של התאים הבוגרים שנמצאים בשלבי התפתחות מתקדמים.

 

עכשיו הגענו ל

השלכות של חומר המלנין ב הסרת שיער לצמיתות

 

מאחר שתאי מלנוציטים אינם מסוגלים להתחלק, אפילו אם הם מסוג אומלנין שהוא הפיגמנט הכהה, התאים הללו נהרסים בטיפולי הסרת שיער ובגלל שהם לא מתרבים כל מה שנהרס לא יהיה לו תקומה והם מהווים רק 10% מכלל התאים.

אולם השערה בנויה ברובה מתאי קרטין המהווים כ 90% מהשערה. תאי הקרטין שלא נהרסים מסוגלים להתרבות ומאחר והם מהווים רוב, יוצא שככל שמספר הטיפולים עולה, השערות מתבהרות ואז כבר שיטת הסרת שיער בלייזר אינה יעילה בגלל שהיא פועלת אך ורק על שיער כהה.

על שיער בהיר אפשר לבצע הסרת שיער ב IPL בלבד.

ואם בעלי עור שחום ושיער שחור יעשו הסרת שיער בלייזר הם ישרפו וב הסרת שיער ב IPL האור הנפלט מהמכשיר הוא כל כך לבן ומסנוור והוא זה שגורם לזיהוי ולהבדלה בין השיער השחור לבין העור השחום ולכן לקוחות מסוג עור כהה יכולים לבצע הסרת שיער רק ב IPL.

 

שאלה: האם יש קרינה מסוכנת בטיפולי הסרת שיער באינפרא אדום ?

תשובה: לא !!!

שאלה: איך אפשר לדעת ?

תשובה: אתם יודעים את התשובה כבר, לא - למדנו היום שבמקרה של חשיפה לקרני UV העור משתזף. אז אם ראיתם מישהו שעשה הסרת שיער באינפרא אדום והפך להיות כושי, אז הוא קיבל קרינת UV. אני לא נתקלתי באחד שכזה.

 

 

" דניש קוסמטיקס -  להיות חלקים במיוחד "

 

 

 

במכון דניש קוסמטיקס שבשרון, מקבלים מענה לכל בעיות הסרת שיער לצמיתות - מוביל בתחום הסרת שיער - להיות חלקים במיוחד - במחירים נמוכים - דיסקרטיות מלאה - ממוקם עם נגישות נוחה. 09-77-451-99




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב